Fugler som spiser knopper

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
pølsebob

Fugler som spiser knopper

Post by pølsebob »

Jeg har flere naboer som fôrer fugler hele vinteren igjennom. Etter mange år med drahjelp er det nå svære flokker med bl.a. meiser som kommer å beiter på bærbuskene mine straks de setter knopper. Siden de er så mange nå, gjør de stor skade. Slik ser det ut på en liten busk:
IMG_20210314_122442.jpg
Jeg skjønner at buskene klarer seg, men dette går grovt utover avlingen min. Fugleskremsle, nett og tilsvarende fungerer ikke. Har tom. to katter som ligger i buskene og fanger mye fugl. Men hva ellers kan jeg gjøre for å bevare avlingen min?

Sommerstid er trosten det største problemet. I fjor var det store flokker av de og selv om de ble litt desimert i ulike nett, tok de sin del og vel så det av det vi dyrker her. Så hva er greit, og kanskje passe enkelt, å gjøre med det?
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Fugler som spiser knopper

Post by Siri K »

Kan du prøve å spraye med hvitløkvann, eller noe annet som fuglene ikke liker smaken av?
H2/H3 i hyttehagen
pølsebob

Post by pølsebob »

Hvitløkvann har jeg aldri før hørt om, artig idé som jeg skal prøve. Harmløst for plantene, antar jeg?
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
aimar
Herdighetssone: H4

Post by aimar »

Ufarlig for plantene. Legg finhakket hvitløk og ev. chili i vann, og før du skal bruke det blander du inn litt eggehvite og dusjer på. Eggehviten fungerer som lim, sånn at det fester seg bedre til plantene, men etter regn må du gjenta. Dette hjelper også mot rådyrgnag.
Post Reply