Takk for velkomst.
"Vel gammel" Spiller det noen rolle?
Linken er hentet fra
http://www.omegalakeservices.com/Helpful_Links.html
Oppdatert juli 2010. Begrenset med studier av denne type, Ingen har registrert barley straw som pestecide i USA, det er således ikke "godkjent" å markedsføre og derav bruke i markedsføring og salg,heller ikke bruk i offentlige vann. (Ingen registrering = manglende vitenskapelig dokumentasjon på virkning)
Ingen kommer til å registrere eller dokumentere det fordi det koster penger og hvem som helst kan selge produktet, straks det er godkjent, da det ikke er mulig å patentere .
Ekstrakt derimot som du viser til er dokumentert og patentert/mønsterbeskyttet i ulike former og i salg under en rekke navn.
Jeg la opp linken fordi den brukes som henvisning (bruksanvisning/dokumentasjon) av ulike universiteter i USA, der metoden anbefales til bruk i private dammer.
Den som spør her i tråden har åpenbart en stor dam (i annen tråd vises til kanotur i dam), det er da klokt og miljøvennlig, å benytte gratis matrialer for å oppnå ønsket effekt.
Linken "gammel" gir en presis og enkel forklaring/dosering av metode, jeg har brukt den selv med suksess.
Men selvfølgelig kan den som vil løpe å kjøpe ekstrakt, relativt dyrt hvis en har stor dam/tjern, men kansje enklest for noen.
Ellers har jeg mange gamle oppskrifter, bruker eksempelvis leire istedefor duk (pvc/epdm) og munk, noe er bygget av oldefar/farfar/far det er selvfølgelig ikke 5-20 års garanti på dette, men det eldste har stått siden ca 1870 så jeg er ikke bekymret.