Svømmedam

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
Kirsten

Svømmedam

Post by Kirsten »

Det er ikke aktuelt hos meg, men du verden hvor lekkert det måtte ha vært med en svømmedam. Er det mulig å få til i Norge? Alle smådammer jeg vet om er sterkt eutrofe og lite fristende å bade i - uansett hvor sjarmerende de forøvrig måtte være. En fungerende svømmedam må jo være det ultimate alternativet til svømmebasseng!
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
anngees
Herdighetssone: H4

Re: Svømmedam

Post by anngees »

Vi har en dam under fossefallet på vår eiendom, og prøvde å duppe meg der en sommer det var veldig varmt, tok på meg badesko og vasset uti. Men det var ikke lenge jeg holdt ut, kanskje fordi jeg er ei pingle!? ;-)
Her er bilde av bekken m. fossen! :-)
Attachments
Bekken m. fossen.jpg
Kirsten

Post by Kirsten »

Nydelig, Anngees! Her ser det ut til at Vårherre selv har vært anleggsgartner? Og med rennende vann gjennom dammen, vil jeg anta at vannet holder seg rent - om enn kaldt :D

På fjellet har vi en 'hemmelig' kulp vi pleier å bade i når været tillater det. Det er grøssent, men utrolig deilig både for øye og legeme!
Kirsten

anngees

Post by anngees »

Kirsten wrote:Nydelig, Anngees! Her ser det ut til at Vårherre selv har vært anleggsgartner? Og med rennende vann gjennom dammen, vil jeg anta at vannet holder seg rent - om enn kaldt :D

På fjellet har vi en 'hemmelig' kulp vi pleier å bade i når været tillater det. Det er grøssent, men utrolig deilig både for øye og legeme!
Den har nok gått vært her i uminnelige tider denne bekken m fossefallet. Nå har vi bare bodd her i 13 1/2 år, men mener å huske at Kjerraten gikk opp deler av denne bekken, fra Steinsfjorden og opp til Damtjern. Der ble tømmeret ført innover til andre vann på Krogskogen.

Tror i hverfall vannet er forholdsvis rent, det er i hvertfall kjørlig, selv på varme sommerdager! :-)
Men den er flott ja! Jr. og mannen min hadde så store planer m dette da vi flyttet hit, men foreløbig har d bare blitt med planene! ;-)
Kirsten

Post by Kirsten »

Kjerraten er et fascinerende stykke ingeniørkunst! Etter å ha trukket tømmeret flere hundre høydemeter opp ble det fløtet til sagbruk langs Lysakerelven ved Oslo. Jeg har lenge hatt planer om å gå Kjerratstien fra ende til annen, men har foreløpig ikke fått med meg annet enn den øverste biten. For å gå hele er jeg avhengig av å bli hentet i Åsa. Det er i tøffeste laget for meg å gå den tur/retur :oops:

Fossen din blir ikke mindre vakker av å ha en spennende historie!
Kirsten

anngees

Post by anngees »

Ja det er den! Helt utrolig! :-) Men det er ganske utrolig hvor heldige vi var at de ombestemte seg med hensyn til vandrestien langs bekken opp til Damtjern også! ;-) Tror det var de på gården nedenfor for fossen vår som ikke ville ha det tråkket av folk like forbi husene. Da hadde det ikke blitt fred å få forbi oss heller, riktignok på andre siden av bekken men......Det holder visst jammen med at jeg i min troskyldighet da vi var nyinnflyttet her, sa ja til at 2 familier kunne gå over gårdsplassen vår! :-( Hver familie har 3 barn, og de driver ikke av å stirrer inn kjøkkenvinduet vårt, men så var det vennene deres da! :-( Og når vi har gjester å sitter på kjøkkesiden er det ikke moro når folk dukker opp å går rett forbi der vi sitter! Må si jeg angrer på at jeg ga tillatelse til dette tråkket i dag! :-(
For de er visst ikke så ivrige på at vi skal gå gjennom gårdene deres! ;-)

Skjønner godt at det er i tøffeste laget for noen og en hver å gå den lange turen! :-) Mannen min gikk den turen for flere år siden, men da startet han fra Kleivstua traktene og over til Damtjern og videre over til Sørkedalen tror jeg det var. Men det er så lenge siden at det er litt i tåka for meg nå! ;-)
Øivind i Tropex

Post by Øivind i Tropex »

Jeg har en "svømmedam"
Den er på ca 55m3 , 2m dyp og biologisk rensing.
Ungene elsker å bade her sammen med koien.
tropex_dam1.jpg
tropex_dam1.jpg (29.97 KiB) Viewed 2009 times
anngees

Post by anngees »

Den var flott Øyvind! :-) Får nok nøye meg m den jeg har, og den kan jeg ikke bade i, bare glede meg over! :-)
Men ikke værst d heller da! ;-)
anngees

Post by anngees »

Bildet er tatt i 2009
Bildet er tatt i 2009
Bilde av min lille hagedam, som jeg var så heldig å få yngel i i fjor! :-) De er nå i en 1000 l. i kjelleren, sammen m 4 voksne, 2 Koi og 2 Gullfisker. Gleder meg til at de voksne skal slippes ut i dammen i år. De små skal få vokse seg større i kjelleren minst 1 år til.......
Kirsten

Post by Kirsten »

Det var litt av en dam, Øyvind! Så moro at det er mulig å få til i Norge også - det må være så mye deiligere å bade der enn i klorvann :D Dessuten har en dam så mange andre attraksjoner i form av dyre- og planteliv i tillegg til det rent visuelle.
Kirsten

Post Reply