Bygge drivhus i tre - fukt/råte

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
Landh
Herdighetssone: H5

Bygge drivhus i tre - fukt/råte

Post by Landh »

I vår skal vi bygge oss et drivhus i trevirke, med gamle vinduer i veggene og polykarbonatplater i taket.
Det blir fort en del luftfuktighet i et drivhus, og jeg frykter trevirket råtner... Har dere noen erfaringer?

Som jeg har forstått det så skalner malingen fort av i et drivhus (grunnet luftfuktighet), og utsetter trevirket for fukt.

Egentlig burde jeg brukt sibirsk lerk, malmfuru eller lignende som er impregnert fra naturen sin side, men disse utgår grunnet svært høy pris.
Industrielt impregnert trevirke anbefales ikke brukt i direkte tilknytting til grønnsaker, grunnet utlekking av kjemikalier. Jeg kontaktet "miljødirektoratets svartjeneste for kjemikalieregelverk" om faren for dette ved malt impregnert reisverk i et drivhus med ringmur av leca, og fikk svaret "Vi vil anta at utlekkingen fra det reisverket du skal ha i drivhuset vil sannsynligvis være så beskjeden at det ikke har noen betydning."
Trevirket blir ikke i direkte kontakt med verken jorden eller grønnsakene, men får fuktighet på seg fra luften, og det vil renne dråper nedover de og ned i jorden.(jeg vurderer knottplast langs ringmuren/søylepunktene, så evt utlekking forhåpentligvis renner rett ned i grunnen, og ikke fester seg i jorden. Ser for meg dyrking i høybed, men også noe rett i jorden)

Valget for meg står mellom å bruke vanlig hvitt trevirke som males med svanemerket maling, eller tørke impregnert materiale og male det med svanemerket maling.
Førstnevnte med fare for råte, det andre med (hovedsakelig den ubehagelige følelsen om) mulig utlekking av kjemikalier.

Har noen av dere erfaringer/tanker knyttet til dette?
Hvilke materiale brukte dere når dere bygde drivhuset, og hvordan er tilstanden i dag?
Er det evt. noe annet jeg bør være oppmerksom på?

NB: bor et sted med mye snø, må beregne svært høy taklast ved mye nedbør over kort tid. Er derfor skeptisk hvis dragere/søyler/stendere begynner å råtne... Og det blåser, må bygge solid.
Gentiana nivalis
Herdighetssone: H4

Re: Bygge drivhus i tre - fukt/råte

Post by Gentiana nivalis »

Vi hadde drivhus av gamle vinduer da jeg var barn. Vi hadde to drivhus etter hverandre og begge råtna ned, men det var uten vedlikehold. Kanskje det går å sette inn treverket med linolje? Jeg har tenkt at jeg ikke vil ha tredrivhus når jeg skal få meg et. Det er mest fordi jeg er lat og ikke liker så godt vedlikehold. Jeg er også skeptisk til impregnerte materialer der jeg skal spise, men det er ikke kunnskapsbasert :-).
Småbruk på Østlandet, sone H4
https://gentiananivalis.blogspot.no/
løk1

Post by løk1 »

Dårlig med respons her må jeg si... Det er synd, for det er slik en mister medlemmer..

Amerikanerne bruker som regel sedertre, men det blir vel eksklusiv vare her til lands.
Nå er det en stund siden du spurte. Har du funnet ut noe mer? Kanskje startet på byggeprosessen? Hadde vært morsomt å se bilder av prosessen. skal selv bygge mitt eget drivhus en dag. Men dette er nok noen år frem i tid..
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

løk1 wrote:Dårlig med respons her må jeg si... Det er synd, for det er slik en mister medlemmer..
Trådstarter har selv tenkt rundt og undersøkt saken. Og sitter med to alternativ som han/hun ber andre vurdere.
Men jeg vil tro at det ikke er så mange som føler seg kompetent til det. Derav få svar... De fleste som skaffer seg drivhus velger en eller annen "ferdigvariant".
Men det var jo fint at du kom på banen, da. :wink: Selv om det tok sin tid... :mrgreen:

Ellers så ser man på forum som dette en del nybegynnere som kommer med et (gjerne omfattende) spørsmål som de vil ha hjelp med, og som aldri kommer tilbake og kommenterer, og slettes ikke takker for (!) de svarene de får, enten det er få eller mange svar.
Det er lite givende å oppleve for forums-medlemmene... :?

I akkurat denne tråden gikk det halvannen måned før første svar kom. Og da hadde kanskje trådstarter gitt opp, og sluttet å se etter svar. Og det er forståelig.
Så jeg vil ikke rette kritikk mot trådstarter i dette spesielle tilfellet, bare så det er sagt... :wink:
Men i en del andre tilfeller har jeg gjort meg noen tanker om manglende folkeskikk... :shock:

*
alfjan
Herdighetssone: H3

Post by alfjan »

Har et selvbygget drivhus i tre som er ca 20 år gammelt,med vinduer til veggene og lysplater på taket.Byttet takbjelkene for 5 år siden (impregert) resten av reisverket er ok.Må kansje bytte bånnstokken ettervert.
Ser ingen problemer å bruke impregnert den nye varianten er mer miljøvennlig,vil vel ikke få avrenning fra materialene til plantene heller.Jeg har god utlufting når det varmt ,har vinduer jeg kan åpne i begge ender slik at jeg får gjennomtrekk.Har mye vann i drivhuset da jeg har 2 små dammer og en 500 liter dunk til gullfisker :D
Dette funker bra for meg :D
løk1

Post by løk1 »

Ja lille blomst, jeg skjønner at det kan være sånn for mange at de har et stort spørsmål, og kommer da ikke tilbake. Og det er også synd. Men når en bygger drivhus skal man ha planter, og da kommer det sikkert flere spørsmål samtidig :)

Morro alltså alfjan, 20 er ikke dårlig! Er dette et stort drivhus ? Jøss, hadde sett for meg bunnen måtte byttes for toppen :mrgreen:
alfjan
Herdighetssone: H3

Post by alfjan »

Takbjekene råtnet fordi jeg hadde litt lekkasjer i takplatene i tilegg så blir det fort kondens på undersiden av platene.Drivhuset er ca 20 kvadrat men det er trangt om plassen :shock:
Landh

Post by Landh »

Må innrømme at jeg sjekket for svar ganske ofte i starten, men det ble sjeldenere og sjeldenere ettersom tiden gikk. Sjekket siste gang ca 25. juni, dvs før de siste svarene kom inn :o)
Spørsmålet jeg stilte var kanskje litt spesifikt, et spørsmål mange kanskje mener noe om, men føler de ikke har den teoretiske kunnskapen for å begrunne sine svar. Men topp at noen svarte :o)

Jeg kan fortelle det jeg fant ut:
Jeg blir å bygge i hvitt trevirke, som først grunnes, så beises (trekker inn i trevirket) og deretter males to strøk med maling (først vindusmaling pga glatte 2"4, deretter toppstrøk med perfekt akrylat pluss som er sterkere enn vindusmalingen). Malingen skal være svanemerket.
Denne fremgangsmåten fikk jeg fra Malia i Steinkjer. Hvis jeg hadde valgt impregnert materiale så hadde malingen flasset av i løpet av kort tid, og dermed evt utlekking fra imp.

Jeg støpte i dag ringmuren. Brukte forskalingsblokk (betongstein) i 3 høyder, dvs 60 cm høyde. Størrelse: 4,3 x 4,8 m. Har selvsagt et godt pukklag under, med påfølgende isolering i grunn. Jeg isolerer hele golvflaten (jamt med isopor under forskalingsblokk), da jeg skal ha noen søylepunkter midt i huset. Var litt usikker på om jeg skulle isolere innsiden av betongveggen, men endte med å gjøre det. (fordel: jordtemperaturen blir varmere i drivhuset enn utenfor, dvs taper ikke så mye varme der. Ulempe: usikker på om jorden tiner senere på våren, da jordvarmen hverken kommer nedenfra eller fra sidene. Satser på at det blir såpass varmt i luften at det ikke blir noe problem).

