Rådyr, tulipaner og rød ulltråd

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
orm
Herdighetssone: H4

Rådyr, tulipaner og rød ulltråd

Post by orm »

Skrev visst her om svigerinna mi som hadde hørt at rådyrene ikke gikk på tulipaner etc. når det var spent rød ulltråd rundt. Har fått rapport: Det hjelper ikke. Alt er spist - krokus også. "Nå gidder jeg ikke mer," sa hun.
Så har jeg vært så trygg på at hit kom de ikke. Vi har bodd her i over 40 år og ikke noe er blitt nedspist. I dag ser jeg at tulipanene i kjøkkenhagen er kupert. Ellers har de nok gått rundt huset og sondert. Prøvd seg litt her og der, men det er jo ikke kommet så langt hos oss, men i kjøkkenhagen sto det flere i knopp. Tulipanbladene er tydligvis ikke så interessante. De har bare nappa borti dem. Krokusen ser urørt ut, men den blomstrer og knoppene smaker kanskje bedre.
anne kari b solstad

Re: Rådyr, tulipaner og rød ulltråd

Post by anne kari b solstad »

Jeg har et middel, men det krever en hel del arbeide.
Om våren tar jeg vekk firberen som dekker bedet om vinteren.
Så satte jeg opp noen vedkubber og la panker over på tvers, dekket disse med strie som ble ferstet med stein i alle hjørne. På om kvelden og vekk om formiddagen. Resultat: Berget alle tulipanene, men ble selvsagt mobba av mannen min! Att du gidder!!! For noe tull!!
orm

Post by orm »

Det kan gå an om du har dem samlet, Anne Kari. Det er jo blomstene vi venter på. Det nytter ikke hos meg der tulipanene står både her og der. Jeg la over noe kyllingnetting og satte opp noen trådkurver, der de var mest tilgjengelige, etter første kalas.
Noen naboer hadde stått og sett på at de forsynte seg istedenfor å jage dem. "De er jo så søte." Blir litt arg, men de fleste rundt her har lite blomster, så de skjønner nok ikke hvor ergerlig det er å miste blomstringen.
phantom blot
Herdighetssone: H2

Post by phantom blot »

Andre råd som skal virke er å strø blodmel i bedene; nitrogen for plantene, men frykt og usj for hjorten. Noen har sendt guttene i huset for å tisse her og der langs tomtegrensen, har visst en effekt. Andre tiltak har vært å henge menneskehår i nylonstrømper på hagegjerdet, men hvem som ofrer hestehalen for en slik eksperiement vet jeg ikke.
Inger E

Post by Inger E »

Eg har dandert epletreet med raud ulltråd. Lurer på kva naboane trur. Eg har og lagt tråd over ruta dei brukte for å få tak i tulipanar, men eg trur at dei hadde mista lysten på blomstene. I staden tok dei toppane av nesten det vesle eg har av roser. Der er det og ulltråd no. Der dei tok toppane, kjem det svært lange nye skot. Eg kan ikkje sjå at dei har gjort nokon skade her i det siste. Dei tok klatrehortensia på den eine sida av furustammen, så no er det ulltråd der og. Det såg ut som dei hadde laga seg ein veg lenger nede i hagen enn før. Hadde hoppa midt opp i kompostbingen, og rive med seg den øverste fjøla ( den er til å ta av). Det ser ikkje ut som dei har vore,på rosene til naboen. Fyrste gong eg såg dei, gav dei seg god tid der dei har roser. Det var på vinteren, så rosene var nok ikkje aattraktive då. Lurer på korleis dei ville ha reagert om eg la ulltråd langs heile gjerdet? Naboen ville i alle fall lurt då. Andre ser ikkje tråden, trur eg. Elles veit eg no ikkje om det er tråden som har halde dei borte
Martin

Post by Martin »

Jeg har nevnt det flere ganger før, men det kommer jo nye hageglade etterhvert.
Det sikreste er et to meter høyt nettinggjerde.

Det passer nok ikke inn i et villastrøk, men gjerdet har flere funksjoner. :)
Hjortestengsel med multifunksjon
Hjortestengsel med multifunksjon
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
island monkey

Post by island monkey »

Et sterkt bevis til at du faktisk bor på paradiset Martin.. Om jeg hadde ikke vært så misunnelig på det før ville jeg hatt misunnelse igjen, men jeg gikk tomt for det mange måner siden. ;)
Dette treet virker helt rett forresten, er det ikke masse vind, der ved havet?
Martin

Post by Martin »

Det blåser ofte og mye her. Sørvesten raserer skogen enkelte ganger, og store trær knekker midt på.
Men blodbøken på bildet, og en annen blodbøk, står stødig.
Trærne som oftest får vindskader er noen store eiker.
orm

Post by orm »

Innlegg Martin » I går, 14:39

Jeg har nevnt det flere ganger før, men det kommer jo nye hageglade etterhvert.
Det sikreste er et to meter høyt nettinggjerde.

