Flytende vannlilje

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
Nienna
Herdighetssone: H2

Flytende vannlilje

Post by Nienna »

Måtte skifte damduk i den ene dammen i fjor. Og da måtte en diger vannlilje opp som bodde i en stor perforert murerbalje. I kampens hete delte vannliljen seg i fem, og siden den gang har delene flytt omkring uten den nødvendige (?) forankring i en balje med granulert leire.
Jeg regnet egentlig med at den kom til å krepere i løpet av vinteren. Men den våknet til live i vår, har vokst og blomstret riktig så fint i hele sommer :)
Har jeg bare vært heldig, eller kan vannliljer klare seg bare med vannrøtter og hente næringen den trenger fra vannet?
Har noen tanker om hvordan det vil gå med vannliljen min på lengre sikt hvis jeg fortsatt lar den flyte?
alfjan
Herdighetssone: H3

Re: Flytende vannlilje

Post by alfjan »

Vannliljer henter næring fra vannet og er det fisk i dammen får plantene nok næring.Vannliljer trives best på bunnen men trenger ikke å stå i leire eller jord,du kan legge steiner på rotknollen eller plante den i singel.Har flere vannliljer som står i singel i plantekorger som er perforerte slik at røttene kan vokse gjennom hullene.Det er mange vannliljer som ikke tåler å bunnfryse så det er best å få dem under isen til vinteren. :D
Nienna

Post by Nienna »

Takk for svar :D Jeg har ikke fisk i dammen, men vannliljene ser ut til å trives likevel. Den som flyter er nok en hardhaus. Dammen er ikke mer enn 60-70 cm på det dypeste, og jeg tror den bunnfrøs en av kaldeste vintrene. Men vannliljen overlevde.
Følger ditt råd og får de flytende over i perforerte murerbøtter som jeg fyller med stein og grus. Har også klumper med ren leire som jeg har funnet i hagen når jeg har gravd. Tenker leiren får være med i bøttene. Så får de vel litt ekstra næring.
alfjan
Herdighetssone: H3

Post by alfjan »

Høres ut som en god plan.Vis du ønsker god vekst og mye blomster så er det næringskuler tilpasset vannplanter på markedet,jeg kjøper dem hos tropex sin nettbutikk. :D
Nienna

Post by Nienna »

Takk for tips. Tror nesten at de må få seg litt ekstra næring snart :)
Post Reply