Planlegger å kjøre inn kompostjord i drivhuset, og bruke det som golv. Dvs høyde kopostjord (opp til golvnivå): ca 50 cm.
Skal å ha noen opphøyde bed (ca 20-30 cm over golv?), noen vannkar for å sette tomatpotter o.l. i, og noen hydrophonic-kar (og et lite "arbeidsbord" i hjørnet for potting o.l.). Ettersom jeg kjører inn kompostjord som golv utelukker jeg ikke at jeg planter noe på golvnivå, men da snakker vi om urter/busker/o.l. som skal stå der i flere år. I gangene legger jeg antakeligvis noen rimelige heller eller stein.

Planlegger å legge drensrør i jordlaget like under golvnivå, og koble en vifte som henter varm, fuktig luft fra toppen av drivhuset og sender den ned i drensrøret. Luften vil da varme opp jorden, og fuktigheten vil kondensere og avgis til bakken. I teorien iallefall :o) Hvis jeg lar den stå på døgnet rundt vil kanskje temperaturen bli mer stabil i drivhuset...

Men først må vi bli ferdige med slåtten (bakketørker 20 mål høy) før jeg kan leke meg/bygge videre :o)
Landh

Post by Landh »

og så må jeg lære meg at ": o )" (kolon, o, parentes) blir til en snål smiley :)
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

Landh wrote:Spørsmålet jeg stilte var kanskje litt spesifikt, et spørsmål mange kanskje mener noe om, men føler de ikke har den teoretiske kunnskapen for å begrunne sine svar. Men topp at noen svarte.
Spørsmålet var ikke for spesifikt. Men det ligger et ansvar i å svare på noe som innebærer mye arbeid og store kostnader for den som spør. Så man skal ikke svare på slikt med mindre man virkelig KAN OG VET det faglige i saken. Og dette er et forum der ikke-fagfolk (stort sett) diskuterer med andre ut fra personlige erfaringer... :wink:

Nå ser det ut som du har forsket så mye på dette at du har planene klar, og drivhuset blir en virkelighet.
GRATULERER !!! :D :mrgreen: :D

Og det var TOPP at du kom tilbake og fortalte! :D

Det hadde vært interessant om du fulgte opp videre med hvordan det går med prosjektet. Og når det gjelder selve dyrkingen i drivhuset er det lettere å få hjelp her, for her er mange medlemmer som har drivhus... :wink:

*
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Jeg har tidligere vært mye inne på Hagepraten, men kun noen få ganger de siste årene.

I fjor høst bygde jeg mitt tredje drivhus av gamle vindu. Det viktigste er der trevirket er lavest på veggen, eksempelvis i nedre kant av vinduet. Her kan det bli fuktig når det ligger snø inntil, og når det renner kondensvann nedover på innsiden av vinduet.

Ellers så er det meste av fuktighet fra vær og vind på utsiden, og der er det tilstrekkelig med vanlig trevirke og utendørs maling. Som på et trehus.

I nedre kant (oppå fundament) bør du bruke imprignert trevirke eller godt malt/beiset trevirke.
Den maleprosessen du beskriver, kan vise seg uegnet for drivhuset. Husk at malt på ytterkledning på et trehus, har treet en side der det kan puste, dvs inn mot husveggen.
Treet må puste, og du skal male utsiden og innsiden. Spørr de igjen hva som skjer hvis du maler så grundig på alle sidene av trevirket. Kanskje mindre maling på innsiden av drivhuset?