Det passer nok ikke inn i et villastrøk, men gjerdet har flere funksjoner. :)

Det er nok det sikreste, ja, men det er jo regler for gjerdehøyde - i alle fall her jeg bor. To meter er nok alt for høyt. Utenom tettbygde strøk kan du sikkert ha det. Om jeg begynte å henge klær til tørk på gjerdet, ville nok naboene tro jeg var blitt helt gal, men godt mulig rådyrene reagerer på flagrende klesvask. Ingen bemerket imidlertid noe den gangen jeg dro ut støvsugerslangen og støvsugde kjøkkenhagen etter et fuglemord der ute. Det var rett før 17. mai og fjør og dun over alt.
Ellers har jeg lest at Revira (Det er vel blodmel i det.) virker, men det blir jo 'tatt av regnet' og må strøs ut på nytt. Et elektrisk gjerde i riktig høyde på toppen av vanlig gjerde kunne kanskje være noe. I dag bruker de bånd m. innvevd metall. Før brukte vi hesjetråd. Den syns ikke så godt som disse båndene og fungerer sikkert i dag også. Litt jobb å sette opp, men har du noen trestammer tilgjengelig kan festene settes der også. Tror ikke det koster all verden heller og det er jo noe du har fra år til år. Selve tråden kan jo tas ned når rådyrsesongen er over. Ellers har jeg sett videoer m. vannspredere som slår seg på når noen nærmer seg. Kanskje ikke så lurt å ha ved porten.
Martin

Post by Martin »

Jeg behøver ikke tenke på gjerdehøyde eller hva naboer mener.
Så Island Monkey har visst rett........herlig å bo i Paradis. :wink:
Viola

Post by Viola »

Ikke tror jeg fargen på ulltråden har noe å si...men at man surrer den (forsiktig) rundt de delene rådyra først jafser i seg...nye skudd og knopper! Jeg prøvde med ulltråd, for jeg tenkte kanskje de (rådyra) ville bli sure når de fikk ulltråd i munnen...og det funket! Aldri har stokkrosene fått stå i fred før, men da fikk de det! Det hvite ullgarnet så stygt ut, så jeg stakk innom Nille og kjøpte mørkegrønt, det ble ganske usynlig. Så legger jeg det løst over og rundt blader og knopper i toppen av stokkrosene, og de få rosene jeg har. Hvis det blåser og tråden flytter seg er de der ganske kjapt, men dette er faktisk det som har virket best hittil, har prøvd menneskehår, skitne underbuukser, blodmel og en spray jeg kjøpte på hagesenter. tulipaner har jeg sluttet med, gått over til narcisser :D
Hilsen Viola
Sigurd

Post by Sigurd »

Jeg har kjøpt et " instrument" som heter "Rådyra vekk" av et firma på nettet. Det avgir en lyd som får dyra til å miste interessen for min hage hevdes det. Frekvensen er så høg at menneske øret ikke oppfatter lyden men Rådyr ,Grevling ,Elg og Hjort liker ikke denne lyden. Siden jeg monterte Instrumentet har jeg ikke merket noen Rådyr , men en vet jo ikke om de venner seg til denne lyden - får bare håpe .
Martin

Post by Martin »

Dette er mest min egen feil.
Jeg vet at det ikke er mulig å plante noe som helst utenfor gjerdet hos meg.
Men jeg har ganske mange fagerrogner fra før, og tok sjangsen. Det er jo mat til dyra overalt nå.

Første natta tok rådyra knoppene, og jeg tenkte at treet spirer nok på nytt.
Så det kan jo ikke bli verre.
Men det ble det. Neste natta har de ødelagt barken også. :?

Rådyr skade.JPG
Fra motsatt side
Fra motsatt side
Gentiana nivalis

Post by Gentiana nivalis »

Det virker som om det går med lavere gjerder når det er små områder som er gjerda inn, en liten kjøkkenhage etc. Jeg tror rådyra syns det er litt skummelt å hoppe inn i noe når de ikke kan ta fart for å hoppe ut igjen... håper jeg.

Vi fikk en utelampe med sensor i vinter, og har hatt mer tulipaner i et bed ved den sensoren enn før, men det kan være tilfeldig. Tror rådyra venner seg til det meste. Har frukt-tre som ser ut som treet over... men ikke på hovedstammen som vi har pakka inn.
Småbruk på Østlandet, sone H4
https://gentiananivalis.blogspot.no/
Martin

Post by Martin »

Jeg tar ingen sjangser mot rådyra, og jeg leita bare frem en tulipantråd.

Disse tulipanene med "høstpris" ble fordelt i 3 potter sent på høsten,
og har overvintret innendørs. Nå står de på trappa for å gi glede.
To potter på den ene siden av trappa.

Vårgleder.JPG
Vårglede.JPG
Post Reply