Selvvannings-system

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
Viola

Selvvannings-system

Post by Viola »

Har noen prøvd denne? http://www.willabgarden.no/produkt/kruk ... g/1420-909
Det var vanskelig å holde tomatene i gang sist sommer, det ble for tørt. Når folk skal vanne for en, så skjønner de ikke at når pottene er tørre må de vanne og vanne og vanne, om og om igjen---for at det skal trekke inn i jorda. Men man kan jo ikke la være å reise på ferie. Lurte på å prøve dette. Men er ikke pottene for små? 8,5 liter virker da lite??
Hilsen Viola
Rosa Leander

Re: Selvvannings-system

Post by Rosa Leander »

Vatningssystemet ser greitt ut, hvis det dekker dine behov. Potte på 8,5l er også ok, så lenge plantene får jamn vatn- og næringstilførsel. Eg har sett mindre potter til tomatplanter der dei står på kapilærmatte i eit sjølvvatningssystem.

Sjølv vurderer eg å lage til vatningssystem med vasstank, dryppslange og dyser, liknande Willab Garden sitt system "Drippa" (bruk din eigen link til å finne den). Vi har allereie vatningssystem med timer som fungerer fint, men den elektriske vasspumpa vår gikk seg varm i ferien i fjor så vi tør ikkje reise frå den i lange perioder.

Høyrer gjerne frå deg når systemet er teke i bruk.
Rosa Leander
OddrunKH
Herdighetssone: H4

Post by OddrunKH »

Har hatt dette systemet i to år og er veldig fornøgd med det! Viktig å reingjere alle delene når sesongen er slutt. :D
Viola

Post by Viola »

:D Takk folkens! Jeg tror jammen jeg skal skaffe meg dette! :D
Hilsen Viola
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Heisann, eg fann denne linken på nettet. Denne dama har laga seg eit sjølvvatningssystem som fungerer og er overkommeleg å lage for nokon kvar. Ein eller annan stad på nettet kan ein også finne ein filmsnutt med Dagfinn Tveito der han har laga eit sjølvvatningssystem for tomatplanter. Meinar å hugse han brukte ganske små potter, - berre 5 l ?? Eg ser føre meg å kjøpe store murerbøtter (20 l) og enten plante tomatplanta i bøtta eller i eiga potte som står på kapilærmatte?

http://hagenpahytta.net/2012/05/19/smar ... haper-jeg/
Rosa Leander
calypso

Post by calypso »

Når man setter i gang et selvvanningsprosjekt, er det veldig viktig å være klar over at små tomatplanter i store potter ikke greier å benytte seg av det vannet som er tilgjengelig. Rotsystemet "drukner" før det får sjansen til å utvikle seg tilstrekkelig. Manuell vanning i starten kan være nødvendig. Mye sand i jorden hjelper også .
Maritmor
Herdighetssone: H4

Post by Maritmor »

Hei,
jeg kjøpte dette systemet hos Grønt Fokus for noen år siden, Easy-2-Grow het det da. Jeg har nå 14 potter med tre vanningstønner til på 47 liter, og det fungerer fint til tomater og agurker i drivhuset. Har drivhuset på hytta slik at det må passe seg selv en del.
Har flytende gjødsel og kalksalpeter i vanntønnene når jeg etterfyller vann.
Hagehilsen fra marit
Post Reply