Hagestue/ oransjeri

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
Nina på Solbakken
Herdighetssone: H5

Hagestue/ oransjeri

Post by Nina på Solbakken »

Hei!

Vil forlenge sommersesongen - i den grad vi har hatt noen de siste årene - med en hagestue. Det er tenkt at den skal bygges på solsiden av huset. Det er sikkert mange med gode tips og råd, evt. advarsler. Noen som vil dele dem med meg? Vil gjerne at dette resulterer i et godt brukelig rom for både folk og planter!

Ønsker å:
- slippe å bære planter ned i kjelleren hver høst, nå kan de stå i et rom som holder +5 til +8 grader på det kaldeste
- forlenge "ute"sesongen, bor i H5 - H6-område

Noen med erfaring på å sette akvariet i en hagestue?

Ønsker alle en fin hagevår!
Morild
Herdighetssone: H7

Re: Hagestue/ oransjeri

Post by Morild »

Hvis du skal overvintre planter i hagestua, så må du bygge godt isolert.
Gartnerteknikk.no har et bra utvalg med god kvalitet, men prisen er deretter.

Akvarium er vanskelig å ha der, fordi det blir kjølig om vinteren og kjempevarmt om sommeren. Og det aller verste, hvis sola skinner direkte på akvariet kan det bli altfor varmt for fiskene.
Med en ekstra varmekolbe i akvariet om vinteren og skygge om sommeren kan det gå bra.
Det som gjør det vanskelig er at fiskene liker små variasjoner i temperatur, gullfisk og koi tåler lave temperaturer men liker ikke å ha det for varmt, og tropiske fisker av forskjellig slag liker vanntemperatur rundt 20-22 grader, men ikke kaldt vann.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Vil det ikke kunne fungere med en luftvarmepumpe, som varmer om vinteren og kjøler om sommeren? Men det blir sikkert ikke billig, da...
H2/H3 i hyttehagen
Inger E

Post by Inger E »

Om du vil fyre for kråka, så går det saktens an. Men miljøvenleg er det ikkje, og slett ikkje billeg.
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Etter å gått løs på drivhusprosjekt selv, og bygget i utgangspunktet et kaldhus (dvs. et drivhus uten oppvarming), så ser jeg at det viktigste er å tenke på hva man ønsker å bruke det til, og deretter på hva man vil at det skal koste.

Jeg har erfart at for overvintring av planter, så må man tåle at strømmen går.

Jeg har etter hvert installert oppvarming i mitt drivhus, men har også laget ei plantekuvøse som er kledd inn i gjennomsiktig plast, der får jeg spiretemperatur mens det ennå er kuldegrader ute.
I kuvøsa kan plantene klare seg ei natt om strømmen går.
I drivhuset ellers så ser jeg at selv 30 grader på dagen raskt detter til 7 grader på natta, når det er rundt null grader ute.

Og i desember-februar klarer man ikke å holde et uisolert drivhus frostfritt hvis strømmen er borte ei kort stund, samtidig med at det er mange kuldegrader og mye vind.
Det er da jeg bruker plantekuvøsa med varmekabler i bunnen, denne holder det frostfritt ved strømbrudd (oppvarmet sand rundt kablene), og jeg får opptil 15 grader ved bruk av 200W varme.

Varmetapet på ei lita, isolert hagestue er på mer enn 430W.
Det høres ikke mye ut, men det er strømforbruket for å holde det på fem varmegrader inne når det er ti kuldegrader ute, med veldig godt isolerte vindu i vegger og tak.
Og da i ei lita hagestue på bare 3*4 meter.

Bygger du med kanalplast i 16 mm tykkelse i taket, så blir varmetapet bortimot 650W.

