Hagedam duk

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
Farstad

Hagedam duk

Post by Farstad »

Arbeider med å bygge ny hagedam som er noe større en den gamle. Hagesentrene på Oslo Vest har sluttet å selge duk til hagedam. Noen som kan gi meg tips om hvor jeg kan få tak i dette fra butikk? Har saumfart internett uten resultat.
Konkel
Herdighetssone: H3

Re: Hagedam duk

Post by Konkel »

Sist jeg bytta duk '08 eller '09 kjøpte jeg hos Bauhaus på Gjellebekk (ved Liertoppen).
Hilsen Tormod
Trinek
Herdighetssone: H3

Post by Trinek »

Tropex har et godt utvalg av duk og øvrig utstyr til hagedammen :) De skal ha stand på hagemessa på Lillestrøm til helga også.
JohnnyHe
Herdighetssone: H2

Post by JohnnyHe »

Skal du ha duk som varer så er det ikke noen vei utenom gummibasert duk, har hatt pvc som holdt tett i 7 år, skiftet nylig og den gamle var helt sprø og det var kun snakk om kort tid før den hadde begynt å lekke. Det er mange som selger gummibasert duk, alt fra hagesentre til hagedam spesialister på nett.

Mvh.
Johnny
Farstad

Post by Farstad »

Takk for innspill. Korrekt at det var mange som hadde det av bla Hagesentre, men det viser seg nå at hverken Oasen, Plantasjen, eller et par andre jeg har vært hos har slik duk lenger. Trenger det i dag, så nettbasert kjøp er uaktuelt. Noen av de forslagene som nevnes kjenner jeg ikke til i Oslo så regner med de også må bestilles på nett. Noe sted i Oslo eller Bærum som har slikt? Hva med dyrebutikker?
sveinv
Herdighetssone: H7

Post by sveinv »

Det er vel ikke så langt til Bauhaus på Liertoppen. Er ganske sikker på at de har.
Det går nok bra.

http://planteriket.no
aimar
Herdighetssone: H4

Post by aimar »

Aquaworld er en spesialforretning på damutstyr, og har godt utvalg og bra priser. De holder til på Vinterbro, så det er nå kjøreavstand fra Oslo. De har bare åpent på mandag, onsdag og lørdag, men hvis du ringer først og avtaler, får du handlet på andre dager også.

http://www.aquaworld.no/i/i.aspx?id=1

Andre alternativer er Tropex eller Dam1, også de i kjøreavstand fra Oslo.

http://tropex.no/
http://www.dam1.no/
aimar

Post by aimar »

Skal du igang med dambygging finner du mye tips Norsk hagedamforening sine sider. :D
Farstad

Post by Farstad »

Kjørte til Bauhaus på Liertoppen. De hadde alt av utstyr og duker, så nå er den nye dammen med lys og renseanlegg klart. Bare å vente til det blir varmt nok til å sette ut Koiene som har overvintret inne. Har i løpet av vinteren hatt et par suvekoppfisker for å holde akvariet rent. Noen som har erfaring med om disse også kan settes ut, og evt når?
Arne_Mellum

Post by Arne_Mellum »

Problemet med slike utsalgssteder er at de ikke vet noe om varene de selger. Det blir som å kjøpe PC på Spar.
Du fikk antagelig kjøpt en PVC duk som koster noen få kroner mindre enn en gummiduk.. Og det kommer du kanskje til å angre på etter noen år, når plantene er fine og store, og du må ta opp alt fordi du har fått hull på PVC duken.
Du har ikke lov til å ha andre fisker enn koi og gullfisk i dammen din, men dette kan du lese mye om på Norsk Hagedamforening sine sider. Som jeg ser andre har referert til tidligere.
Lykke til med damprosjektet ditt, og velkommen til en flott og spennende hobby :-)
Post Reply