Lys og tips til innedyrking

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
Grønske

Lys og tips til innedyrking

Post by Grønske »

Hei!
Jeg ønsker å dyrke diverse urter og annet mulig i inneboden. Her er det ikke naturlig lys, så jeg er avhengig av kunstig belysning
Tanken er å kjøpe armaturer og lysrør som installeres i ei Ivar-hylle. Da har jeg to til tre etasjer jeg kan utnytte.
Passer dette lyset til formålet? http://www.clasohlson.com/no/T8%20Lysr% ... r365563000
Er det mulig å dyrke tomater slik?
Andre vekster som kan være artige å forsøke seg på?

Håper på gode tips og hjelp!
calypso

Re: Lys og tips til innedy

Post by calypso »

Du tenker på 15 watts rør, de gir for lite lys til planter. Du bør kjøpe holdere (armaturer) som har plass til 2x30 watt.
Grønske

Re: Lys og tips til innedyrking

Post by Grønske »

Jeg tenkte å kjøpe doble med 36W. Hva kan være greit å begynne og dyrke inne av spiselige vekster?
Runegutt
Herdighetssone: H6

Post by Runegutt »

salat i flere varianter
Krydderurter

Disse to er nær umuig å mislykkes med.
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Chili er lett å dyrke inne :)
Grønske

Post by Grønske »

Kan chilier fulldyrkes inne med 2x36W lysrør?
calypso

Post by calypso »

Ja
Grønske

Post by Grønske »

Har sett litt på Ikea sin serie VÄXER. Finnes det andre alternativer som ikke tar like mye plass som lange lysrør, men gir en tilsvarende effekt?

Hva må jeg se etter i fks LED-lys for å kunne avgjør om det er bra nok for planter?
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Når det gjelder lysrørbelysning, kan man stort sett se på effekten (wattstyrken), for å avgjøre hvor mye "plantevekstkraft" man får. Så ved å sette opp tre korte armaturer for 11W rør ved siden av hverandre, tilsvarer dette et langt rør på 33W (dvs i praksis 36W, ettersom det er det som finnes). Lysstyrken som treffer plantene er det vesentlig her - det skal være så lyst som mulig (uten at varmen svir plantene).

LED-lys for planter mangler den grønne delen av lysspekteret, altså lys som uansett blir reflektert av grønne planter, og derfor ikke kan nyttiggjøres av disse plantene. Så om man sammenligner effekten, i watt, for disse med lysstoffrør, vil de gi mer vekstkraft. For planter med røde blad, vil man derimot få dårligere virkning. Dersom man uansett må varme opp et rom til plantebruk, vil det nok være mer kostnadseffektivt med lysrør, fordi reflektert lys tross alt blir til varme.

Det finnes ingen eksakt fasit for hvor mye lys som trengs for at planter skal vokse og trives, så det er i grunnen bare å prøve seg fram med det man har og har råd til.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply