Lite vannanlegg

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
Paul
Herdighetssone: H1

Lite vannanlegg

Post by Paul »

Hei! Jeg har lyst å ha et lite vannanlegg ved inngangspartiet i form av en balje, tønne eller annet.
Er det noe som har idéer. Hvis man bruker f.eks en halv tretønne, hvordan får man den tett? Hvis man bruker en sinkbalje, så kunne jeg tenkt meg å smøre den innvendig med noe i tillegg til sinken, men hva?
Håper på mange gode idéer!
:D Paul
anngees
Herdighetssone: H4

Re: Lite vannanlegg

Post by anngees »

Visst du bruker en tretønne så tror jeg du må ha vann i først den så den blir tett. Fikk dette forklart i et gartneri i sommer da jeg så på slike vanntønner. :-) Var visst noe med at vannet trekker treverket sammen så tønna blir tett!
Jeg har flere baljer av div. størrelser, og jeg brukte en gang den største til å ha planter i, siv og vanlilje. Men jeg bare spayet den utvendig m et slags blå lakk, og det gikk i hvertfall ikke utover plantene. Men husker at d havnet frosker oppe i balja. :-) De likte seg tydeligvis godt der, så d endte m at jeg tømte vann og planter oppi hagedammen min, og der fikk froskene bedre plass! ;-)
Men dette m. at d tiltrekker frosk el. padder bør du kanskje ta i betrakning når du skaffer deg en slik tretønne el. balje! ;-)
Trinek
Herdighetssone: H3

Post by Trinek »

Tretønner trutner når de står med vann i og blir på den måten tette.

Hvorfor vil du evt. smøre noe på innsiden av ei sinkbalje? Ei slik balje er jo tett og kan bare fylles med vann, stein, planter og hva man ellers vil ha oppi der.

Padder og frosk er jo bare hyggelige å ha i nærmiljøet. Det er ikke skadedyr, så jeg ser ingen grunn til å bekymre seg for om et vannarrangement tiltrekker seg amfibier :)
anngees
Herdighetssone: H4

Post by anngees »

Trinek wrote:Tretønner trutner når de står med vann i og blir på den måten tette.

Hvorfor vil du evt. smøre noe på innsiden av ei sinkbalje? Ei slik balje er jo tett og kan bare fylles med vann, stein, planter og hva man ellers vil ha oppi der.

Padder og frosk er jo bare hyggelige å ha i nærmiljøet. Det er ikke skadedyr, så jeg ser ingen grunn til å bekymre seg for om et vannarrangement tiltrekker seg amfibier :)
Nå har vel aldri jeg påstått at padder og frosk er skadedyr! :-) Har bare litt erfaring m at enkelte damer ikke liker de! ;-) Personlig syntes jeg d er riktig så hyggelig å ha de i hagen min. Når jeg har tatt opp fiskene for vinteren, så hender d at jeg kommer over frosk el. padde, som titter forskrekket opp på meg, og lurer på hva jeg driver med!
Støtter d du skriver her om å smøre noe på innsiden av ei sinkbalje, d behøves ikke........
Paul
Herdighetssone: H1

Post by Paul »

Hei! Jeg må ikke smøre noe på innsiden av en sinkbalje, men så vel for meg at hvis jeg fikk tak i en gammel, "rustikk" balje, så var det kanskje noe rust. Og rust + vann = mer rust. Treverket trutner når det kommer vann til, men blir tønnene helt tette, eller vil de lekke litt slik at det blir grønske og griseri på belegningssteinen under tønna?
:D Paul
Kirsten

Post by Kirsten »

Sink brukes for å forhindre rust. Selv om det oppstår skader i sinkbelegget, vil kjemien (den såkalte spenningsrekken) sørge for at stålet under ikke ruster. Har det oppstått store skader i sinkbelegget, kan det oppstå rust, men da er baljen uansett i faresonen for lekkasje. Så det er ingen grunn til å sette baljen inn med noe.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Post Reply