Hvis jeg får lov å være litt matematisk, så henger det sammen slik:

Et godt isolert vindu har en varmeverdi på f.eks. 1.2 w/m2k.
Det betyr at et vindu med 1 kvadratmeter glass vil bruke 1.2 W varme for hver grad forskjell mellom inne og ute.
Er det 10 minus ute, og du ønsker 5 pluss inne, så må du bruke 1.2 W ganger 15 grader forskjell mellom inne og ute.
Det blir 18 W for en kvadratmeter glass, og da er det bare 5 pluss inne.
Jeg bygger så ei hagestue, med to sidevegger på 3 meter og en langvegg på 4 meter. Høyden på vinduene er 1,2 meter. Da har jeg 10 meter vegg med høyde 1.2 meter glass, dvs. 12 kvadratmeter glass.
Da bruker jeg i strøm 18W*12 kvm=216W.
Hvis jeg har taket bygget i takvindu, så vil jeg ha tilsvarende varmetap der.
Da blir det til sammen 2*216W = 432 W
Martin

Post by Martin »

Jeg er usikker på hvorfor noen kalles orangeri og andre kalles drivhus.
Kansje er det drivhus som oppvarmes om vinteren ?
Samma det……..her er det en type som frister iallefall. :D

http://www.pavillondanmark.dk/orangerier.aspx
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Martin

Post by Martin »

Det er flere enn meg som lurt på forskjellen drivhus / orangerie ser jeg :)

http://www.trillium.se/orangeri-vintertradgard/
Martin

Post by Martin »

Det er så mye vakkert.......og det gjør det så vanskelig.

http://www.serresdantan.com/index.php/f ... -standards
island monkey

Post by island monkey »

Dagen at du viser frem et ferdigbygd oransjeri/jardin d'hiver/drivhus Martin, lover jeg å ha flagget ute i en uke og sende bilde. Jeg bare håper at det blir i livetiden min da..
Skal det stå mot huset og bli del av det, eller 'løs' i hagen?
Jeg stemmer for et "Grand Serre Potagère", men det er vel ikke en overraskelse. Snøen fester seg kanskje ikke så enkelt på den, likevel? Ja, Martin som spiser persimmon rett fra treet i romjula, i sitt Grand Serre Potagère som holder 19 grader og der snøen bare glir av..
Martin

Post by Martin »

Det blir et frittstående hus i første omgang Island Monkey.
Det huset du stemmer for, er til å spise opp. :D
salvia

Post by salvia »

Veldig flott og fint og pent! Prisen står det ikke noe om..
Oransjeriet
Herdighetssone: H6

Post by Oransjeriet »

Heidundrande spiredyktig ugrasfritt 2014 ønskes alle sammen!
Vinterhage/påbygg, sjekk ABAS ",) De holder til på Skotterud.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Heisann, eg låner denne tråden, sidan den i stor grad handlar om "draumen om eit orangeri". Eg har hatt drivhus i 3-4 år, og det fungere flott. Kjekt å få plantene ut av vaskerom og stue, samt å ha eit arbeidsrom til plantesysler.
No ønsker eg meg eit hus i hagen, eit orangeri (berre namnet varmar sjela). Eg vil bruke det til vinteroppbevaring av enkelte vekster, men først og fremst skal det vere til kos. Eg vil ha mykje lys, vedomn eller pizzaovn, langbord og gode sitteplassar m.m.m.
Eg har funne mange flotte orangeri på nettet, fleire linkar ligg i denne tråden, men det som er viktig for meg er korvidt det tåler full storm med orkan i bygene. Har Stadtlandet som nabo.

Hagedesigneren Peter Englander har bygt sitt orangeri i leca, for deretter å pusse og male det. Fint, synes eg, og det tåler nokre stormkast. Er det andre som har bygt hagestue i leca/murstein og har tips å kome med? Kjekt å få høyre korleis de brukar orangeriet/hagestova. Høg kosefaktor, går eg ut frå.

http://www.peterenglander.se/orangeriet/
Rosa Leander
orm

Post by orm »

Har nok bare et stusselig, lite drivhus. Hagestue hadde vært trivelig. Hadde det ikke vært for takvinkler og vinduer, kunne vi bygget ett på den øverste terrassen. Der har vi ferdig grunnmur da det er rom under, men da det her også er vegger som står i rett vinkel på hverandre m. tilhørende tak blir det umulig. Har vært oppe til diskusjon nemlig.
Lecabygg må jo være noe der det er værhardt. Det er dessuten rimelig lett å mure opp selv når du først har grunnen i orden. Hvordan lecabygg faller ut kostnadsmessig, vet jeg ikke. Nå har jeg skjøvet litt på innlegget slik at kanskje flere ser det og kommer til orde.
Post Reply