Overvintring i drivhus

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Martin

Re: Overvintring i drivhus

Post by Martin »

Dag wrote: Regnet ut at kiloprisen på tomatene ble nærmere 2000 kr.
En morsom kommentar Dag. :)
Mine tropiske vekster i blomst gjennom vinteren er vel ikke i nærheten av"Nille-pris",
men jeg bruker pengene på noe som gir meg stor glede.

Istedet bruker jeg ikke ikke penger på "uvesentlige" ting som ny mobil annethvert år, glinsende ny bil etc.
Min gamle Sonim mobil runder 10 år dette året. Jeg har ikke behov for oppgradering av nyheter hver time på dagen.
Min gamle Sonim mobil runder 10 år dette året. Jeg har ikke behov for oppgradering av nyheter hver time på dagen.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Gentiana nivalis
Herdighetssone: H4

Post by Gentiana nivalis »

Ha-ha! Det er litt morsomt å regne ut sånne priser, men jeg tror kanskje klimaforandringene gjør at prisene har sunket litt nå? Jeg har lagt merke til at det er mye sjeldnere vannet til dyra fryser i fjøset (uisolert, utett) nå enn før. Da er det kanskje ikke så mange uker det ikke er under 5 grader i drivhuset.

Jeg sparer også på mobil og bil og skal få meg luksusdrivhus: Drømmer om tjukk murvegg mot nord i drivhuset med røykrør fra vedovn til oppvarming av murveggen om vinteren når sola ikke får gjort det. Det skal bli når jeg blir pensjonist og kan få lagt i ovnen jevnlig... Vi har grådig mye ved her.
Småbruk på Østlandet, sone H4
https://gentiananivalis.blogspot.no/
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Såg i eit nummer av årets Hagetidend at varmekabel med støpsel var brukt som undervarme i eit dyrkingsrom. Reknar med det er slik varmekabel som blir brukt til å ha rundt-/langs vannrør for å hindre at vatnet frys? Tenkte å bruke det i drivhuset, med god isolasjon under. Har ei 5 x 0,5 meter lang veggfast hylle der eg kan legge isoporplater i botnen og henge bobleplast over som "telt" for plantene. Er litt lei av å ha dei rundt om i huset gjennom vinteren.
Nokon som har prøvd?
Rosa Leander
calypso

Post by calypso »

Det finnes flere typer varmekabler. Og mye forskjellige spesifikasjoner. Jeg kjenner ikke til noen typer som er særlig egnet til bruk i drivhus.
Du bør lese artikkelen grundig, og kanskje rådføre deg med en elektriker eller fagperson?
Siri K

Post by Siri K »

Det finnes varmekabler beregnet til hagebruk, og jeg antar at disse vil fungere i et drivhus også. Eksempel:

https://www.thermotex.no/portfolio-item ... armekabel/
H2/H3 i hyttehagen
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Hei, så kjekt at de tok dykk bryderiet med å svare. Artikkelen eg viser til er gartner Marianne Utengen sin artikkel om "Dyrkelykke" i Hagetidend nr 1 i år. Har for sikkerhets skuld sendt forespørsel til leverandøren om den nemnde type varmekabel kan brukast til oppvarming i drivhus slik eg ønsker. Avventer svar og evt råd for plassering av kabelen m.v.
Rosa Leander
calypso

Post by calypso »

Den varmekabelen er ment til å holde jord frostfri (med dekke over) effekten er alt for liten til at det monner til oppvarming av luft i et drivhus (10 watt pr meter)
Siri K

Post by Siri K »

Jeg har sett for meg at potteplantene, pluss plantebrett og varmekabler, skulle pakkes inn i bobleplast. Da blir dette tilnærmet som å holde jord i bakken frostfri, bortsett fra at det blir mindre hjelp av jordvarmen. Litt bioaktivitet er det jo i pottejorda også om vinteren, og den gir littegrann varme. Men om dette totalt er nok til å holde plantene i live, vet jeg ikke.
H2/H3 i hyttehagen
calypso

Post by calypso »

De fleste typer varmekabler må legges i sand eller jord. De bør ikke ligge fritt i luft, og for all del ikke inntil brennbart materiale. Dette har med hvordan varmen fordeler seg, og hvordan kabelen er konstruert.
Derfor er ikke varmekabler noe man monterer selv, det må gjøres av fagfolk.
Siri K

Post by Siri K »

Vi får avvente svaret Rosa Leander har etterspurt, da.
H2/H3 i hyttehagen
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Eg kontakta leverandøren, men der var det inga hjelp å få. "Denne kabelen er ment til frostsikring av drikkevann og ikke prøvd for deres bruk". Eg sjekka hos produsenten og kontakta Marianne Utengen. Ho hadde sjølv vore i kontakt med produsenten og har i "Hagetidend" nr 1 forklart korleis ho har montert sin varmekabel. Eg har kjøpt same type varmekabel, men 20 m lang. Kabelen er meint å frostsikre vannrør, både innvendig i røret eller den kan festast på utsida iflg. beskrivelsen som låg ved kabelen. Kabelen er sjølvregulerande, dvs. den set ned temperaturen når det vert varmare og opp når det vert kaldare. Kabelen er plugga inn i jorda stikkontakt beregna for utebruk.

