iberiasneglen!!

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.

iberiasneglen!!

Innlegg slocum » 25 Jul 2010, 17:16

nytt håp for hageeiere !!!!!!!!!!!!

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostl ... /1.7221371
Brukerens avatar
slocum

Re: iberiasneglen!!

Innlegg calypso » 25 Jul 2010, 17:44

Det eneste "nye" er nok at forskerne nå har funnet ut at Brunsneglen ikke Iberiaskogsnegl (Arion lusitanicus), slik de har fortalt oss siden 1988, nå "skal det være" Arion vulgaris. At den vekselvis parer seg med, og i andre tilfeller, spiser opp, vår norske sorte skogsnegle, kan vel kalles en "pikant detalje"?
calypso

Innlegg phantom blot » 26 Jul 2010, 16:20

Isj, snegler, vil ikke ha dem i hagen uansett. Det blir nok Ferramol og slikt fremdeles.
phantom blot

Herdighetssone: H2

Innlegg tove » 27 Jul 2010, 14:24

Jeg synes jo vi har håp. I de foregående 3 år har min mann kverket ca 100 pr. kveld (den vi kaller Iberia) i vår lille hage. I år knapt nok 2 pr kveld.
De har i hvertfall ikke spist våre vinbergsnegler som vi har satt ut. Vinbergsneglene har bodd i vår hage i ca 10 år og nå har de formert seg og bor i de fleste hager heromkring.

Men når det gjelder vinbergsnegler, vi liker snegler som en rett å spise, tilberedte vi av våre egne i fjor. Det var en forferdelig jobb, med å gå seg rene, skylling, ja, jeg husker ikke hva. Det tok en uke fra de ble samlet (omtrent) til de ble fortært.

Hilsen Tove
tove

Innlegg Martin » 27 Jul 2010, 16:52

Jeg er ikke helt overbevist. Men hvis dette virkelig er tilfelle så er det svært interessant.
Leopardsnegla har sneglet omkring i byhagen min i alle år, og jeg har faktisk aldri sett brunsnegla enda.
Brukerens avatar
Martin

Innlegg Eva'sHage » 28 Jul 2010, 09:54

Brukerens avatar
Eva'sHage

Herdighetssone: H6

Innlegg calypso » 28 Jul 2010, 10:43

Eva'sHage skrev:http://www.dagbladet.no/2010/07/27/nyheter/iberiasneglen/leopardsneglen/sneglestudie/12724883/
Ka du tru...

Det var mye fin tekstreklame for noen som ønsker å begynne kommersiellt oppdrett av leopardsnegl.
Jeg har sett lignende artikler tidligere, -da var det vinbergsneglen som ble forsøkt markedsført som "drapsmaskin".
calypso

Innlegg Inger Karin » 28 Jul 2010, 12:54

Det er sommer, og da er det alltid nyheter om brunsnegler... Hva skal avisene leve av om sommeren hvis de ikke kan skrive om snegler?

Da jeg bodde på Abildsø var det plenty av både brunsnegl og boasnegler. Jeg tror nok også at nærværet av boa/leopardsnegl reduserte bestanden av brunsnegler, men utrydde dem greide de ikke.

Jeg forsøkte forresten en gang å få boasnegl til å spise levende brunsnegl, men den virket ikke helt lysten på det. Etter jeg hadde klippet brunsneglen i to, så gikk den derimot ned på høykant. Ingen tvil om at dette er en grådig kar. :lol:

Men noen nyhet - det er det ikke. ;-)
Brukerens avatar
Inger Karin

Herdighetssone: H3

Innlegg calypso » 28 Jul 2010, 13:28

Etter jeg hadde klippet brunsneglen i to, så gikk den derimot ned på høykant. Ingen tvil om at dette er en grådig kar.

-Og vice versa.. Brunsneglen har jo også et rykte å ta vare på :mrgreen:

Dét som kunne være interessant omdet ble forsket på; Hvor mye av ungsnegler (størrelse 15 mm) blir spist av voksne snegler av de forskjellige artene? Det er tross alt disse "usynlige"det er flest av.

Min private konklusjon er at vi neppe kan håpe på noen enkel, eller billig løsning som fjerner snegleproblemene for godt. En kombinasjon av klipping, ferramol, frosk, padder og linerler, ser nå ut til å fungere helt greit hos meg
(Jeg har hatt brunsneglen siden '88. Vinbergsneglen siden '86)
calypso

Innlegg Inger Karin » 28 Jul 2010, 13:51

Jeg må forresten legge til at jeg enda ikke har sett brunsnegler her jeg nå bor. Og bare et par, mindre boasnegler. Jeg antar at pinnsvinet som kommer jevnlig innom har "skylda" for dette. Hun finner litt av hvert i "plenen" her, og smatter høylydt når det er litt ekstra snadder. :D
Brukerens avatar
Inger Karin

Herdighetssone: H3

Innlegg calypso » 28 Jul 2010, 13:54

Oppdrett av pinnsvin for salg hadde kanskje vært er veldig god idé, men det er nok ulovlig. :cry:
calypso

Innlegg Kirsten » 02 Aug 2010, 20:30

Jeg har hatt boasnegl i hagen vesentlig lenger enn brunsnegler, men nå går det minst 10 store brunsnegler på hver voksne boasnegl. Dessverre ser det ut til at brunsneglene har fortrengt de hvite sorte skogsneglene mine, mens de levde utmerket side om side med boasneglene.
Kirsten
Kirsten

Innlegg Lobelia » 03 Aug 2010, 23:04

Etter å ha lest om boasneglen (leopardsneglen), kom jeg hjem og satte som vanlig ut noe tørrfor til en villkatt (som tror den bor her) om kvelden, på verandaen som er sementert med trelemmer oppå, og etter en time eller to, hadde det samlet seg 5 boasnegler oppi skålen med kattematen. De var i "konfirmasjonsalderen" eller mindre, og senere på kvelden var det 10 små boasnegler oppi skålen. Jeg slapp en svær iberiasnegle oppi, men den vandret tvers over skålen og over en liten boasnegle og ut av skålen. Deretter havnet den i en boks med sterkt saltvann. Så nå skal jeg fortsette å mate boasneglene. Har forresten lite iberiasnegler her hjemme.
Lobelia.
Lobelia

Gå til Plantevern

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester