Dam i forbindelse med takrennen?

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
Mira
Herdighetssone: H4

Dam i forbindelse med takrennen?

Post by Mira »

Tenkte å lage en minidam, kanskje på størrelse med en middels stor balje (kan jeg forrestenrett og slett grave ned en svart plastbalje og fylle steiner rundt øverst i kanten? Eller bør man ikke bruke plast?). Hvis jeg lager dammen rett nedenfor (eller like bortenfor) takrennen som kommer ned, så kan dammen noen ganger være stille og andre ganger få en foss. Jeg må jo da ha en utgang i motsatt ende (for regndager) slik at vannet kommer videre og bort til skråningen, der det kan renne utover.

Jeg er helt amatør på dette, men høres utgangspunktet greit ut? Noen innspill?
aimar
Herdighetssone: H4

Re: Dam i forbindelse med takrennen?

Post by aimar »

Det høres bra ut det der. Du kan bruke en formstøpt kar i plast.
http://www.aquaworld.no/i/v.aspx?kid=1&ukid=40&vid=138
Der har du en renne langs kanten til å legge stein, og plante noen sumpplanter i.

Eller du kan forme dammen selv og bruke damfolie. Så kan du du lage et bekkeløp ned til skråningen for overskuddsvann. Også til bekkeløpet bruker du damfolie, og fine steiner.
http://www.tropex.no/zen/index.php?main ... &cPath=210
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Under takrenna kan du gjøre som du hadde tenkt, bruke ei murerbalje i svart plast.
Om du graver den ned, kler den inn eller bare lar den stå der blir opp til deg :)

Hvis du så synes at det med dam er artig, kan du planlegge en dam videre, og da gjør du som aimar foreslår.
Den dammen trenger ikke vanntilførsel fra takrenna.
Og da kan du fortsatt bruke balja under takrenna til oppsamling av regnvann, og bruke til vanning av planter.

Og en ting trenger du ikke å tvile på, liker du det å ha en minidam så vil du fort ha en større dam.
Med et fint gjerde rundt så barna ikke faller i dammen.
Og en bekk. Og vannliljer. Og enda større dam. Kanskje noen fisker. :)
dany500

Post by dany500 »

vis du så synes at det med dam er artig, kan du planlegge en dam videre, og da gjør du som aimar foreslår.
Den dammen trenger ikke vanntilførsel fra takrenna.
dany
Post Reply