Vannlilje eller sumpbed?

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
magnolia

Vannlilje eller sumpbed?

Post by magnolia »

Min vannlilje overlevde ikke denne vinteren. Nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe en ny eller fylle igjen badekardammen og gjøre det om til et sumpbed. Dit kunne jeg flytte de gule sverdliljene og fått frigjort bra med bedplass. Skunkkalaene (Lysichiton americana) står nå på skyggesiden av kattehale og sibiriris, som eser utover og fortrenger dem i tillegg til at de skygger. Bekkeblommene har også begynt å stange mot dem. Hva vil skje om jeg lar proppen i badekaret stå i? Hvis jeg fjerner proppen vil det vel bli tørt etter hvert? Dette er høyttenkning, men gode råd og forslag tas imot med takk.
Morild
Herdighetssone: H7

Re: Vannlilje eller sumpbed?

Post by Morild »

Et sumpbed vil bli veldig bra, når gjørma har satt seg såpass at den ikke vaskes vekk i regnvær. La proppen stå i.
Vannet bør stå noen cm over gjørma, så slipper du ugress.
magnolia

Post by magnolia »

Godt forslag å la proppen sitte i. En annen ting er at jeg ikke har nok jord til å fylle opp et helt badekar. Kan jeg først fylle på med ca.halvparten kvist og kvas og kompostmateriale og resten jord og småstein? Det vil jo synke sammen etter hvert, men da kan jeg vel fylle på med en blanding av jord og f.eks. furunåler og -konger. Blir ikke det en bra suppe, eller grøt?
Morild

Post by Morild »

En del av det vil flyte. Har du ikke noe stein å fylle på med?
magnolia

Post by magnolia »

Jo, jeg har masse stein. Men er ikke jorda pluss noen steiner oppå kvistene/kompostmaterialet nok til å holde det nede? Det blir ikke fyllt opp med vann hele tiden, i tørkeperioder vil vel det øverste laget tørke litt.
andedammen

Post by andedammen »

Hei magnolia
Du bør sette ett rør med stor nok diameter til hånden din over proppen så du kan betjene den (les dra ut proppen)
greit å kunne tømme etter ønske, feks. fjerne mygg larver, og ikke minst drenere før frost (vinter).
Hold deg til stein/leire, dropp kvist og jord er mitt tips, evt. litt gjødsel/kompost der du stikker plantene.
Lykke til med sumpen
magnolia

Post by magnolia »

Ser ut som jeg må kjøpe et lite lass med leirjord, eller ren leire. Men er det noen som selger det? Mygglarver - det hadde jeg ikke tenkt på. Huffameg. Og om jeg vil tømme, hvordan skal leira kunne komme gjennom avløpet? Den tetter jo til. Dette blir visst mer og mer komplisert :?
Morild

Post by Morild »

Mygglarver blir det bare hvis det er stillestående vann. Men når du hadde vannlilje i karet, så var det vel like stor fare både for mygglarver og frysing?
magnolia

Post by magnolia »

Det var kanskje noen mygglarver i badekaret, men ikke så mye at det var noe å bry seg om. Det var verre med trådalgene. Vannet bunnfrøs jo om vinteren, men de siste årene sto vannliljen ute hele året og kom like fint tilbake om våren. Unntatt altså den siste problemvinteren. Jeg regner med at det ikke vil bli noe vannspeil på toppen av sumpbedet, da det øverste leirlaget raskt kommer til å tørke litt inn. Etter langvarig regnvær kan det nok skje, men det vil ikke vare lenge.
Morild

Post by Morild »

Det betyr at karet tåler å fryse, antar jeg. Så da kan du gjøre som før, la vannet i karet (gjørma) fryse.
Plantene vil fort bruke opp vannet, så på tørre sommere må du som før etterfylle med vann.
Morild

Post by Morild »

Leirjord er det beste, men det går helt sikkert bra med sandholdig jord.

Og langtidsvirkende gjødsel av samme type som til vannliljer. Kan bestilles hos mange hagedamforhandlere, f.eks. Koi.no
magnolia

Post by magnolia »

Takk for alle gode forslag. Bare jeg får kjøpt litt leirjord skal dammen bli til et sumpbed. Skal bli fint å slippe de glupske algene.
Øivind i Drøbak

Post by Øivind i Drøbak »

Siden du bor på Nesodden trenger du ikke kjøpe leirjord, det holder med spade .
Du finner silt-sann eller leirholdig jord over det meste av kommunen.
magnolia

Post by magnolia »

Øivind i Drøbak wrote:Siden du bor på Nesodden trenger du ikke kjøpe leirjord, det holder med spade .
Du finner silt-sann eller leirholdig jord over det meste av kommunen.
Hvor kan jeg finne leirjord? :o Her ytterst på svaberget, Nesoddtangen, er det bare fururabber.
Post Reply