Mygglarver i dammen

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
Vestfold
Herdighetssone: H2

Mygglarver i dammen

Post by Vestfold »

Vi har eksperimentert denne sommeren med en (stillestående) minidam. Men oppdaget etter 14 dager at den er stappfull av mygglarver! Det var i alle fall min datters diagnose av de små krypene, etter at hun hadde sette en dokumentar om det på TV.

Tror dere et par spiseskjeer Zalo er tilstrekkelig til å drepe dem? Eller bør jeg benytte Zalo Antibakteriell? Har ikke så lyst til å helle sistnevnte ut i naturen (for vi er nødt til å fjerne vannet, om vi så skal øse det opp bøtte for bøtte, og slå det ut et annet sted.

Hva gjør man for å unngå å få slike insektlarver oppi vannet?
Erik N
Herdighetssone: H1

Re: Mygglarver i dammen

Post by Erik N »

Å bruke zalo eller en annen såpe er helt sikkert et probat middel mot larver av stikkemygg. De er dønn avhengig av å henge i overflata, så et hvilket som helst stoff som bryter overflatespenninga (-hinna), er tilstrekkelig for å forhindre dem i å utvikle seg fra larve til voksen. Zalo antibakteriell er helt unødvendig. Det er utrulig unødvendig at såper skal tilføres antibakterielle agenter. Det er nok noe de har funni på for å nøre oppunder folks sjukdomsangst. Disse stoffene skal en ikke strø om seg med. Å riste opp vanlig zalo i ei sprayflaske kan kanskje være lurt for å få spredt zaloen maksimalt utover. Jeg bruker det i sjøen når jeg får noen dråper diesel på overflata under fylling. En dieseldråpe kan legge seg i et ufattelig stort areal med ekstrem liten tykkelse. De har derfor brukt diesel mot store myggmengder i for eksempel grunne dammer ved Gudbrandsdalslågen og Glomma. Ikke bruk slike hydrokarboner til mikroanlegg som hagedammer. Ikke bruk noe som "dreper" alt. Det er rett og slett ikke naudsynt.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg vet at det er anbefalt å dryppe litt såpe (type Zalo) i vannbeholdere i strøk der malariamygg er et problem. Så litt Zalo i vannet gjør nok susen.
H2/H3 i hyttehagen
calypso

Post by calypso »

Jeg har hatt noen slike "mikrodammer", og de samme bekymringene om mygglarvene. Men det viser seg at det ikke er noe stort problem, småfuglene lærer seg fort å beite i en slik pytt, og det er heller ikke nok næring til at det utvikler seg så mange mygg. Zalo er helt unødvendig, og det virker dessuten bare noen få dager.
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Calypsos avklaring støttes dermed fullstendig! At en skarve sverm med mygg eventuelt skulle kunne komme på vingene, tynnes over det store hageluftrommet, beites av fugler og andre rovdyr, og så halvparten av dem, damene, så skulle kunne komme til å utgjøre noe blodsugende trussel, synes å være sterkt overdrivi. Mitt forslag om ekstinksjon av nevnte mygglarver bortfaller!
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
island monkey

Post by island monkey »

Det kan være, men:
Det er utrulig unødvendig at såper skal tilføres antibakterielle agenter. Det er nok noe de har funni på for å nøre oppunder folks sjukdomsangst. Disse stoffene skal en ikke strø om seg med.
burde helt sikker ikke det, og det er forbausende få som vet det.
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Om dere har gullfisk, så kan de jo ta sommerferie i dammen. De trenger ikke å fores, koser seg hele sommeren med mygglarver og andre insekter.

Ellers så skal du bare røre litt rundt i overflata met en planke nå og da, larvene er ikke gode svømmere og drukner når de ikke klarer å henge i overflaten. Derfor klekker de i stillestående vann.

Du kan alternativt sette inn ei lita pumpe som skaper litt bevegelse i overflata.
SÅN
Herdighetssone: H5

Post by SÅN »

Der finnes flere "akvariefisk" som liker sig ute i en lille dam om sommeren, guldfisk er nevnt paradisfisk kan klare sig, den meget kjente Guppy tror jeg kan klare sig ved forsiktig tilvenning, der finnes en anden lille tater som jeg i skrivende øyeblikk ikke kommer i tanke om navnet på og sikkert flere.
For øvrig er det raskt at sope opp mygglarvene med en finmasket hov, har naboen da akvarier gi de fange de larver til fiskene det er det beste de vet.
Siri K

Post by Siri K »

En ting man bør passe på, om man setter ut fisk i dammen, er at fiskene vil spise larver av sjeldne arter som stor salamander. Så man bør være sikker på at dammen ikke er besøkt av slike dyr, før man setter ut fisk.

Et par dråper Zalo vil ikke skade salamanderlarver eller rumpetroll, men fisk vil.
H2/H3 i hyttehagen
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Unnskyld Siri, trodde det var snakk om en minidam, liker frosk og salamandere seg i veldig små dammer?
Siri K

Post by Siri K »

Nå er vel minidam et litt ullent begrep, men jeg har forstått det sånn at salamandere (og frosker) kan legge egg i forbausende små dammer. Men akkurat hvor små dammer det er, vet jeg ikke... Skal forsøke å finne det ut.
H2/H3 i hyttehagen
Siri K

Post by Siri K »

Fant noe her. Min utheving:

Pond size

Ponds can vary in size considerably from just 1 square meter up to 2 hectares.
Generally a small pond is usually about 2.5m by
1.5m, which is small enough to be created in
most people’s back yard. However if you have
more space, you could built a bigger pond or why
not make a complex of smaller ponds, as this can
often provide a wider variety of habitats than one
big pond.
Small garden ponds are ideal habitats for
common invertebrates and amphibians
as well as
being good bathing sites for birds such as robins
and wrens. However, larger ponds, often found in
the countryside, also attract larger birds such as
ducks and swans etc.
H2/H3 i hyttehagen
Siri K

Post by Siri K »

Vestfold wrote: Tror dere et par spiseskjeer Zalo er tilstrekkelig til å drepe dem? Eller bør jeg benytte Zalo Antibakteriell?
Oops. Jeg har oversett denne. Poenget med Zalo i vann med mygglarver, er at overflatehinnen ødelegges av såpa. Mygglarvene er opphengt i denne overflatehinnen, og dør om den forsvinner. Antibakterielle stoffer er i denne sammenheng uinteressante, sånn rent bortsett fra at det er kjemisk forurensning. Noe "vanlig såpe" ikke er - i alle fall ikke i like stor grad.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply