Bunn i dam

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
mimir

Bunn i dam

Post by mimir »

Jeg for hjelp om å komme igang ,og håper på svar. Jeg har en rund dam , 4m i diameter. Vi har ingen naboer nærmere enn 300m,et stort vann er nærmere,så jeg har en dybde på ca 20-40cm, ca. Utenom på midten,hvor jeg har gravd ut en murerbøtte dypere for vannlilje.Hele bunner er 1 duk , med et stjernemønster av bretter i denne ,mot midten.Dette er ikke spesielt pent,selv om vannet blir ganske uklart utover våren.Dessuten synes små barnebarn det er morsomt både å kaste stein og å vasse, det siste selvfølgelig under oppsyn. Jeg har allerede lappet duken en gang etter noen for spisse pinner. Så spørsmålet blir altså : har noen erfaring med å legge kunstgress i bunn? (Formodentlig svart)Må kunne klippe ut hull til vannliljen? Da blir duken både beskyttet og ikke så glatt. Hvis "gresset" er tung nok til å synke ?

Har forøvrig hatt 7 frosker på besøk,som har skapt noen rumpetroll. Derimot frøs vannliljen min i år,etter å ha overlevd i 3 år. Bor i Trondheim , noe distalt ,regner med ca H5.
magnolia

Re: Bunn i dam

Post by magnolia »

Jeg leter også etter noe å dekke den hvite bunnen i min badekardam. Den brune presenningen som dekket både sider og bunn er gradvis blitt slitt der hvor den ligger over kanten og blitt heist opp, slik at bunnen er blitt liggende bar. Men for å få kunstgresset til å bli liggende på bunnen må en jo holde det på plass med steiner, for ellers flyter det vel opp?
mimir

Post by mimir »

Takk for svar.Jeg vet ikke, tenkte kanskje noen hadde prøvd.Litt av vitsen var å få vasse-sone som ikke er glatt,eller å snuble i.Kanskje utsalgene vet vekten på produktet.. .Får brain-storme videre.
calypso

Post by calypso »

Har du montert en murebøtte i et hull i duken? Hvordan har du fått dette tett?
mimir

Post by mimir »

Har ikke hull i duken,men gravde hull før jeg la duk, og satte en murerbøtte oppi oppå duken,slik at duken er hel.Problemet da er alle krøllene på duken som oppstår rundt kanten av "hullet" og ut mot kanten av dammen.Ser ut som stråler .Ellers er dammen fin og tett,men befinner seg stadig under kategorien prosjekt. I resten av hagen er veien viktigst,men akkurat her vil jeg gjerne bli ferdig.Har forøvrig også tenkt på nåle-filt på bunnen
Isbjørn

Post by Isbjørn »

Jeg kjøpte blåsesand på Biltema og strødde utover bunnen, ble kjempefint. Husk å skylle sanden først.
Post Reply