Bunnfrysing

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
magnolia

Bunnfrysing

Post by magnolia »

Formidling av en opplysning som jeg snappet opp idag: For å unngå at hagedammen bunnfryser, kan man putte en bunt strå/halm i dammen.
Martin

Re: Bunnfrysing

Post by Martin »

Gamle tennisballer blir også anbefalt på et forum. Det er vel ikke tennisen, men materialet de er laget av som gjør utslaget. :D
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Lene i Fredrikstad

Post by Lene i Fredrikstad »

Jeg tror tanken med å putte noe lett oppi er at det blir litt bevegelse i vannoverflaten og det derfor ikke fryser så lett selvom det blir en natt eller to med minusgrader.
Men jeg tror vel dette bare har noe for seg om temperaturen bare såvidt hilser på minusgradene.
At dette skulle hjelpe mot bånnfrysing i minus 10 tviler jeg sterkt på.
Hilsen Lene
Planter blir kompost blir liv
blir min hage.

Lenes album, Lene i Fredrikstads hagedagbok, Lenes oppskrifter
jackh
Herdighetssone: H3

Post by jackh »

En grunn til å legge baller (tennis-, fot- eller andre baller) i vannet er å skape en utgang for giftige gasser fra bunnfall og forråtnelse nede i vannet, spesielt om der er fisk eller amfibier. Jeg tror nok at om det blir skikkelig kaldt i en grunn dam så vil den fryse til bunns uansett - men da skal det være skikkelig kaldt.
Med hilsen
Jack
(H3)
Arne_Mellum
Herdighetssone: H4

Post by Arne_Mellum »

Det er en artikkel om hvordan man kan overvintre fisk i en hagedam på http://norskhagedamforening.no.
Denne gir svar på det det spørres om her.
Mathea

Post by Mathea »

Takk for linken Arne_M :D
anngees

Post by anngees »

Her på Ringerike er d i allfall for kaldt til å la fiskene overvintre ute i hagedammen. Det har vært 25 kalde flere dager i vinter. Jeg kjøpte en 1000 l. på finn.no høsten 2008, som jeg har satt i kjelleren. I fjor fikk jeg masse yngel, og d var litt av en jobb å få opp alle! :-) Tror d var bare 1 som jeg ikke fikk tak i, til tross for at jeg var ute å prøvde i flere dager, måtte jeg til slutt gi opp! :-(
Mathea

Post by Mathea »

Anngees, har du ikke bilder av dammen fra i fjor?
anngees

Post by anngees »

Joda, men disse er tatt på sommerstid, og hagedammen min bunnfryser hver eneste vinter.. Men skal alikevel prøve å få lagt inn et bilde. :-)
Attachments
Dammen2008..jpg
Dammen2008..jpg (109.68 KiB) Viewed 2193 times
Mathea

Post by Mathea »

Takk for titten:) Fin dam :)
Har små planer vi også om en liten dam, får se hva gubben orker;) har mye røtter og store steiner som skal graves opp til vår/sommer
anngees

Post by anngees »

Joda, den er bra nok den! :-) Hadde en masse stener der i fjor høst, men de lempet vi opp da mannen min hjalp meg å tømme dammen for fisk. Skal legge ned noen til våren, midt i dammen, som jeg kan sette pumpa oppå.
Det var så mye yngel der at vi måtte det for å få opp alle, og det fikk vi til også, med unntak av 1.
Men nå er probl. hva jeg skal gjøre med alle småtassene da! Får høre med Hfs. Akvarie om de vil ta i mot dem. Men da må de nok bli en del større først! Så det blir vel til at jeg slipper de 4 store ut i dammen igjen, og beholder de små i kjelleren, til de får vokst seg til! ;-)
Naboen over oss har maken dam, men de har aldri hatt fisk der, så jeg stoler ikke nok på dem til å spørre om de vil ha noen av de små! ;-) Da er d bedre å levere dem til akvariebutikken, hvor d kommer kunder som ønsker seg Koi og Gullfisk! :-)
Post Reply