Hvordan går det med hagedammen deres?

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Terje Hanssen

Post by Terje Hanssen »

Her på Levanger har jeg ca 20 cm is og jeg har hatt temperatur i dammen på 0,4 grader. Veldig spent på hvordan det går med mine to koi som for første gang overvintrer. Gullfiskene greide seg i fjor så dem greier seg sikkert i år også. Håper jeg.
Inca

Post by Inca »

Men er det ingen som har hagedam da? Jeg begynte på en LITEN en i fjor hos min søster. Den er ikke ferdig ennå.:mrgreen: Skal ikke være fisker der. Den ligger nå der, nedsnødd og useelig. Men så snart det ikke er tele i jorden så skal den gjøres ferdig (med en liten sitteplass ved siden av.) Da kan vi sitte der og se/høre på vannet og se på fuglene.:D Gleder meg.
Martin

Re: Hvordan går det med hagedammen deres?

Post by Martin »

Tanken om hagedam er født, og da har jeg lyst til å utnytte en av mange naturlige fordypninger i berget rundt hagen. Men vannet vil finne vei ut gjennom sprekker i berget.
Er det noen som har sånn hagedam, og som har tips til tetningsmasse som er egnet ?
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
magnolia

Post by magnolia »

Jeg har en dam av et gammelt nedgravd badekar og det funker fint. Vannliljen tok jeg inn om vinteren de første årene, men ifjor vinter ble den stående bunnfrossen. Jeg var redd den skulle dø, men den viste seg å være sprell levende og ble finere enn før. Så heretter får den overvintre ute så lenge vi har de milde vintrene. Var plaget med trådalger de første årene, men merkelig nok ikke lenger etter at vannet får stå i dammen om vinteren og jeg bytter vann kun en gang om våren. I løpet av sommeren fyller jeg på litt ekstra med hageslangen av og til slik at noe av det gamle renner over kanten.
Martin

Post by Martin »

Jeg prøver også å overvintre vannliljer for første gang i år. De står nå i kjelleren i en liten stamp.

Vannliljer som hviler i vannet er helt praktfullt. Så det må bli en liten dam etterhvert. Om ikke nå, så om få år når jeg får langt bedre tid.
jostein

Post by jostein »

Har prøvd med element i dammen i vinter,1 kw-dekket størsteparten med isopor.Det har gått helt fint .Har pumpe og filter igang og forer fisken.Da bildet vart tatt var de 15 grader i dammen og-15 lufttempratur
Jostein :)

http://www.hagegal.no/hagefora/v/jostei ... ewsIndex=1
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

For noen år siden avviklet jeg dammene mine. I den ene hadde jeg store koi-fisker gående - opptil 1/2 kg.
Jeg tok dem inn i kjelleren om vinteren og lot dem ligge å loffe i en svær stamp.
Men dammene ble ganske raskt oversvømmet av alger og bladrester. Det var umulig å holde dem reine.
Hadde jeg hatt en bunnventil slik at jeg med jevne mellomrom kunne ha sluppet vannet ut og så høyttryksspyle etterpå, ville mye være vunnet. Men dette arbeidet må gjøres 3-4 ganger i løpet av en sesong.
Skal man holde dammer reine, er det et voldsomt arbeid, dessverre.
Dag
magnolia

Post by magnolia »

Dag wrote: Hadde jeg hatt en bunnventil slik at jeg med jevne mellomrom kunne ha sluppet vannet ut og så høyttryksspyle etterpå, ville mye være vunnet. Men dette arbeidet må gjøres 3-4 ganger i løpet av en sesong.
Dag
Der har vi som har badekardam en stor fordel 8)
akoen
Herdighetssone: H1

Post by akoen »

Eg har også ein badekardam. Den er det ikkje fisk i men masse frosk. Eit festligt innslag ved sitteplassen.
Dei to siste åra har eg ikkje rokke å gjere dammen rein før frosken har vore å lagt egg. Det ser faktisk ut som det har vore ein fordel for eg har ikkje grønt vann. Det ser ut som at balansen har stabilisert seg. Det er ingen pumpe bare nokre kraftige planter som dekker ein god del av vannflata når det lir utpå sommaren.

Eg skal lage eit par skikkelige dammer denne sesongen og der vil vi kanskje med tida få fisk. Må bare vente til vannkvaliteten har stabilisert seg der også.
Bjørg

Post by Bjørg »

Vi var en liten tur i Småhagen i går Satt og drakk kaffe sammen med ei venninne der og snakket om en liten hagedam Dammer er ikke mitt område Graving og alt det som følger med
Men vi snakket om ei sånn stor murer balje som de selger på Europris Går det ann å grave den ned Da blir det ikke så mye graving
Steinsette fint rundt og plante litt pent Noen som har utført no liknende og kommet heldig ut av det
Badekar Greit Litt for stort for meg.

Bjørg
akoen
Herdighetssone: H1

Post by akoen »

Eg har ein slik balje i hagen. Den er igrunnen litt halvgjort for noko av baljen synest men det er fult ut muligt å grave ned ein slik.
Eg plaserte den i en liten skråning så framdelen synest. Der stabla eg nokre steiner men dei har ein tendens til å dette ned att så det skulle sikker vore spandert litt betong også. Det får komme når eg har tid.

Du ser den her og seiner på året her Då er den ikkje så synlig.
magnolia

Post by magnolia »

Det var lurt å gjøre det på den måten der hvor det er vanskelig å grave. Hva har du i den? Badekardammen din er også med på bildet. Jeg har skjult den hvite kanten og sidene med en lang og smal, grønnbrun presenning. Men nå begynner det å gå hull på den - alt er forgjengelig.
Martin

Post by Martin »

Har tenkt på å grave ned et eller annet i år jeg også. Her er dammen min i fjor.
Min første "hagedam" 2008
Min første "hagedam" 2008
Bjørg

Post by Bjørg »

Tenkte også jeg skulle skaffe meg ei lita vannlilje bare for gøy. For bare sette i gang så fort som mulig for å få mest mulig glede av vannskvetten

Bjørg
magnolia

Post by magnolia »

www.tropex.no har tilbud på vannliljer.
Post Reply