dybde og sikkerhet osv

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
brit ellen

dybde og sikkerhet osv

Post by brit ellen »

hei

jeg vet at over 20 cm dybde på dammen må man ha gjerde rundt eiendommen på en viss høyde eller gjerde rundt dammen, evt netting i dammen. jeg har laget min dam foreløpig på ca 30 cm. jeg har til nå lagt endel cm sand til bunnen for derretter å legge på damduk. siden det blir rundt 30cm og ikke 20 cm så skal jeg legge grus som er egnet og steiner i bunn og sidene slik at det blir dybde på 20cm. da går det vel greit ang sikkerhetsloven ??

men det som er så rart. vi har en elv bare 15 meter ca fra huset vårt som kommunen eier. kommunen har i tillegg oppsatt gangsti 2 meter inn fra elven mot min eiendom. elven har "ikke sikring"....men i prinsippet her kan vel jeg ha 30-40 cm dybde om jeg vil uten sikkerhet da elven er mye farligee en min dam....dammen min er heller ikke synlig fra elven eller fra naboene. ??
Kirsten

Re: dybde og sikkerhet osv

Post by Kirsten »

Uansett hvor ulogisk det kan synes sammenlignet med manglende sikring av naturlige vassdrag: Du kan komme i erstatningsansvar dersom din kunstige dam ikke er forsvarlig sikret.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
brit ellen

Post by brit ellen »

ok men når jeg lager hagedammen totalt med duk og steiner osv til max 20 cm...så trengs det ikke sikkerhet.
eller er de 20 cm uten steinene og bare duken ?
Kirsten

Post by Kirsten »

De 20 cm ville jeg ha tolket til å være til bunnen, altså vannsøylen over steinene. Jeg vil derfor anta at du har ditt 'på det tørre' (selv om det altså er snakk om noe så vått som en dam).

Er du i tvil, foreslår jeg at du ringer kommunen og spør.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
brit ellen

Post by brit ellen »

har nettopp ringt kommunen så var jeg sikker. her fikk jeg lov til å grave 20 -30 ca uten sikkerhet og uten melding/søknad. men om jeg laget 20 så var jeg i hvertfall sikker ang både mine og andres unger sa dem.
Post Reply