Drivhus som tåler sterk vind

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
Rosa Leander

Drivhus som tåler sterk vind

Post by Rosa Leander »

Har planlagt å kjøpe nytt, større drivhus. Har fått tilbod på Bio Varis L/XL som den norske leverandøren meinar er det sterkaste drivhuset på marknaden. Har også vurdert å kjøpe Plantehus 12 i cedertre (Gabriel Ash), men veit ingenting om kor godt dette drivhuset tåler vind. Nokon som har erfaring med desse engelseke drivhusa i cedertre og veit kva dei tåler?
Rosa Leander
Martin

Re: Drivhus som tåler sterk vind

Post by Martin »

Jeg vet ingen ting om Bio Varis, men forskjellige leverandører mener gjerne at deres drivhus er best. :)

Drivhus i sedertre vurderte jeg på hagemessa, men forkastet det da det hadde enkelt glass.
Det passet ikke for meg som ønsket helårsdrift.
Muligens kunne det leveres med annen glasstype, men da til en svært høy pris.
Dessuten er jeg usikker på hvordan treverket ser ut etter noen år med vær og vind.
Er det like lekkert da ?
Grått og vasstrukket ?

Her er en tidligere tråd om drivhus i sedertre.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
blys

Post by blys »

Bio Varis er vel Gartnerteknikk som selger og de er kjent for å ha bra drivhus som tåler vind, men de er sabla dyre.
Jeg bor svært vindutsatt til med kraftige kastevinder og kjøpte drivhus høsten 2015. Jeg vurderte Gartnerteknikk og Hobbydrivhus, som begge hadde drivhus med 'værgaranti'.
Jeg hadde nok valgt Gartnerteknikk, men de var omtrent dobbelt så dyre som Hobbydrivhus for tilsvarende drivhus, selv om Hobbydrivhus ikke akkurat var billige de heller.
Hobbydrivhus as har typene Royale og Luxus som selges med garanti for værklasse 3 - opp til orkan styrke.
Mitt drivhus har bare stått et år og har ikke fått prøvd de verste stormene ennå.
Sedertredrivhus vet jeg ingenting om.
Ingeborg Hald
Herdighetssone: H2

Post by Ingeborg Hald »

Urd tok drivhuset mitt i jula. Det var et helt vanlig aluminiumsdrivhus. Takstmannen fortalte at det som var viktig for at et drivhus skulle tåle vind og frost var at det ikke var metall og glass mot hverandre (som f eks det var på mitt der glassene hektes sammen med metallfester). Nå hadde jeg hatt mitt gamle drivhus i nesten 15 år, så det har jo tålt litt, men jeg har hatt litt brekkasje i løpet av årene, med flere og flere skader. Jeg tror det er fordi drivhus av denne typen blir mer ustabile for hver storm og til slutt klarer de ikke mer. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvordan mitt nye drivhus skal være, men jeg tror jeg kommer til å bygge et av gamle vinduer, kanskje med en trevegg på vindsiden mot nord, for her er det også veldig vindutsatt.

Ha en fin dag, hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com
Post Reply