Hvordan går det med hagedammen deres?

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
anngees
Herdighetssone: H4

Re: Hvordan går det med hagedammen deres?

Post by anngees »

Hanegal...og her på Ringerike har jeg sett Koi som har krepert p.g.a. vinter og kulde, så jeg tror det er tryggest og ta fiskene min inn i kjelleren jeg, før kulde og vinter setter inn! ,-)
Hanegal

Post by Hanegal »

Du har sikkert rett, anngees ! :) Og Mrs. Sanborn sier ikke noe om hva slags fisk det er snakk om som går i dvale og lar seg fryse inn - kan være noe annet enn det du har. Mulig også at dammen hennes er dypere. :)
anngees

Post by anngees »

Det kan nok være Koi, for de tåler nok mer enn Gullfisk og Slørhale. Men jeg tror nok også at hagedammen hennes har vær adskillig dypere enn min, som bare er på ca. 70 cm. dyp! :-)
Enna
Herdighetssone: H2

Post by Enna »

Trinek wrote:Jeg har i mange år ønsket meg hagedam, men har bodd slik til at jeg ikke har våget, av redsel for at naboungene skulle finne på å drukne i den :shock:

Nå har vi endelig funnet drømmestedet og hagen ligger så usjenert til at fremmende unger neppe finner veien opp til oss alene :) Så i våres, mens jeg spylte fjellet i fjellhagen for mose, begynte ideene å strømme på. Her var det muligheter til å benytte eksisterende fjell, uten å måtte bruke damduk. Liss tilpasninger og muring må til, men jeg tror dette skal bli bra, bare vi får gjort det ferdig. Av forskjellige årsaker er ikke prosjektet ferdigstilt ennå, men det kommer, det kommer ;)

Har en del bilder ialbumet mitt
Her har du jo naturgitte fordeler Trienk,dette kommer til å bli kjempelekkert :mrgreen: Lykke til videre :!: Håper du viser oss resultatet.
Mvh.Anne
anngees

Post by anngees »

Dette så veldig bra ut! :-)
anngees

Post by anngees »

Dette er ikke hagedammen min da, men en del av bekken på eiendommen vår, som renner ut som foss, før den fortsetter videre ut i Steinsfjorden. Hadde en gang store planer om å gjøre noe her, men har nok måttet gi det opp! (foreløbig!) :wink:
Attachments
Min forløbig uoppnålige drøm! ;-)
Min forløbig uoppnålige drøm! ;-)
Kirsten

Post by Kirsten »

Det er drøm nok i seg selv å ha en slik bekk med foss i hagen :D
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Hanegal

Post by Hanegal »

:mrgreen: <<< *meg, grønn av misunnelse* :lol:
anngees

Post by anngees »

Ja, den er så flott! Men jeg makter ikke å gjøre noe med den selv, desverre! :-( Men den dagen jeg vinner en pen slant på trav, så........;-)
Trinek
Herdighetssone: H3

Post by Trinek »

BIlder av der ferdige resultatet og videre arbeid vil nok komme, når vi kommer i gang igjen. Jeg gravde ut dammen på impuls en helg jeg var hjemme alene, uten tanke for alle andre prosjekter som må gjøres denne sommeren ;) Dermed har det stoppet opp og blir neppe fullført før til neste år. Nå må jeg først få opp drivhuset før høsten, slik at jeg har et sted å overvintre alle Engletrompetene mine :)

anngees, du har jo et kjempeflott utgangspunkt. :) Behøver jo ikke gjøre noe med en så flott foss og bekk. Kanskje bare rydde og plante litt i området rundt, hvis du ikke allerede har gjort det?
anngees

Post by anngees »

Trinek wrote: anngees, du har jo et kjempeflott utgangspunkt. :) Behøver jo ikke gjøre noe med en så flott foss og bekk. Kanskje bare rydde og plante litt i området rundt, hvis du ikke allerede har gjort det?
Hadde det vært så greit Trine! Men jeg kommer nesten ikke til der, for mannen min har brukt det som dynge! Og i fjor måtte jeg stoppe ham fra å slenge plast der også! :( Jeg fikk ham til å dra opp plasten da, og legge den under utuhuset. Må en gravemaskin til der, for ikke bare har vi kastet nedbrytbart avfall der, men den forrige eieren kunne opplyse oss om at det ligger et halvt bilvrak der nede også! :oops:
Så jeg satser på å vinne jeg, før vi kan gå løs på all elendigheten som ligger på bunnen der! ;-)
Hanegal

Post by Hanegal »

Jeg kan godt komme og banke opp mannen din litt, anngees, om du vil! ;)
anngees

Post by anngees »

Ja takk, visst du tror at det hjelper! ;-) Men jeg har mine tvil, som grisen sa da den så slakter`n! :evil:

I dag har han som "straff" måttet lempe inn 6 50 l.`rs sekker med jord, i regnet! :twisted:
Trinek
Herdighetssone: H3

Post by Trinek »

Gamle bilvrak egner seg antakelig dårlig som dekorasjon ved hagedammen ;) Eller kanskje det kunne blitt et svært orginalt og kreativt innslag :lol: Kommuegartneren i Sandefjord fyllte jo ei gammal "boble" med sommerblomster for noen år siden. Kanskje ikke vakkert, men spesiellt og iøyenfallende :)
anngees

Post by anngees »

Dette bilvraket er nok ikke særlig vakkert lenger, for det har ligget der i årevis og rustet! Så vi må nok få en gravemaskin og få gravet opp hele greia! Men når vi først får gjort det vil det bli utrolig fint bak uthuset og nede ved fossen! :-) Dream dream dream! ;-)
Post Reply