Skrå etter rett ende?

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
Bjarte
Herdighetssone: H2

Skrå etter rett ende?

Post by Bjarte »

Hei!

Jeg skal bygge dam, og har et spørsmål før jeg starter :D Bør endene i dammen gå skrått eller rett ned. Dammen skal være 3x3x0,5m.
Dag
Herdighetssone: H4

Re: Skrå etter rett ende?

Post by Dag »

Bjarte - du skriver 3 x 3 m og da tror man at den er kvadratisk, men du mener vel
at den er mere oval ? og spør hvordan den skal være i "endene". Skal det være bratt ned til 0.5 m eller være skrånende?
Hvis det er slik du tenker, så er det vel helt opp til deg hvordan det skal bli. Du kan ha det bratt, men heller svakt skrånende på midten, f.eks. Skal du legge tråkkesteiner som så vidt stikker opp av vannflaten, så kan det være litt grunnere på midten, kanskje?
Dag
Odd B.

Post by Odd B. »

Dette er en god ide med dam. Du vil få mye glede av den. Du spør om endene, antar du mener kantene. Da jeg lagde dam gravde jeg den slik at det ble en hylle runt hele dammkanten ca. en spadedybde dyp og det samme bred. Se på bildene i mitt album .spes ett gråaktig bilde med tekst "Dam steg 1"eller noe lignede.
Da jeg strekte ut damfolien så la jeg store steiner på denne hyllen slik at folien lå støtt og at det dannet en kant runt dammen . Slik uknne jeg også skjule foliekanten mellom stenen og plenen. Det er lurt at folien ikke ligger oppe i dags / sol lys.
Min dam ble 55 cm dyp på det dypeste. Hadde jkeg gjort det i dag hadde jeg laget den minst en meter. Det er det beste for bla vannliljer. Jeg har 5 gullfisk som er i damen og som er på "vinterferie "i et kakvarium inne. Jeg laget også en liten "foss" med sildrende vann . Jeg har flere bilder av dammen som jeg ikke har fått til å legge inn. Hvis du ønsker kan jeg sende di til deg på priv mail.
Mvh Odd B.
Mvh. Odd B.
Bjarte

Post by Bjarte »

Jeg tror at jeg går for skrå kant (ikke ende :lol: ). Så kan jeg legge litt sand oppå for å skjule duken... :) Er sanden fra sandtak dugende??
Odd B.

Post by Odd B. »

Bjarte wrote:Jeg tror at jeg går for skrå kant (ikke ende :lol: ). Så kan jeg legge litt sand oppå for å skjule duken... :) Er sanden fra sandtak dugende??
Vel , vel, Jeg ville ikke valgt sand! Den kommer til å renne ned i dammen ved regnvær, for da øker vannstanden. Har du tnkt å ha pumpe, fontene ol. så vil sanden dras inn i denne. Ikke lurt. Men alle får gjøre sin erfaring! lykke til. Odd B.
Mvh. Odd B.
Bjarte

Post by Bjarte »

Takk for svar!

Mulig jeg skal kutte ut sanden da... Men vil man ikke da se duken?
Bjarte

Post by Bjarte »

Jeg lurer på om jeg legger et tynt lag med sand, for så et lag med runde steiner... Kan det bli stilig mon, tro...
Hanegal

Post by Hanegal »

Det er vanlig å ha en liten "langgrunne" med småstein i en ende for at småkryp som ramler nedi lettere skal kunne kravle seg ut igjen. Se høyrekanten på denne dammen. Bildet er fra et britisk damprosjekt.
Bjarte

Post by Bjarte »

Tusen takk!

Det passer ypperlig hvor hor vi skal ha dammen :D
Odd B.

Post by Odd B. »

Bjarte wrote:Jeg lurer på om jeg legger et tynt lag med sand, for så et lag med runde steiner... Kan det bli stilig mon, tro...
Det kan fungere bare sanden er finkornet nok og steinene ikke for store. Store steiner som ligger oppå sand kan gniss duken slik at den går i stykker.
Jeg har bare steiner som ligger halvveis nede i vannet. Steinene har jo en funksjon for å holde duken på plass. Sand vil muligens bare gli vekk ?
Du kan godt se duken bare den ikke er over vann og i sollys. Jeg også har en "strand " med grus. Ikke bare for innsektenes skyld , men det er et yrende badeliv på "stranden" Har telt 18 ulike fugleslag som har badet.Veldig morsomt å se på.
Mvh. Odd B.
Post Reply