Isolere lysthus?

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
sciadopitys

Isolere lysthus?

Post by sciadopitys »

Er det fornuftig å isolere et lysthus som brukes f.o.m april t.o.m. september? Eller risikerer man at varmen isoleres ute om sommeren? Sokkelen er støpt med isopor som isolasjon og med plastmembran under, men jeg tenker på vegger og tak? Lysthuset er helt tett, og jeg er redd at det må til en viss ventilasjon om man isolerer lysthuset. Noen gode innspill? I alle fall vil jeg kle det innvendig med panel . Iallfall på veggene.
Last edited by sciadopitys on 20 Jul 2014, 14:00, edited 1 time in total.
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Isolere lysthus?

Post by Siri K »

Mener du et "gammeldags" lysthus i tre med vinduer? Hva skal det brukes til - sosialt samvær, eller noe med planter?
H2/H3 i hyttehagen
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Sosialt samvær. Ikke beregnet for planter. De finnes i hagen rundt....
Siri K

Post by Siri K »

Hvor ofte vil lysthuset bli brukt? Kun ved spesielle anledninger (1-2 ganger i uka eller mindre), eller skal det være tilgjengelig for fx meditering når som helst?
H2/H3 i hyttehagen
Siri K

Post by Siri K »

Det var en fysikkoppgave jeg hadde en gang som gikk på dette med isolasjon kontra kjapp oppvarming ved bruk. Min gjetning er at det ikke er verdt det å isolere et lysthus, som ikke skal brukes annet enn innimellom.

Når et lite lokale taes i bruk av mennesker, blir det dessuten raskt oppvarmet av varmen fra disse (ca 60-70W per person).

Jeg har forutsatt at det er mulig å oppvarme lysthuset vhja strøm; bakkeisolasjonen fortalte meg det.
H2/H3 i hyttehagen
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Takker for innspill. Det er mulig jeg bruker isolasjon i veggene når de likevel skal kles med panel på innsiden. Da er det vel lurt å ha plast før panelet settes opp. Taket har vakre bjelker som er dekorative, og det ville være synd å skjule dem. Evt. kan de isoleres senere om det er behov for dette. Lysthuset er meget massivt bygget, og det er satt inn isolerglass i vinduer og dører. Det er solide saker og bygget etter tegning på stedet. Det er ikke spart på noe. Ordentlig tak med glaserte tegl og takrenner. Billg ble det ikke.
Siri K

Post by Siri K »

Da må du nok appellere til byggingeniører eller arkitekter. :)
H2/H3 i hyttehagen
aimar

Post by aimar »

høres ut som et spennende prosjekt. Du får legge ut noen bilder etterhvert.
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Nå har vi kommet til at det er lurt å isolere. Dessuten vil vi sette inn flere vinduer. Kun en vegg vil være uten vinduer, og den veggen vender mot nord. Tankegangen er slik: Nå kan lysthuset (mer en hagestue som er bygget solid av snekkere på stedet) brukes om vinteren, og dessuten vil soloppvarming gi gratis energi som vil gjøre det mulig å bruke hagestuen større deler av døgnet uten å måtte tilføre "kunstig" energi (ovn/fyring). Hagestuen ligger med panoramautsikt og med sol (om været /årstiden er slik) store deler av døgnet. Og skal man innrede med panel etc., så er det dumt å ikke ta den lille ekstra kostnaden som isolasjonsmaterialet representerer. Skal se om jeg kan legge ut noen bilder etter hvert).
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Så var det bare gulvet igjen. Slik det er nå, er gulvet isolert og av betong. Vil gjerne ha noe slitesterkt og varig? Noen forslag? Fliser? Skifer?
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Et lite tips som kanskje kan være en mulighet, jeg var innom Flisekompaniet sist sommer, og fikk noen fliser som ser ut som skifer, men det er ikke ekte skifer.
Det er store fliser, det tror jeg kunne passet bra hvis du liker skifer. Det er ikke like dyrt som ekte skiferfliser, men frostsikre og solide fliser.
De er på 30x60 cm.

Her er samme flis hos Mega Flis:
http://www.megaflis.no/Frostsikkert/Riven_black.html

Fikk også sett på noen fliser i samme størrelse som er ekte skifer.

Den i skifer :
http://www.megaflis.no/Skifer/Slate_tile_07_black.html
Boubou
Herdighetssone: H2

Post by Boubou »

Hei, jeg har mange av de samme tankene i hodet, men er blir det ikke annet enn betong det første året i hvert fall. Jeg er nok litt mer på kombinert lyst/drivhus enn deg også.

Noen kommentarer på gulv: Skifer er så mangt. Endel skifer egner seg egentlig bare ute og er ikke lett å holde pen. Skifer inne bør behandles med "noe" (har litt afasi idag :roll:).

Jeg ville nok gått for flis med mindre lysthuset blir veldig moderne; mye fint å få både i frostsikkert og innefliser dersom dere tør det (SANNSYNLIGVIS ikke noe problem inne i et tørt og isolert hus, men... mye forskjellig flis der ute).

Lykke til med byggingen!
MagnoliaHeaven
Herdighetssone: H3

Post by MagnoliaHeaven »

Takk for gode råd! Blir nok fliser, ja.
Har hatt proffe folk til å gjøre arbeidet, og da får det gjelde gulvet også. Når det gjelder bruk, kan jeg jo ha et par magnoliaplanter i potte der når det er fare for frost ute....

PS: Skiftet nick name til MagnoliaHeaven på grunn av innloggingsproblemer og endring av passord.
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Så at det var et punkt angående plast på innsiden av veggen.

Regner med at dere har brukt plast innvendig siden det ble isolasjon, men dette er ikke for å skremme dere hvis dere ikke har gjort det, antar at håndtverkerne har gjort det riktig.

Når det gjelder plast på innsiden av veggen; først isolasjon, så plast som klemmes fast med lektere, så innvendig panel.
Når du varmer opp inne i lysthuset, så er denne lufta fuktigere enn den kalde lufta inne i veggen.
Det som skjer hvis den varme lufta trekker inn i veggen (inn i isolasjon) og møter kald luft, er at du får kondens inne i veggen når lufta kjøles ned.
Samme som skjer når det dugger på vinduene; det kalde glasset kjøler ned lufta, som da slipper fuktighet, det blir til kondens.

Fuktsperra hindrer den varme lufta å trekke inn i veggen. Og med panel innvendig holder den isolasjon på plass og hindre støv fra isolasjon å komme inn i lysthuset.
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Snekkere har gjort hele jobben. Så jeg regner med at dette vil fungere, men takk for orienteringen.
Post Reply