Dam tilknyttet elv

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
avoraa

Dam tilknyttet elv

Post by avoraa »

Hei

Jeg har bygget en dam i hagen med tre fossefall og en liten bekk. Vannet hentes fra en større elv som går gjennom hagen, pumpes opp til en liten dam og renner så via fossefallene og ut i elven igjen. Elvens fiskebestand består stort sett av bekkeørret. Jeg hadde tenkt å ha gullfisk eller koi i dammen og diverse vannplanter, men er nå usikker på om dette er skadelig og ulovlig i forhold til faunaen og dyrelivet i elven. Takknemlig for svar.

Mvh

Andreas
calypso

Re: Dam tilknyttet elv

Post by calypso »

Det finnes regler. Snakk med fylkesmannens miljøavdeling/landbruksavd., de bør ha full oversikt over alle forskrifter, også lokale.
Trinek
Herdighetssone: H3

Post by Trinek »

Jeg tror det er strengt forbudt å tilføre fisk, når dammen har direkte tilknyting til eksisterende bekk eller vann. Gullfisk og Koi er kun lov å sette ut i helt lukkede dammer, hvor det ikke er fare for at de forviller seg ut i tilstøtende vann og kan forstyrre den eksisterende faunaen.

Men, som Calypso sier sjekk med kommunen og les deg opp på lover og regler om temaet for å være sikker.

Jeg er usikker på hvor herdig gullfisk er her på våre trakter, men Koi kan klare seg ute om vinteren, så lenge vannet ikke bunnfryser.
Arne_Mellum
Herdighetssone: H4

Post by Arne_Mellum »

Gullfisk er enda mer hardfør enn koi, så klarer den seg er det ikke noe problem. Noen gullfiskstammer er mindre hardføre, det er gjerne de med lange haler og deformert kropp. Velg noen som ser ut som fisk :-) Kort hale og fin kroppsfasong
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Nå er det snart tid for å flytte ut vannliljene, bare sist rest av is tiner på dammen.

Jeg har gjort det motsatte av det som Avoraa tenkte på i fjor, jeg har plassert dammen nederst, og pumper vannet opp til starten av bekken.
Ble et flott anlegg etter hvert, men tok et innkjøringsår og en del aha-opplevelser å komme dit
benteBjo
Herdighetssone: H1

Post by benteBjo »

Eg er heilt enig med Trine. Det VAR iallefall ulovlig med " eksotiske" fiskeslag der det ikkje er ein lukket dam.
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Jeg har et lukket system, det gjør også at vannet blir varmere med tanke på vannliljene. De vokser ikke hvis det er under 10 grader i vannet.
Post Reply