Hva kan jeg plante i drivhus nå?

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
Dartvidar
Herdighetssone: H5

Hva kan jeg plante i drivhus nå?

Post by Dartvidar »

Hei, jeg er nettopp ferdig med å bygge drivhus. Hva kan jeg plante nå som jeg kan høste denne sessongen? Er det noen hurtig voksende planter dere anbefaler, eller må jeg vente til neste sessong?
calypso

Re: Hva kan jeg plante i drivhus nå?

Post by calypso »

På denne tiden tester du lukeåpnere og annen ventilasjon, slik at du er klar for neste sesong.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Med et drivhus får du jo utvidet sesongen, med tanke på frost. Men lyset er jo på hell nå. Jeg vil tro at det skal gå bra å så grønnsaker som normalt kan sås flere ganger i sesongen, som plukksalat, rucolasalat og reddiker. Typiske drivhusplanter, som tomat og agurk, er det nok for seint å starte på nå.

Jeg forutsetter her at du ikke satser på frostfritt drivhus gjennom vinteren, og at du ikke har tilleggslys. Har du det, står du straks litt friere.
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Det at lyset minsker er en dårlig sak for noen vekster, men veldig bra for andre. Det vanskeligste med drivhus i August er at det fort blir for varmt, men om du kan ordne opp for det, så går det fint å prøve lave brekkbønner, gulrot, rødbete. Velg sortene som modner fort, det burde vel stå på såpakkene. All slags sikori. Spinat gjør det fortreffelig nå, med mindre det blir alt for varmt. En sak som trives i varmen nå og vokser da lynraskt er portulakk. Og herregud, det er så godt. Koriander ditto. Kinakål trives sent om sommeren, dill, vårløkk. Om du skulle komme over en potet som er spirevillig, kan du til og med ha nypotet denne Oktober. Bare sørg at småplanter ikke brenner og tørker opp i drivhuset, for det er fort gjort. Det sagt, det er vel noe alle må oppleve minst én gang, og jo snarere, jo bedre. ;)

Men ikke vent, sett igang!
Post Reply