Spiring tomat

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
Josteinhals

Spiring tomat

Post by Josteinhals »

Hei.
Har for første gang sådd tomat i små plastdrivhus til å ha inne.
Hvor plasserer man de hvor det er mer enn 21 grader?
På varmekabler på badet?

Mvh Jostein
blys

Re: Spiring tomat

Post by blys »

På varmekabler på badet er perfekt. Når de dukker opp over jorden plasseres de lyst og kjøligere (15/16 grader)
Josteinhals

Post by Josteinhals »

Takk for svar :)
løk1
Herdighetssone: H4

Post by løk1 »

Grunnen til at de skal ha lavere temp når de har kommet er fordi de ikke skal strekke seg lange, noe som skjer veldig fort på et varmt bad uten sollys, så pass på. I verste fall kan de bli utsatt for noe som på engelsk kalles damping off. Da ser det ut som noen har brekt de små plantene dine nederst på stilken. Ikke morsomt...

Jeg syntes mine tomater var blitt litt for lange før jeg fikk satt de ned under lys i år. Men løste problemet med å ta de opp av jorda å plante de med jord nesten helt opp til bladene. Tomatplanten vil nemlig skyte røtter fra stammen som er dekket av jord. Bare pass på så du ikke brekker den :) Lykke til!
Viola

Post by Viola »

Så smart, dette kommer sikkert jeg til å måtte gjøre! Mine spirer av alle slag blir alltid for lange, det er problem å finne lyst sted som også er kjølig. Da kan jeg ihvertfall redde tomatplantene, de blir sikkert for lange de også (første gang jeg sår det selv) Kan man gjøre dette med andre frøplanter også?
Hilsen Viola
Schmuu80
Herdighetssone: H2

Post by Schmuu80 »

Hei dere.
Når dere sier at tomatplantene skal plasseres lyst men i ca 15-16 grader etter at de har kommet opp, hvor i alle dager plasserer dere de da??
Jeg må tydeligvis flytte på mine (har hatt de i stua på skjenken under varmepumpa som holder 22 grader).
blys

Post by blys »

Jeg plasserer de i kjeller og har plantelys. Nå er jo dagene blitt lengre, og lysere, så i et vindu går nok bra. Hvis du ikke har kjeller, har du kanskje et uoppvarmet soverom (eller hva med å senke stuetemperatur og ta på strikkejakke :mrgreen: )
Di varmere de står, jo mer lys krever de.
Blir de lange og tynne, så setter du tomatplantene dypt i ny potte når du ompotter til større potte.
løk1
Herdighetssone: H4

Post by løk1 »

Skjønner at dette med temperatur kan være noe problematisk..her har vi en kjeller hvor det i tillegg er vekstlys. Jeg vil tro dette er optimalt siden det ikke er et oppholdsrom å man kan lett kontrollere temperaturen med en varmeovn. Rommet er fremdeles i bruk men kun til nyspirede vekster. Tomatene, paprikaener og chilliene har flyttet ut i drivhuset nå. Er til tider litt dårlig med sol ute, men satser på at det vil gå fint. Har du et drivhus er jo dette også en løsning. Varmeovn/ vifte vil også være nødvendig her da nattemperaturen fremdeles faller en del om nettene.

Har du ikke mulighet til å gi plantene en kjøligere plass må du nok bare finne deg i at de blir litt lange. Du kan alltids ta av de nederste bladene å potte de om dypere når den tid kommer.
Post Reply