Livlig i dammen...
Livlig i dammen...
Som vanlig spaserte jeg ned til dammen imorges. Ville se om den hvite vannlilja hadde sprunget ut. Det hadde den. Men noe annet fanget plutselig min oppmerksomhet. En liten slange lå på et vannliljeblad. Det er ikke uvanlig å se slanger i dammen, men jeg har aldri sett dem ligge på vannliljebladene. Slangene jakter fisk i dammen, og er med på å holde antallet på et rimelig nivå. I år har gullfiskene ynglet enormt. Tipper det må være omkring 100-150 nyfødte. Hvis alle skulle vokse opp ville det blir svært "overbefisket" etterhvert. Og som om ikke slange og hvit vannlilje skulle være nok, kravlet jammen en liten frosk opp ved siden av. De så ikke ut til å være brydd av hverandres selskap.
Dette var en storartet naturopplevelse å starte dagen med!

-
Re: Livlig i dammen...
En svært pen slange i tillegg, Orchis! Kjenner du arten?
Det har vi godt av, at du spaserer mot dammen, med kameraet!
Det har vi godt av, at du spaserer mot dammen, med kameraet!

Aiaiai.
Nydelige blinkskudd.....igjen.
Nydelige blinkskudd.....igjen.
WOOOOOOOOOOOW så tøft bilde !! grøsser litt over slangen da..hehe 

Fantastisk! Takk for at du deler med oss.
Kirsten
Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Gratulerer!
Helt ufattelig flotte bilder. Nesten som det der metallaktige fotopapiret en brukte før i tida når en hadde klart å få til et bra bilde (fotokrom eller noe slikt). Helt på konkurransenivå. Årets bilde i dyreavdelinga av Hagepraten!
Helt ufattelig flotte bilder. Nesten som det der metallaktige fotopapiret en brukte før i tida når en hadde klart å få til et bra bilde (fotokrom eller noe slikt). Helt på konkurransenivå. Årets bilde i dyreavdelinga av Hagepraten!
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Takker og bukker for hyggelige kommentarer. Jeg er ingen habil herpetolog, så jeg kan ikke med sikkerhet si hvilken art det er, men tror det kan være Natrix maura. På engelsk kalles den viperine (water) snake; på portugisisk cobra de água viperina. Norsk navn vet jeg ikke. Den er ikke giftig.
Gikk nedom dammen igår ettermiddag igjen. Slangen lekte fortsatt blant vannliljebladene. Så ut som den koste seg storlig med soling, bading og fisking. Den brydde seg ikke om meg som tilskuer. Men så var den jo trygt plassert midt i dammen med ca. 3 meters vannspeil mellom meg og den. Når jeg møter dem på land viser de null interesse for kontakt med mennesker, og flykter raskt. For så vidt greit...
Gikk nedom dammen igår ettermiddag igjen. Slangen lekte fortsatt blant vannliljebladene. Så ut som den koste seg storlig med soling, bading og fisking. Den brydde seg ikke om meg som tilskuer. Men så var den jo trygt plassert midt i dammen med ca. 3 meters vannspeil mellom meg og den. Når jeg møter dem på land viser de null interesse for kontakt med mennesker, og flykter raskt. For så vidt greit...

Flotte bilder ja. Veldig fine.!! Men det som kreler og kryper oppi der lar jeg vær å se på.
Grøss og gru det er min store skrekk
Bjørg
Grøss og gru det er min store skrekk

Bjørg
Igår padlet en and rundt i dammen. Noen som vet hvilken type gakkgakk det er? Er det en villand eller har den stukket av fra fangenskap, tro? På en dvergvannlilje var alle blomstene spist av. Antar at anda er den skyldige...? Spiser den gullfisk også...?
Hvis den tenker å bli boende, bør den lære seg manerer ellers blir den pekingand!

Anda di ligner på knoppand / moskusand. Sneglespiseren.
Flott fugl.
http://www.haraldsvik.no/moskusand.html
http://www.familieparken.no/public.aspx?pageid=58962
Flott fugl.
http://www.haraldsvik.no/moskusand.html
http://www.familieparken.no/public.aspx?pageid=58962
Takk, Martin! Tror du har helt rett. Den var der fortsatt igår, og hadde forsynt seg av flere vannliljer. Etter noen forsøk klarte vi å jage den bort. Den fløy over muren til en nabo noen meter nedenfor. Jeg tror ikke jeg tar helt feil hvis jeg sier at det var stor gjensynsglede. Det ble et salig leven av kvakking der inne! 

Søt and
men bra den "dro hjem" , så slipp dine planter å bli oppspist