Drivhus i cedertre

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Martin

Re: Drivhus i cedertre

Post by Martin »

Disse drivhusene er ren nytelse å se på, men lekkasjene høres ikke bra ut.
Merkla wrote:Så da skal det antagelig regne inn da, hvis jeg har forstått det hele riktig...
Hvordan er det hos dere som har andre typer drivhus. Er det vanlig at det pipler inn vann ?
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
island monkey

Post by island monkey »

Jo, fulstendig vanlig. Men mitt kostet ingenting og er av støpejern fra før første verdenskrigen. Så garantiperioden er nok forbi..
Det er ikke akseptabelt eller vanlig i det hele tatt, spesiellt i England. Regn som kommer inn om sommeren bærer spor av tørråte, bl annet. Det er vel ikke nødvendig å si mer?

Men for at dette kan bli effektivt Merkla, må du vel legge ut bilder av drivhuset, si fra hvor du kjøpte det, og helst også hvor det er lekkasje. Uten at du nevner navn, blir ingen særlig urolig at det går utover reputasjoner eller salg. Det skader nok ikke heller om du varsler importøren at du skal gjøre det, innen det faktisk skjer.. Vennlig og med eleganse, men ikke mindre bestemt.

De sier vel at du maser eller at du ikke monterte drivhuset godt nok. Det holder uheldigvis uansett ikke, ikke engang om det stemmer. Prioriteten til selgere av slike hus MÅ være at kjøpere er fornøyde, inkludert de som maser og er dårlige montører. Hard luck, dette!
Har du tatt kontakt igjen nå da?

Jeg ville tro at det haster, for vinteren kommer og Martin, en potensiell kunde, begynner så klart å få kalde føtter.
Og det er bare én..

Litt senere: nå ser jeg at innlegget ble endret siden Martin skrev innlegget sitt. Så får håpe at alt er i orden nå da..
Martin

Post by Martin »

Den førkrigs modellen din teller ikke IM, :lol:
men du har helt rett. Jeg var i ferd med å legge dette i skuffen for "Ikke aktuelt".

Det hjelper ikke om det er aldri så vakkert hvis jeg kjøper meg prakk og bekymringer.
Men så ser det ut til at det løser seg.
Heldigvis for Merkla, og for meg som kan drømme vidre.
Merkla
Herdighetssone: H5

Post by Merkla »

Hei! Det kan nytte å rasle litt med sablene, vi har gjort oppmersom på at det på denne siden er stor interesse for disse drivhusene, prikk prikk prikk...De bør være i orden, og det er endel strev med å tette lekkasjene. For den som drømmer om et slikt hus, kan det kanskje være en ide å få en garanti for at det ikke regner inn? Det som ergret meg mest, er at produsenten virket like lite interessert i å høre omproblemet, som avstanden til England er stor.
At forhandleren i Norge vil at vi skal være fornøyde, setter jeg pris på, -det bør jo også være en selvfølge. :-)
" ..det løser sej..."
Martin

Post by Martin »

Martin wrote:Disse drivhusene er ren nytelse å se på
Det mener jeg fortsatt.
Men jeg har bare sett bilder av dem som nye.
Hvordan ser de ut etter noen år når regn og snø har tæret på treverket ?
Merkla

Post by Merkla »

Hei!
Litt sent svar kanskje, men nå har vårt drivhus stått vinteren over, og her har vi hatt det kaldt! Knallhard barfrost lenge, og så snø og kulde, -også lenge. Drivhuset har stått seg kjempebra igjennom alt dette, ikke et eneste knust glass, det har ikke flyttet på seg, (godt isolert fundament nødvendig her) og nå står det der og er lykken i en regntung sommer. Store tomatplanter, agurker, blomster, krydderurter, bord og stoler, her er det plass til mye.
Jeg har tidligere nevnt at det siste år rant inn vann fra flere kanter, det har avtatt mye, men fremdeles er det noen steder hvor det regner inn. Vi avventer og ser om det trutner i løpet av sommeren. Forhandleren tar dette seriøst, og da tar jeg det meste med ro. 8)
Merkla

Post by Merkla »

Hei igjen!
Etter to år med drivhus i Cedertre, har jeg ventet lenge og vel på at det skal "trutne" og holde regnet ute. Dessverre kommer det vann inn fra flere kanter når det regner. Det ser ut til at dette er noe jeg må leve med, jeg har brukt silikon og gitt godt med linolje for å stoppe det. Slik ble det, ellers er jo drivhuset en perle til stor glede for hele familien, tomatene og alt annet som drives fram der.
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Rart at det ikke er tettere enn det.
Gammeldags vinduer med kitt er tettere.

Kikket litt på hjemmesiden til leverandøren, og der står det:

The toughened safety glass is properly rebated with no overlapping, and firmly screwed down tight against gasket seals on the underside of the roof cappings.

http://www.gabrielash.com/technology

Det betyr at det skal være pakninger klemt mot vinduene på utsiden. Og klemlistene skal lede vannet vekk.
Er det skruene i klemlistene som må strammes, eller ligger ikke pakningene slik de skal?
Merkla

Post by Merkla »

vedr. drivhus i cedertre:
Etter endel korrespondanse og dokumentasjon med bilder, har leverandør vært og sett på vårt vakre drivhus i cedertre, som desverre slipper inn endel vann når det regner. Utbedringer skal gjøres, og vi opplever at leverandør virkelig er interessert i å ordne opp i dette! Rett skal være rett, derfor ønsker jeg å formidle dette her. vh merkla
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Drivhus i cedertre (frå Solfang) er eitt av 2-3 alternativ til nytt drivhus som eg vurderer å kjøpe. Har sett meg ut modellen Plantehus 12 med forlenging.

Eg har sett her på praten at nokre av dykk som har drivhus i cedertre har vore plaga med lekkasjer. Vedvarer lekkasjene eller er det blitt retta?

Korleis har de festa drivhuset til grunnen: skrudd fast i treramme som igjen er festa til støypt plate eller grunnmur? Eller følger det med ein sokkel med "pigger" som ein kan støype fast i grunnmur/plate.

Funger drivhuset godt og held treverket seg fint (reknar med det gråner ettersom åra går)?

Håper de vil ta dykk tid til å dele erfaringane dykkar med meg.
Rosa Leander
Martin

Post by Martin »

Merkla wrote:Hei igjen!
Etter to år med drivhus i Cedertre, har jeg ventet lenge og vel på at det skal "trutne" og holde regnet ute. Dessverre kommer det vann inn fra flere kanter når det regner. Det ser ut til at dette er noe jeg må leve med,
Nå har det 5-6 år siden du fikk satt opp drivhuset Merkla, og jeg lurer på om lekkasjene har gitt seg.
Har treverket fått mange skjolder og blitt ille misfarget av regn og snø etc ?

Jeg ser mange bilder av denne typen drivhus når de er nye,
men utseendet etter noen år er også viktig å bli gjort oppmerksom på.
Post Reply