Alger i andedammen

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
sommerogsol:-)
Herdighetssone: H4

Alger i andedammen

Post by sommerogsol:-) »

Jeg har en stor andedam som dessverre er full av alger. Endene ser ut til å trives like fullt, men jeg synes det ser litt trist ut med bortimot grønn overflate på mesteparten av dammen. Det er en naturdam, for øvrig, om det har noe å si. Jeg er på jakt etter enkle løsninger.

Råd mottas med takk :-)
kong_giz

Re: Alger i andedammen

Post by kong_giz »

Hei

Er dette alger som legger seg på bunnen eller som finnes i vannet?
Har du planter i dammen?

Hvis det er for lite planter og overflaten er helt åpen, så er det fritt frem for algene. Hvis du har vannliljer som danner blader som skygger litt for sola, og en del hurtigvoksende planter som tusenblad, vasspest, krepseklo o.l. Så er du på god vei mot algebekjempingen.
Men alger på bunn og steiner kan man nok aldri bli helt kvitt, så lenge det er sol i dammen.

Er det alger som er i vannet så er det svevealger og de kan kun bekjempes med et filter med UV-lys.

Algene (tror det alger i hvert fall) ligger som et grønt teppe på vannet. Nei, det er ikke planter i vannet. Bare planter som siv o.l. som vokser vilt rundt kanten. Hva som finnes på bunnen har jeg ingen anelser om, eller intensjoner om å finne ut. Hadde ikke tenkt å plante noe der, tenkte mer på algemiddel, pulver e.l. som kan tilsettes vannet...?
Hanegal

Post by Hanegal »

Halm fra bygg inneholder et ensym som "spiser" alger. Stapp det i en nylonsekk og legg på bunnen med en stein over. Får ikke være sprøytet, så klart. Diverse middel laget av bygghalm finnes også å få kjøpt i butikker som selger hagedamutstyr.

Takk for tips, men dammen er for stor og dyp, og jeg dykker ikke ;-)
Det må være noe som kan gjøres fra land.
Hanegal

Post by Hanegal »

Som sagt finnes det midler laget av bygghalm å få kjøpt i butikkene - du kan gjøre dammer på størrelse med Mjøsa algefri med det uten å bli våt på beina i det hele tatt. ;)

"Dammer på størrelse med Mjøsa" *humrer*

Oki, da prøver vi bygghalm da. Men hvor finner jeg det? Felleskjøpet, Maxbo??
Hanegal

Post by Hanegal »

Akvariebutikken - spør etter flytende byggekstrakt eller bygghalmekstrakt (er ikke sikker på hva det kan tenkes hete på norsk). :)
Hanegal

Post by Hanegal »

Velkommen hit, andedammen! :D

Litt vél gammel den artikkelen du lenket til - nå finnes det flytende ekstrakt av bygghalm å få kjøpt i akvariebutikker og butikker for damutstyr (om man ikke tilfeldigvis bor ved en byggåker - halm er jo brukandes til så utrolig mye). :)
andedammen

Post by andedammen »

Takk for velkomst.
"Vel gammel" Spiller det noen rolle?
Linken er hentet fra
http://www.omegalakeservices.com/Helpful_Links.html
Oppdatert juli 2010. Begrenset med studier av denne type, Ingen har registrert barley straw som pestecide i USA, det er således ikke "godkjent" å markedsføre og derav bruke i markedsføring og salg,heller ikke bruk i offentlige vann. (Ingen registrering = manglende vitenskapelig dokumentasjon på virkning)
Ingen kommer til å registrere eller dokumentere det fordi det koster penger og hvem som helst kan selge produktet, straks det er godkjent, da det ikke er mulig å patentere .
Ekstrakt derimot som du viser til er dokumentert og patentert/mønsterbeskyttet i ulike former og i salg under en rekke navn.
Jeg la opp linken fordi den brukes som henvisning (bruksanvisning/dokumentasjon) av ulike universiteter i USA, der metoden anbefales til bruk i private dammer.
Den som spør her i tråden har åpenbart en stor dam (i annen tråd vises til kanotur i dam), det er da klokt og miljøvennlig, å benytte gratis matrialer for å oppnå ønsket effekt.
Linken "gammel" gir en presis og enkel forklaring/dosering av metode, jeg har brukt den selv med suksess.
Men selvfølgelig kan den som vil løpe å kjøpe ekstrakt, relativt dyrt hvis en har stor dam/tjern, men kansje enklest for noen.

Ellers har jeg mange gamle oppskrifter, bruker eksempelvis leire istedefor duk (pvc/epdm) og munk, noe er bygget av oldefar/farfar/far det er selvfølgelig ikke 5-20 års garanti på dette, men det eldste har stått siden ca 1870 så jeg er ikke bekymret.
Hanegal

Post by Hanegal »

Ja, med tanke på at det nå finnes alternativer til halmen - spesielt for små dammer, og spesielt for områder hvor bygg ikke dyrkes eller er økologisk lett å få tak i - synes jeg det er viktig å påpeke disse, så folk ikke får for seg at halm er den eneste veien, slik som artikkelen (revidert så langt tilbake som august -02) kan gi inntrykk av. :)

Jeg hadde også tenkt å bygge dammen min på gammelt vis med leire, men nå har desverre gikten trappets opp - noe jeg burde ha regnet med da jeg flyttet til skogs hvor luftfuktigheten er betraktelig høyere enn i byen! - og noen tramping av leire blir det ikke av.
wanghuanju

Post by wanghuanju »

Hvis det er for lite planter og overflaten er helt åpen, så er det fritt frem for algene. Hvis du har vannliljer som danner blader som skygger litt for sola, [Lenke fjernet] og en del hurtigvoksende planter som tusenblad, vasspest, krepseklo o.l. Så er du på god vei mot algebekjempingen. :mrgreen: :mrgreen:
Post Reply