Kjøpt mitt første drivhus

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
Nygrønnsak
Herdighetssone: H7

Kjøpt mitt første drivhus

Post by Nygrønnsak »

Da har jeg altså kjøpt meg drivhus, ikke noe stort, kun 3,8 m2 :D Men er usikker på hvordan jeg skal innrede det, slik at det blir mest mulig funksjonelt. Noen som vil dele bilder av sitt drivhus eller har tips til innredning?
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Re: Kjøpt mitt første drivhus

Post by dengladeamatør »

Hei! Jeg ser det var lite svar til deg... -kanskje fordi det er så individuelt hvordan man ønsker å ha det i drivhuset? Jeg foreslår at du googler litt, da får du masse bilder å bli inspirert av. Og så er det lurt å tenke praktisk - for eksempel om du skal ha noen form for automatisk vanning. Jeg har lagt ut et par bilder av mitt vanningssystem, det ligger under tråden "vann i drivhuset". Du kan jo se der. Jeg har stort sett tomater, agurk, chili og sånn i mitt drivhus, derfor har jeg bøtter på gulvet, ingen hyller. Bøttene er lette å skifte jord i hver vår, og lette å holde reine. Jeg setter inn et bord om våren til småplanter og til å jobbe ved. Det må ut etterhvert som plantene vokser. På gulvet har jeg lagt stein i sand, godt drenert under. Da renner vannet lett bort, og jeg kan spyle veggene om våren uten at det blir svømmebasseng. Et avløpsrør er plassert i midten, med rist over. Vet ikke om det er nødvendig, men det kan i hvert fall ikke skade. Hvis du er plaget av brunsnegler ville jeg nok tenkt litt snegle-hindringer. Tenkt over hva du vil bruke drivhuset til, det er mitt beste råd. :-) Lykke til, og gratulerer med drivhus! :-)
Nygrønnsak
Herdighetssone: H7

Post by Nygrønnsak »

Takk for svar :D Jeg har innredet drivhuset mitt med benkeplass og hyller på ene siden, og skal kun ha bøtter på den andre siden der jeg skal ha tomatplantene mine når de har vokst litt til :mrgreen:
Gudsjelov så er vi ikke plaget med brunsnegler her, men jeg skal gå inn å se på vannsystemet ditt :wink:
Myrvold
Herdighetssone: H5

Post by Myrvold »

Vi har to drivhus, ett med 6mm kanalplater og ett jeg laget selv av gamle vinduer på jobben. Dyrker tomater i 65 liters plastkasser, og agurk i 10 litersbøtter.
Plastkassene er laget med en oppi den andre slik at det er et selvvanningssystem. Skjærer fire spor i den øverste, der det er duk som suger vann fra den nederste der vannet er. Oppi den nederste bruker jeg 2" x 4" slik at det blir plass til vann.
Post Reply