Dammen 2014

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
Morild
Herdighetssone: H7

Dammen 2014

Post by Morild »

I år har vannliljene blomstret mye, og mer kommer.
image.jpg
magnolia

Re: Dammen 2014

Post by magnolia »

Den vannlilja var veldig vakker :)
ssita
Herdighetssone: H6

Post by ssita »

- hei ser du bor i sone H7 Hva heter vannlilja og står den ute på vinteren. Har nettopp anlagt dam :)
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Jeg overvintrer vannliljene i kjelleren, i en 90 liters murerbalje. De er plantet i nettingpotter til bruk i hagedam.
Hvis de skal overvintre i dammen, må denne være så dyp at den ikke bunnfryser, dvs. dypere enn telen i jorda rundt dammen.

Jeg har prøvd fire typer vannlilje:
Det viktigste er at de vokser raskt nok, til at de rekker å blomstre. De vokser ved ca 10 grader eller mer i vannet

Den rosa på bildet heter Fabiola. Den er hardfør og vokser godt.
Den som blomstrer aller mest er Nymphea Alba, denne er nok den mest hardføre, med hvite blomster.

Disse to har jeg ikke lenger, antakelig ble vekstperioden for kort. De var friske planter i flere år, men rakk aldri å komme i blomst.
En rød vannlilje som heter James Brydon kom aldri i blomst, og døde etter 3-4 år.
En gul vannlilje som heter Joey Tomocik kom aldri i blomst, og ble fjernet etter noen år. Lite vekst.

Alle ble kjøpt hos Tropex i 2009.
ssita
Herdighetssone: H6

Post by ssita »

Takk for svar , har kjøpt meg en vannlilje fra tropex den heter pink opal. Tenkte også jeg skulle hente meg en ut i naturen her på Sør-Helgeland.
Post Reply