Ønsker en liten hagedam, men to spørsmål

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
Vestfold
Herdighetssone: H2

Ønsker en liten hagedam, men to spørsmål

Post by Vestfold »

Jeg ønsker å lage en hagedam, men lurer på to ting:

Jeg ønsker bare en liten og grunn dam (ca 20 cm dyp). Bl.a pga barn. Man må vel ikke ha den dypere?
Jeg ønsker å føre regnvann (fra nærmeste takrenne) bort til dammen også, slik at den blir større når det regner.

Er det mye jobb med vedlikehold av en sånn liten dam? Hvis det krever stadig vedlikehold, vet jeg ikke om jeg vil investere i det.
Morild
Herdighetssone: H7

Re: Ønsker en liten hagedam, men to spørsmål

Post by Morild »

Hvor mye vedlikehold det er, kommer an på hvor mye løv og annet som faller ned i dammen?

Står den rett under et tre blir vannet fort skittent av rusk som faller fra treet.

Det samme skjer hvis det er rusk fra takrenna som kommer med vannet. Du kan sløyfe denne løsningen hvis du bruker solid damduk i bunnen som holder dammen tett, og etterfyller med hageslangen.

Ellers så trenger man bare å etterfylle vann som fordamper, og tømme dammen en gang på våren og renske den. Dette er en par timers arbeid hvis man er veldig nøye.
Litt algevekst vil det kunne bli, men lite når det er lite næringsstoffer i dammen. Da er det bare å bytte vann noen få ganger i løpet av sommeren.

De som lager større dammer, og ønsker lettere vedlikehold, setter ofte inn et bunndren. Dette er igjen koblet på et rør, fortrinnsvis kloakkrøret hvis mulig, slik at de kan åpne dette og slippe ut vann og skitt i bunnen av dammen når denne skal rengjøres.
Post Reply