Glassveranda til fordyrking

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
GJOM

Glassveranda til fordyrking

Post by GJOM »

Hei!
Jeg planlegger en skikkelig optimistisk grønnsakshage i pallekarmer i år. Har lyst på drivhus, men det er ikke på plakaten på en god stund. Men jeg har et gammelt hus med stor sørvendt glassveranda. Kan jeg tjuvstarte dyrkingen der?

Den blir veldig varm og god når sola står på - så varm at stearinlys smelter om sommeren. Samtidig er den ikke isolert, så nettene er nok omtrent like kalde som utendørs, selv om det jo er mer ly der.

Vil plantene bli helt forvirret der inne med veldig varme dager, og kalde netter på senvinter/tidlig vår? Når er i såfall et godt tidspunkt å starte fordyrkingen på, og når bør de plantes ut?

Alle tips mottas med stor takk!

Mvh. Maria
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Re: Glassveranda til fordyrking

Post by Lille_blomst »

*
Hei, og velkommen til forumet! :)

Jeg ville satt et minimums-maksimums-termometer i rommet og fått slått fast hvor lav temperaturen egentlig er på det kaldeste. Og etterpå også prøvd å sette inn ovn og se hvordan det virker inn i dette ikke-isolerte rommet.

Når sola står rett på og smelter stearinlysene må det luftes via dør eller vinduer. - Ikke mange planter som liker å bli steikt... :wink:

*
calypso

Re: Glassveranda til fordyrking

Post by calypso »

Litt temperatursvingninger er bare en fordel, men her blir det for mye. Hvis flere vinduer blir åpnet om dagen, - hvis det finnes vinduer som kan åpnes? En liten vifteovn er antagelig nok til å sikre minimumstemperatur.
Etterhvert som frøene spirer vil en temperatur på 15-20 grader være optimalt.
Det vil være en fordel å dyrke i brett og kasser, og være forberedt på mye flytting og ommøbelering.
Og du kan aldri forlate plantene uten å ha vurdert dagens værmelding.
Post Reply