Rengjøring av Canadian redwood cedar drivhus

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
Viola

Rengjøring av Canadian redwood cedar drivhus

Post by Viola »

Har hatt sopp (gråskimmel) i drivhuset, og skal rengjøre det nå. Fikk mange råd her inne om vaskemidler, men glemte å si at drivhuset er i tre, ubehandlet Canadian redwood sedertre. Klorin skjønner jeg jo ikke går, siden det bleker. men hva med alle de andre forslagene, husvask, salmiakk...noen som kan noe om dette her?
Hilsen Viola
calypso

Re: Rengjøring av Canadian redwood cedar drivhus

Post by calypso »

Det mest nærliggende er vel å spørre leverandøren? Spør også om du kan bruke olje å behandle treverket innvendig.
Viola

Post by Viola »

Ja, jeg har sett på hjemmesiden til leverandøren, der har de Bio-rens (Drivhusrens), Profilrens, Belegningsrens og Trerens.....og selvfølgelig også Glassrens! Kan det virkelig være nødvendig? 1 literflaske med Drivhusrens koster 169 kr, man får ihvertfall håpe den skal blandes med masse vann...ellers må jeg ha flere flasker..
Hilsen Viola
calypso

Post by calypso »

"Husvask" med soppdreper ville jeg brukt, men du har vel garanti på dette drivhuset, og da bør du behandle treverket etter bruksanvisningen. Ring og prat med dem, det er en fin måte å sjekke hvordan kundeservicen er. Et drivhus skal ikke få sopp!
Viola

Post by Viola »

Ehhh...drivhus skal ikke få sopp...vel...man skal vel heller ikke stappe SÅ mange enorme tomatplanter inn i et lite 4,4m2 drivhus som jeg gjorde i år, det var nesten umulig å komme inn der...og det var ganske kjølige netter og varme dager med veldig mye kondens la jeg merke til. For dårlig sirkulasjon. Og jeg skulle fjernet de første antydningene til gråskimmel, men visste ikke hva det var, reiste på ferie og overlot stellet til en ung mann som vannet og vannet... Spørs om det var drivhuset sin skyld. Har automatisk åpner som fungerer, men døren burde stått åpen, og kanskje burde jeg (som noen foreslo) satt inn en vifte. OG kastet ut et par av plantene... Men jeg har lært, tror jeg :D
Hilsen Viola
Viola

Post by Viola »

Jeg kjøpte rett og slett drivhusrens fra leverandøren jeg, det var (selvfølgelig) det de anbefalte. Vasket det i høst. Syntes selv at jeg gjorde det ganske grundig. Bør jeg likevel vaske det en gang til nå, før jeg setter inn tomatplantene mine? Hadde vært deilig å slippe, men er jo litt engstelig for at det skal komme tilbake... Har ihvertfall tenkt å ha en vifte der inne i sommer, og skjære litt ned på antall planter...
Hilsen Viola
Merkla
Herdighetssone: H5

Post by Merkla »

Hei!
Jeg har et drivhus i cedertre, det er vasket i grønnsåpevann og jeg behandler det med linolje for å beholde fargen. (ellers blir det grått, noen liker det også) Jeg har forstått det sånn at Cedertre har en antiseptisk egenskap, så kanskje det holder med god gammeldags grønnsåpe, god utluftning og nye planter?
vh merkla :)
Post Reply