Vannproblematikk!

Spørsmål og diskusjon rundt dammer, vannspeil, fisk og frosk i hagen.
Post Reply
AHKaland

Vannproblematikk!

Post by AHKaland »

Hei trenger noe ekspertisehjelp!

Jeg har en "hage" utforbi huset mitt som ikke ser ut pga. jeg kom halvveis i ett prosjekt for å anlegge hage da jeg fant ut at jeg får ett problem med å lede vannet bort.. Ikke særlig gjennomtenkt, er klar over det, men med stor ståpåvilje og klar til å lage noe fint så gikk jeg på den smellen..

Det som er problemet er at det er berg på området, dette fører til at vannet samler seg på en plass og det er dyrt og få sprengt en stor lang grøft for å få lede dette bort.. Det jeg lurer på er om noen her inne har gode ideer om hvordan dette kan løses til en rimelig penge da jeg er en av de tidligere nordsjøarbeiderene..

Har lagt med en tegning av hvordan det ser ut, den er ikke nøyaktig ei heller nydelig, men jeg håper den gjør jobben.

Det blå området er det laveste området, der samler vannet seg i største hovedsak i det fyllte feltet hvor det er ett hull med en dybde på ca. 30-40 cm lengde 3 meter og 1-1,5 meter bred. Der kunne jeg tenkt meg og fyllt i og løftet terrenget en meter ca., planert og lagt plen, men er dette mulig uten og sprenge grøft? Den blir da lang og dyr...

Jeg vil forøvrig bruke blokker til og ramme inn plenen og fylle opp med fyllmasse og jord.

Setter pris på alle tips, ideer eller spørsmål rundt dette, jeg sitter nemlig veldig fast og har veldig lyst og ordne dette som en overraskelse for samboeren min :wink:
Attachments
Forklaring Hage
Forklaring Hage
calypso

Re: Vannproblematikk!

Post by calypso »

Behold det våteste området som en naturlig sump. Det er svært mange planter som vil trives der.
Planter som vil ha mindre fuktighet kan dyrkes på opphøyde grushauger.
island monkey

Post by island monkey »

Jeg ble f a n t a s t i s k misunnelig på samboeren din; tenk at noen ordner en hage til en..! ;)
Men enig med Calypso; ikke kjemp mot dette våte området, nytt det. Folk på mange sted bruker mye penger for å få noe slikt til, og hva med om plenen går over i et lite ufattelig vakkert og/eller nyttig "wetland plant area"? Det kan bli kjempeflott, om det får mye sol eller ikke.
Solveig

Post by Solveig »

Et bilde eller to hadde gjort det lettere å komme med råd. Er det mulighet for det, tror du?
Jeg er helt enig med de to andre. Det er bedre jobbe med naturen, enn mot den. Det kan bli et spennende område dette, hvis du bare vet å utnytte mulighetene :wink:
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg antar at "naboens mur" betyr gjerdet mellom deg og naboen? Eller finnes det faktisk eiendommer som er skilt av en mur? Alternativt, om det er naboens murvegg i et hus, må det være noe seriøst galt med grunnmursdreneringen...

Ellers leste jeg i dag litt i denne bloggen:

http://hageidyll.blogspot.no/p/blog-page.html

Der løste de problemet ved å bygge opp halve hagen med løsmasser. Så oppbygging kan kanskje være en mulighet. (Og så anla de to dammer til våtmarksplantene i stedet.)
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply