Vann i drivhuset

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
Sjørose
Herdighetssone: H2

Vann i drivhuset

Post by Sjørose »

Hvordan har dere ordnet dere med vann inn i drivhuset?
Hageslange som trekkes gjennom hull i veggen?
Sommerledning under bakken og opp gjennom gulv i drivhuset?

Vi har lagt opp til sistnevnte løsning, med tanke på et selvvanningssystem jeg har kjøpt (dryppvanning). Men så må vi ha en kran inne i drivhuset, festet i hva? Snekre en slags stolpe? Målet er å få et system som passer på plantene når vi er borte på,sommeren. 1-2 uker i slengen. Drivhuset er bittelite, 5 kvm. Fins det søte små vannposter?

Begynner å lure på om det hadde vært bedre med en vanntank for å samle regnvann, og lage et system rundt det.

Sikkert noen som har smarte tips om vanning også her inne :D
Martin

Re: Vann i drivhuset

Post by Martin »

Jeg satset på helårs vanntilførsel siden jeg har helårsdrift i drivhuset.
Vanntilførselen kommer opp gjennom gulvet, og en enkel søyle har god høyde over gulvet.
En slange er tilkoblet, og jeg vanner manuelt.
To 10-liters vannkanner står alltid oppfyllt så vanntemperaturen er grei for plantene.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Post by dengladeamatør »

Jeg er gift med en handyman, så her er mitt hjemmelagede og veldig praktiske opplegg (synes i hvert fall jeg!): slange i bakken inn til drivhuset, slangen stenger vi om vinteren. Kran på veggen, men også kran nede ved golvet, ved en balje som er gravd ned i bakken. Denne baljen er alltid fylt med vann. En "luftballong" (heter nok noe annet!) sørger for å åpne og tette kranen ved behov. Dvs at på varme sommerdager renner det alltid fra denne kranen og ned i baljen, for å holde vannivået oppe. På kalde dager drypper det bare litt. Fra baljen går det halve rør utover i drivhuset, langs veggene. Rørene er også gravd ned i bakken, og er tette i motsatt ende. "Luftballongen" er stilt inn sånn at det alltid er fullt av vann i rørene. På bakken over rørene har vi satt murbøtter med jord. Vi har saget et 20 cm langt spor/hull i bøttene. Nederst i bøtta ligger en duk: fra ene kanten av bøtta, bort til sporet, 15-20 cm ned igjennom sporet/hullet, opp igjen, og dekker så resten av bunnen i bøtta. Slik suger bøttene opp det de trenger av vann, og etterhvert setter f.eks tomatene lange røtter ned i vannet selv. På den måten trenger jeg ikke å vanne i det hele tatt - og kan reise på ferie i to uker uten problemer. Bare to ting: plantene trenger å vannes og passes på til de har fått et rotsystem som rekker ned til vannet. Det tar ikke mange ukene om våren før det fungerer av seg selv. Det andre er gjødsel. Jeg gir all gjødsel ovenfra. Dette systemet har vi brukt noen år nå, og jeg er superfornøyd. :-) Var ute i drivhuset nå og tok noen bilder, skal prøve å laste dem opp. (Nå er det ikke vann i systemet, må nok vente en måned eller to til før det blir tatt i bruk for sesongen.)
IMG_8935 (800x533).jpg
IMG_8932 (800x533).jpg
Sjørose
Herdighetssone: H2

Post by Sjørose »

Takk skal du ha Dengladeamatør! Det var en spennende og fin løsning. Vi får ikke gravd ned bøtter og rør i drivhuset ettersom det står på en platting, men prinsippet med et reservoir, nivåbryter og rør som forsyner vann til de ulike delene kan nok også anvendes om vi bygger det litt opp fra bakken. Smart løsning :-)
Post Reply