Eg har laga meg eit "varmebed" i drivhuset, til overvintring av fuchsia og pelargonia. Eg la 4-5 cm tjukke isoporplater på golvet langs eine langveggen. Oppå der har eg lagt varmekabelen i slynger og festa den her og der med gjerdekramper. To lekter ligg på langs oppå isoporplatene og kabelen er plassert mellom desse lektene. Plantekassene er plassert opp på lektene, så det er eit mellomrom mellom kabel og blomsterkasser. Lektene gjer også at varmen ikkje forsvinn ut. Varmebedet er plassert under ei 50 cm djup dyrkingshylle. Denne danner taket i varmebedet (har lagt isoporplater oppå for å redusere varmesvinn) og er feste for bobleplastveggen som skjermar plantene mot kulda ute i drivhuset. Legg ved bilete som illustrerer korleis eg har gjort det. Eg har putta ein varmefølar i jorda i ei blomsterpotte og i dag morgon var temperaturen i potta vel 7 plussgrader medan temperaturen elles i drivhuset var knapt 2 plussgrader. Det hadde vore frost i løpet av natta.Eg har fulgt med varmen, og det ser ut til at kabelen regulerer varmen som den skal. Skulle det bli for lite varme i løpet av vinteren, kan eg bruke andre varmekjelder i tillegg og koble dei til termostat.

Det vart litt langt dette innlegget, men det verka som om det var ei viss interesse for denne varmemetoden.
Her er varmekabelen lagd ut i slynger
Her er varmekabelen lagd ut i slynger
Varmekabel 1.jpg (102.22 KiB) Viewed 300 times
Plantekassene er plassert oppå lektene med ca 1 cm mellomrom mellom kabel og botnen på plantekassene
Plantekassene er plassert oppå lektene med ca 1 cm mellomrom mellom kabel og botnen på plantekassene
Varmekabel 4.jpg (198.88 KiB) Viewed 300 times
Har hengt opp bobleplast langs heile bedet og lagt isoporplater på toppen.
Har hengt opp bobleplast langs heile bedet og lagt isoporplater på toppen.
Varmekabel 5.jpg (153.62 KiB) Viewed 300 times
Rosa Leander
calypso

Post by calypso »

Kabelen er "selvregulerende". Og beregnet for å monteres på vannrør. Slik kabel MÅ ligge inntil metall for fordeling av varmen. Å montere den mot et brennbart materiale, som ikke leder varme er ikke bra. Det er heller ikke "forskriftsmessig". Og det kan være brannfarlig.
Termostat på slik selvregulerende kabel blir litt selvmotsigende.
andedammen

Post by andedammen »

Hei calypso
calypso wrote:Kabelen er "selvregulerende". Og beregnet for å monteres på vannrør. Slik kabel MÅ ligge inntil metall for fordeling av varmen. Å montere den mot et brennbart materiale, som ikke leder varme er ikke bra. Det er heller ikke "forskriftsmessig". Og det kan være brannfarlig.
Termostat på slik selvregulerende kabel blir litt selvmotsigende.
Det er ikke helt riktigt det du skriver
Jeg har slik varmekabel montert forskriftsmessigt på min brønnvann slange. Varmekabel er punkt tapet på PE-rør (plastrør) for å holde på plass, så isolert med isopor-rørskåler, igjen punkt tapet for å holde på plass, så pakket i byggplast og tapet på plass. Ikke noe metall til varmefordeling, den fordelles av selve kabel, og alt som holder dette på plass er av brennbart materiale. Kabelen er selvregulerende (termostatstyrt) og trekker bare strøm om temperatur faller under +2C (11watt pr løpemeter) finner ikke noe selvmotsigende i dette ? varmekabel trekker bare strøm ved behov uten termostat ville den trukket strøm konstant.

Rosa Leander hadde nok vært tjent med å legge aluminiumsfolie oppå varmekabel for bedre varme fordeling, og sand oppå folie for ytterligere fordeling samt magasinering av varme. når kabel ligger fritt til luft vil den være mer eksponert for mulig skade, og varmen utslipper til rom fortløpende så den vil nok trekke mer strøm en nødvendigt .
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

andedammen wrote:Rosa Leander hadde nok vært tjent med å legge aluminiumsfolie oppå varmekabel for bedre varme fordeling, og sand oppå folie for ytterligere fordeling samt magasinering av varme. når kabel ligger fritt til luft vil den være mer eksponert for mulig skade, og varmen utslipper til rom fortløpende så den vil nok trekke mer strøm en nødvendigt .
Takk for tipset om fordeling og magasinering av varme, samt beskyttelse av kabelen. Har prøvd å redusere varmetapet ved å dekke heile "varmebedet" med blomsterkasser, men magasinering av varmen er sjølvsagt ++. Når det gjeld eventuell tilkobling til termostat, så gjaldt det ved eventuell ekstra varmekjelde.

Takk for tilbakemeldingane frå alle! Så ser vi kor det går ….
Rosa Leander
janrune

Post by janrune »

Hei
Selvregulerende varmekabel finnes i mange ulike effekter (watt pr meter). Noen har så stor effekt at en risikerer at den smelter ned i isoporen. Av den grunn synes eg det bør legges noe som forhindrer dette mellom kabel og isopor. Normalt legges det hønsenetting mellom varmekabler og isopor i byggebransjen. Mulig at en kraftig aluminiumsfolie også kan fungere, men netting og et lite lag med sand under og gjerne litt over gjør denne installasjonen både tryggere og bedre.
Post Reply