Snegleegg

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Martin

Post by Martin »

For andre gang i år fant jeg en samling med egg i potten til en kjøpeplante. Den første planta kastet jeg, men denne har jeg lyst til å ha. Det er en klematis som jeg ikke har sett før. Men jeg tar ikke sjangsen på å plante den.

Det var noen egg ytterst langs pottekanten som var lette å fjerne. Men det var også noen på espaliet som var stukket ned i jorda. Der er det stor sjangse for at det er egg igjen.

Hvor lenge må jeg ha den i "karantene" før jeg ser om det utvikles til iberiasnegler ? Neste vår kansje ? Eller enda lengre ? Jeg har en plass til den i kjelleren.

Jeg har kun sorte skogsnegler, og de små grå sneglene i hagen. Så jeg prøver så godt jeg kan å unngå invasjon av brunsnegla.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Gunda
Herdighetssone: H3

Post by Gunda »

Kva farge hadde egga? Eg var sikker på at eg fann snegleegg på dei første plantane eg kjøpte då eg byrja å hage, men det viste seg å vere gjødsel... :mrgreen:

Alt godt, Gunda
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Martin

Post by Martin »

Det var ikke sånne gjødselkuler som er i mange potter.

Disse var blanke, kansje litt hvite, myke, i en klase. Jeg er temmelig sikker på at det var egg av et eller annet slag.
Ann

Post by Ann »

Du virker temmelig sikker, Martin, men jeg viser likevel fram et bilde av snegleegg, mange er usikre på hva de finner.
Dette er snegleegg fra iberiaskogsneglen, det fins jo alternativer.

Er du ikke fornøyd med varen kan du bytte den, ellers tror jeg du må akseptere at snegleegg er noe som må forventes å følge med planter nå etter hvert. Du får plukke bort så mye du kan.

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
Martin

Post by Martin »

Det var et flott og beskrivende bilde Ann.

Det er jo vanskelig å danne seg et bilde av størrelse på et bilde. Men "dine" egg ser mye større ut enn "mine". Mine var også trill runde, litt mere gjennomsiktig og mye mindre tror jeg.

Det kan ha vært ei lita snegle kansje. Men jeg tar ikke sjangsen. Jeg har ikke engang de store stripete sneglene i hagen. Så jeg vil aldri tilgi meg selv hvis det dukker opp brunsnegler, og jeg ikke har gjort det jeg kan for å unngå dem.
Bjørg

Post by Bjørg »

Det er vel mange som kaster jorda(men hvor kaster de den)og vasker røtter og plantedeler.(hvor gjør de av vannet.
Dette må jo være en grei måte å bli kvitt småsnegler og snegle egg på.
Så hvorfor ikke bare gjøre det Martin og så plante ut.Sjønner godt at du vil heilgardere mot slike beist.Men i lengda så er vel alt slikt forebyggende dødfødt om ikke andre og mere virksomme midler blir satt inn.Synes myndighetene er litt "trege"i dette store problemet.
Eller er ikke problemet så stort som hver og en hageeier føler det som.Jeg sitter jo litt på sidelinja for vi har ikke dette problemet her hos meg.
Bjørg
Stephen

Post by Stephen »

Som Bjørg er inne på, jeg fjerner alltid så mye jord som mulig rett i søppeldunken. Så spyller jeg røttene for å få vekk det jeg ikke klarte å fjerne manuelt. Dette gjøre jeg på et sted i hagen (midt i gressplenen vanligvis som er minst egnet til overlevelse av snegleegg). Men, det er kanskje nytteløs siden jeg har ingen kontroll over naboene mine....

De stripete sneglene (boa eller leopardsneglen) har jeg fått i hagen og de synes jeg bare er et positivt innslag - de gjøre sjelden skade og jeg har lest en gang at de har en viss forebyggende effekt mot iberiasneglen, men jeg vet ikke om det stemmer...

Stephen, H4-5 Malvik, ST
Mvh. Stephen
Malvik, ST H4-5
Miamaria

Post by Miamaria »

Hm, var det ikke noen en gang som snakket om en slags karanteneordning for planter? Satte dem oppfor et brett med saltvann eller noe sånt, så lenge som man kunne regne med at "nå må de være klekket hvis der er egg oppi". (Og da skulle de liksom ende oppi dett dødelige vannet.)

Jeg husker ikke helt hvordan dette var, men kanskje noen andre har vært borti det og husker?
SiljaV
Herdighetssone: H2

Post by SiljaV »

I denne artikkelen fra Bioforsk http://www.bioforsk.no/dok/senter/adm/t ... keland.pdf står det at Iberiaskogsneglen kun overvintrer som unge individer. Det er foreløpig ikke registrert overvintring av egg i Norge og voksne individer dør på høsten. Så hvis man finner egg på denne tiden kan man nok gå ut i fra at det ikke er Iberiasnegl.

Men jeg ville nok passet litt ekstra på uansett, er jo skikkelig katastrofe å få dem inn i hagen når man ikke har dem fra før....
(Brukte tidligere nicket Marosa)
magnolia

Post by magnolia »

Så fuktig som det har vært i det siste er det håpløst for gartnerne å garantere at ikke en snile eller noe annet har lagt eggene sine i en potte. Ikke noe problem, rist av all jorda inkl. eggene i en bærepose og kast den i søpla (eggene overlever vel ikke der). Så skyller du røttene godt for sikkerhets skyld. Snileeggskyllevann pleier jeg å tømme på et steinete eller gruslagt sted, hvor det er umulig at eggene blir klekket. For all del - ikke kast planten!
Martin

Post by Martin »

Jeg er vel antagelig litt paranoid angående disse brunsneglene. Men jeg har lest mange fortvilte beretninger fra folk som har dem.

Det er flere kilometer til nærmeste nabo. Gjennom skog. Så hvis jeg får dem er det mest sannsynlig jeg selv som innfører dem.

Men å slutte og kjøpe planter er bare helt umulig.;)
Inger E

Post by Inger E »

Om egga var små, så kan det no vere den vanlege grå? Dei ligg og i klasar. Eg fann det i ein tulipanløk eg hadde skadd ved opptaking. Den vart liggjande under nokre busker ei stund, og då eg skulle fjerne den, var det mange egg i sprekken der eg hadde treft med spaden. Eg knuste dei ganske enkelt. Trur ikkje nokon overlevde det. Egga til iberiane er vel så pass store at dei skulle vere gode å sjå om ein saumfarer jorda. (Såg dei på Gjennestad ein gong).
Erik

Post by Erik »

Har aldri sett så mye snileegg som i år av Iberiasneglen , Det liggerklaser alle tenkelige steder,jeg gå runt med flammekaster, en fin innretning som jeg kjøpte på Lidl.Men dette blir jo bare på egen eiendom da.

Erik
Erik
Martin

Post by Martin »

Jeg lurer på en ting. Vokser snileegg litt før de etterhvert utvikles til ei minisnile ? Eller er de like store hele tiden, og blir til ei mikrosnile ?

Det må være en måte å se hva slags egg man finner. Anns egg ser ganske store ut.
Inger E

Post by Inger E »

Kor store iberiasnilen er som nyklekt, veit eg ikkje, men den vesle grå, er svært liten, og gjerne litt mørkare enn når den veks til. Eg har funne dei på iris tidleg om våren, og dei er knapt så store som eit slikt farga knappenålshovud, om du skjønar. Men jammen kan dei forsyne seg likevel, kanskje mest fordi dei gjerne er fleire i lag!
Post Reply