Hvor mye vann må ei Vannlilje ha

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
Bjørg

Hvor mye vann må ei Vannlilje ha

Post by Bjørg »

Skal lage en damm Prosjektet er planlagt og diskutert. :lol: Og selfølgelig skulle jeg gjerne ha ei Vannlilje i dammen Ikke kunstig som jo mange har men ei sprell levandes ei,
Men hvor dyp dam trenger de for å leve og trives ? Og overvintring.? Noen forteller meg at du kan ta de opp og ta de inn om vinteren. Greit ! Men hvordan skal du oppbevare de så de overlever de kalde årstiden innomhus.

Bjørg
orchis

Re: Hvor mye vann må ei Vannlilje ha

Post by orchis »

Det finnes dvergvannliljer som klarer seg med så lite som 10 cms vanndybde, men om du går til rundt 40 cm utvides utvalget betraktelig. En dam dypere enn 20 cm skal iflg. loven gjerdes inn.

Antar at de fleste vannliljer som selges i Norge kan overvintre i dammen, iallfall i dine milde trakter. I Oslo har jeg en dam med 4 vannliljer. De har vært dypfrosset i mange vintre, og klarer seg likevel utmerket. Sortene jeg har der er 'Attraction', 'Gonnere', 'Odorata' og 'Pygmea Helvola'.

Sorter som kan vokse med bare 10 cms dybde er 'Pygmea Alba', 'Pygmea Rubra' og 'Pygmea Helvola'. Den siste vet jeg er herdig. De to andre kjenner jeg ikke herdigheten på.

Lager du dypere dam, kan du velge mer storblomstrede vannliljer. Drøm deg bort i denne linken.
"Never go to a doctor whose office plants have died."

Haltepinkens hage
Bjørg

Post by Bjørg »

Det var informasjon som sa seks.! Jeg har tenkt å holde meg til de tyve cm for ikke å lage eller få problemer.
Men om jeg nå skulle velge en Gul vill ei. Hvordan stiller det seg da.??Vi eller venninna mi har tilatelse til å ta i et lite vann om det er ei sånn jeg vil ha.
Og ærlig det har jeg mest lyst på. Om det går ann da.??

Bjørg
orchis

Post by orchis »

Mener du Nuphar lutea, evt. den mindre slektningen N. pumila? I så tilfelle er N. pumila å foretrekke. Den kan vokse ganske grunt - 30 cm har jeg lest, men er likevel verdt et forsøk i din dam. N. lutea blir stor og liker dypere vann. I verste fall vil den med tiden, i desperat plassmangel, stikke hele rotstokken over vannflaten. Ikke særlig pent.

For å få mer dybde uten å bryte damloven, kan du lage en fordypning midt i dammen hvor du plasserer potta/damkurven med nøkkerosen. Fyll steiner rundt til det er bare 20 cm. Evt. kan du lage hele dammen dypere, og legge i steiner (uten skarpe kanter, selvfølgelig) til dybden er "lovlig". Ønsker du flere planter, er det bare å fjerne noen steiner og senke potta nedi. Lykke til! Vannhaging er gøy! :D
"Never go to a doctor whose office plants have died."

Haltepinkens hage
andedammen

Post by andedammen »

Det er ikke noe som heter "dam loven" det var en gang noe som het brønn loven" men ikke lenger.
Derimot er det noe som heter plan og bygningsloven.
Dam er en teknisk instalasjon, og i størelse 15 - 20 m2 er komunen ved teknisk etat riktig adresat (forvaltnings nivå).
I Kristansand som i andre komuner er det damens beligenhet, type(bruks formål), utslipp(vann resepient), reguleringsplan i omr..........., som er avgjørende for type sikkrings krav, samt om andre evt. krav eller tillatelser.
Det er i øvrigt riktig at 20cm dybde, og inngjerding av omr. er nevnt som eksepler i veiledning til forskrift som eksempel på hva som kan være tilstrekkelig sikring.
Loven setter spesifikt som krav: "Tilstrekkelig sikring".
Bjørg ring komunens service torg så får du klare retnings linjer å forholde deg til.
Jeg poster ikke for å fornærme deg orchis men det er en utbredt misforståelse eller gjenganger å referere til brønnloven 20cm gjerde da dette sitter hardt i leng etter lovens død og begravelse.
Lykke til med dam og vannliljer
Post Reply