Heat sink/sollagring under drivhuset

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
Dan Pedersen

Heat sink/sollagring under drivhuset

Post by Dan Pedersen »

Hei,

Har noen her erfaring å dele angående varmelagring i steinmasse under drivhuset ved bruk av ventilasjonsrør? Hvilke løsninger er prøvd ut?

Jeg skal bygge et 14m2 drivhus med støpt gulv også vil jeg gjerne lage en løsning for å kunne varme opp grunnen under drivhuset. Målet er å kunne regulere varmen bedre på veldig varme dager, få det varmere på natten og kanskje få til tidligere sesong.

Jeg tenker litt på disse mulighetene:
1. Lage 1 kubikk-meter isolert kasse fyllt med pukk under drivhuset med ventilasjonsrør av typen fleksibelt dresnsrør plassert nederst under pukk. platting støpes oppå.
2. Samme som over bare at kassen er 50cm dypt og dekker hele drivhusflaten.

Mvh
Dan Pedersen

Re: Heat sink/sollagring under drivhuset

Post by Dan Pedersen »

Her er en video om hva jeg mener: http://www.survivopedia.com/heatgreenhouse/#

Mvh
Dan
aimar
Herdighetssone: H4

Re: Heat sink/sollagring under drivhuset

Post by aimar »

Jeg kjenner til prinsippet, men ingen egen erfring, vet ikke av noen som har bygd sånn i Norge. Det eneste jeg kommer på er det nye gartneriett på Mære Landbruksskole, men det er litt mer avanserte/proffe greier.

http://mm.aftenposten.no/kloden-var/kli ... k-veksthus

Best varmelagringsevne vil du vel få hvis du bruker hele gulvflaten, det er jo antall kubikk steinmasse som avgjør varmelagringsevnen. Du nevner ventilasjonsrør, litt usikker på hva det er. Tror kanskje drensrør eller perforerte plast vannrør brukes, og at drensrør blir billigst. Tror ikke det vanlig med støpt dekke når du har et system med varmelagring i grunnen. Hvis du har er golv av grus, eller teglstein/betongstein med små fuger, vil varm luft fra grunnen lettere sige opp, og avgi varme til lufta i drivhuset.
Innbiller meg at et enkelt system ikke vil bidra til å kunne lagre varme fra sommeren til bruk utover høsten i noen særlig grad, men at du vil helt sikkert vil jevne ut forskjellen mellom dag- og nattemperatur.
calypso

Re: Heat sink/sollagring under driv

Post by calypso »

Teoriene er nok fine, men det fungerer ikke så godt i praksis. Det er store prosjekter som er lettest å få til å fungere. Hobbydrivhus blir for smått. Slike anlegg må styres av en datamaskin, og programvaren må kunne tilpasses under bruk.
Slike steinmagasiner har svært treg termisk dynamikk, derfor fungerer vanlige termostater altfor raskt til at ting virker som planlagt. Du bør bruke ganske grov stein magasinet, grus gir for dårlig luftgjennomstrømming.
Post Reply