noen damspørsmål

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
brit ellen

noen damspørsmål

Post by brit ellen »

hei nå har jeg fått noen her inne som regnet ut literen i dammen min :)
det viser seg at det er ca 830 Liter. kan jeg bruke denne vannpumpa/fontenen til dette ?

Pumpen kan senkes helt ned i vannet. :
Meget kraftig pumpeeffekt på 1500 liter i timen og en maks fontenehøyde på 2,2 meter.
Tilbehør:
5 adapterstykker for ulik vannstråle
Tekniske data:
230 V, 50 Hz
38 W
Maks 1500 liter/timen
Maks fontenehøyde: 2,2 meter
Vanntempereatur: 35 º C
IP68
fontene til dam.doc
(171.5 KiB) Downloaded 79 times
har dere peiling på noen billige og greie duker til dammen ?
kan en solid presenning funke om man tar sand og jord under presenningen og smågrus/akvariegrus oppå ?
orchis

Re: noen damspørsmål

Post by orchis »

Høres ut som en bra pumpe til dammen din. Hvilket merke er det? Ser ut som den har innebygd filter, men likevel bør du vurdere et eksternt filter i tillegg. Alger blir fort et problem uten, særlig i dammer med lite vegetasjon. Selv har jeg aldri hatt eksternt filter i mine dammer, men jeg planter så tett at alger sjelden har rom for å blomstre opp. Hvis du tenker benytte den typen fontene som spruter høyt, må du passe på at vannet ikke søler over kanten. Vind kan også feie vannstrålen over kanten. Da minker vannstanden fort. Slike fontener er heller ingen god idé dersom du ønsker å dyrke vannliljer. De trives ikke med konstant vannsprut som fyller blomstene med vann.

Presenning som damduk er ingen god idé. Den holder ikke vann. Mange presenninger er heller ikke UV-behandlet, og vil med tiden sprekke. Kjøp en ordentlig damduk av akryl eller enda bedre, gummi. Den sistnevnte er visstnok dyr, men er svært robust.

Hadde vært gøy å se et par bilder av damanlegget ditt! :)
"Never go to a doctor whose office plants have died."

Haltepinkens hage
brit ellen

Post by brit ellen »

det var godt den virker grei. er ikke noe spesielt merke på den men det står "fountain pump 59-624, IPX8"
det er filter i denne som ser flott ut. jeg tenker å ikke ha den på spruting eller på stor høyde, men bare sånn litt slik at det ser koselig ut samt at pumpa funker for fisk i dammen :)

ja da får jeg kjøpe en god damduk. akryl duk er det det samme som pvc ? kjøper nok ikke den dyreste desverre med det første. men den illigste løsningen du sier burde være flott :)

skal få til noen ilder etterhvert for nå er det bare steiner og sand i gravingprosess hehe. så kan jo ta ilder fra nå til sluttresultat :)

forresten...det er den fontenen som er på netthandelen. søk på fontene. ;)
orchis

Post by orchis »

Beklager, jeg husket feil. Det heter PVC-duk, og ikke akryl. PVC fungerer fint, men kan være litt vanskelig å få lagt ut jevnt og pent. Gjør jobben på en soldag, så blir den mykere og lettere å håndtere. Lykke til!
Ser fram til bilder! :)
"Never go to a doctor whose office plants have died."

Haltepinkens hage
brit ellen

Post by brit ellen »

alle kan si feil. ja da lir det nok pvc duk :) takk for gode råd.

takk for at du vil se bilder, gleder meg til å vise dem etterhvert :)
Post Reply