Damprosjekt med froskeperspektiv

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
Knut Tistel
Herdighetssone: H4

Damprosjekt med froskeperspektiv

Post by Knut Tistel »

Jeg har et lite bekkefar hvor jeg har begynt å grave ut det som skal bli min hagedam. Ettersom det er tilsig og avløp, så satser jeg på at vannet i stor grad renser seg selv, og jeg har heller ikke lagt damduk. Bunnen er god og tett og den fyller seg lett. Men jeg har foreløpig ikke mer enn 30-40 cm dybde. I dammen og i området her er det mye frosk, og jeg vil gjerne gi gode livsbetingelser til både dem og eventuelt salamandre og orm. Har i alle fall buorm her og tror de liker vann.

Men jeg mener å ha lest at frosken om høsten svømmer ned til bunnen og graver seg ned og går i dvale der, og at det da er viktig at det ikke bunnfryser. Så da må vel være ganske dypt for å unngå bunnfrysing. Er det noen som kjenner til om dette stemmer og hvor dypt man eventuelt må ha det; bor i h4 i Oslo?

dam01a_liten.jpg
dam01a_liten.jpg (87.26 KiB) Viewed 1674 times

dam05_liten.jpg
dam05_liten.jpg (95.11 KiB) Viewed 1674 times
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
rosehage

Re: Damprosjekt med froskeperspektiv

Post by rosehage »

Her er det mange muligheter!
Siden froskene bor der allerede tror jeg det viktigste er å ikke ødelegge for dem. Du kan kanskje demme opp litt, men hvis du setter i gang med duk eller annet dekke så finner de ikke plassen sin. Det kan også være bra å beholde halvskyggen. Ikke hugg alle trærne. Ikke bruk gift og plantevernmidler. Ikke rens opp alt for mye, tenk woodlandhage. Lykke til, det ser spennende ut!
Hanegal

Post by Hanegal »

*peker på forrige kommentar* Det rosehage sa! :D

Utrolig flott med bekk på tomten! Det skal bli spennende med rapporter fra deg framover, Knut Tistel! ;) :D
Knut Tistel

Post by Knut Tistel »

Ja, jeg er veldig forsiktig med froskene mine, og har absolutt ikke tenkt å hogge ned trærne eller annet, og sprøytemidler og gift er utelukket i hagen min. Så de kommer nok til å fortsette å være her selv om jeg demmer opp litt. Men jeg er jo litt redd for at jeg skal lure de til å gå i vinterdvale i en bunnfrossen dam, dersom det kan ta livet av dem...

Er det noen som har gode forslag til vannplanter man lett kan introdusere?
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
rosehage

Post by rosehage »

Bekkeblom! Gule om våren. Iris, finnes i alle farger, men må vel ha litt lys? Prøv søkerfeltet øverst på siden når det gjelder dam og damplanter. Det er jo rennende vann, så vannliljer og flyteplanter er kanskje ikke det riktige for deg. Hvor mye sol er det der?
Hvis du har frosk nå, så forsvinner vel ikke de om du demmer opp litt? Frosten i dammen er vel ikke dypere enn tælen i jorda?
Post Reply