Det mest fuktutsatte innvendig blir kondens under takplatene. Og kondens i nedre kant av vinduene. Men du skal ikke ha det for fuktig, da får du sykdom på plantene og mugg i drivhuset.
Du må ha lufting.

Hvis man ønsker et billig, enkelt drivhus, så bygger man et drivhus av gamle vindu og enten malt trevirke eller trykkimprignert, og fundament i trykkimprignert tre.

Det drivhuset jeg bygde av trykkimprignert i rammeverk og fundament, og gamle vindu fra femtitallet, har nå stått i åtte år. Og blir sikkert å stå i mange år til uten problemer.
Og da er de nederste vinduene ca 20 cm over marka.
Det er på 4,5x4 meter, og kostet 10.000 kr i material.
Jeg malte det med et strøk dekkbeis utvendig første året, og innvendig året etter det ble bygget.

Men da godtar man at trevirket i vinduene er gammelt, og ikke kommer til å vare like lenge som noe helt nytt.

Husk: imprignert trevirke kan ikke males før det har stått i minst ett år, ellers er det for mettet av fuktig imprignering.
Landh

Post by Landh »

Hei!

Takker for svar.
Er som deg litt skeptisk til å kapsle inn alt trevirke med tanke på fukt. Jeg endte med å grunne, ett strøk vindusmaling og ett strøk vanlig husmaling til slutt (Beckers akrylatmaling). Akrylatmalingen skulle ifølge selger puste bedre, så det hjelper jo litt. Antar det er vanskelig å sikre seg mot kondens hele tiden, men tror man kan hindre en del ved lufting (men da synker fort temperaturen igjen, så...). Har bestilt to atuomatiske åpningsventiler som skal monteres i vindu øverst på hver gavvel-vegg.
Jeg har ellers kjøpt inn en 4" drensslange som jeg skal grave ned i bakken inne i drivhuset, og blåse fuktig luft fra topp drivhus (gjennom rør i bakken, kondens med påfølgende avrenning, før luften kommer ut like ovenfor bakken). Kobler på en billig baderomsvifte, så får jeg se om det hjelper.
Jeg har selvsagt impregnert i svillen (med fuktsikring under). Fikk ikke tørket den i ett år, overflatebehandlet den derfor kun med ett lag beis.

Jeg har fylt opp med kompostjord iblandet sand i drivhuset nå. Og satt opp alt av ferdigmalt trevirke. Måtte male under tak på forhånd, for det er svært ustabilt vær for tiden.
Begynte å montere takplatene (på metallskinner jeg felte inn i tredragere), men møtte utfordringer. Fant ut at platene var blitt litt sprø, og plastlistene som skulle låses oppå metallskinnen var blitt for gamle og stive. De fungerte med kun plate på den ene siden, ikke begge. Vanskelig å lime fast, og nært umulig å skru fast. Fant ingen lignede plastlister til salgs. Funderte litt frem og tilbake, men vi bestemte oss (pga fare for mye snø og vind) for å kjøpe nye plater (og nødvendige lister) til tak. Det koster litt, men da sover vi mye bedre allikevel om det snør tett eller blåser mye.

Jeg planlegger å legge ut en egen tråd med erfaringer fra mitt prosjekt, men har ikke kommet så langt. Planen er å fokusere på problemer/løsninger man møter, som kan være til hjelp for andre selvbyggere. Problemet er at jeg normalt ikke er så aktiv på debatt-forum og lignende, og blir av den grunn litt fraværende på kommentarer :)
Dag

Post by Dag »

Jeg bygget mitt 35 kvm drivhus for snart 20 år siden. Hele reisverket ble satt opp av en snekker som brukte
trykkimpregnerte materialer. De ble aldri behandlet med noe. Kan ikke se noen råte eller begynnende råte i treverket. Så aktiv jeg er i høy alder, kan jeg ikke tenke meg at helsa hadde vært bedre om jeg ikke brukte
trykkimpregnert. Så der har nok eksprertisen rett.
Post Reply