Snegleegg

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Martin

Post by Martin »

Nå kommer den iallefall glidende inn i hagen. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=181609
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
magnolia

Post by magnolia »

Er det noen som har bilde av eggene til de bittesmå, grå sneglene? De må da være veldig små.
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Denne Iberiasneglen er fotografert mens den legger egg. Den er i bevegelse fremover mens den slipper eggene i gresset. Bildet er tatt 30. juni. Klikk for å se større bilde.

[image=2628]
aralkjoh

Post by aralkjoh »

Vi har vært en del plaget av de små. grå sneglene som er mest ved rotkalsen på planten og gnager av der:evil:. Idag da jeg tok opp en stenbedsplante,lå det en liten klynge med gule, runde kuler som jeg da tok vekk,en for en og fjernet! Kan det være egg av de små, grå? Mvh aralkjoh
sortedrage

Post by sortedrage »

Det lurer jeg også på - men tørre kuler er kanskje noe annet,dersom snegleeggene antagelig er slimete allesammen?:oops:
anne berg-nilssen
Hanegal

Post by Hanegal »

Her er et bilde av en iberiasnegle som legger egg (lenke i tilfelle bildet ikke kommer opp).

<center>Image</center>

Og slik ser eggene ut på nært hold. Melkehvite, blanke, trillrunde og jevnstore. Tørre kuler kan være kjøpegjødsel.

Har nå lest flere steder at koffein ser ut til å ta livet av dem ganske fort. Det var en som hadde blandet 1 del pulverkaffe med 2 deler tørrfor for katter i litt vann og det hadde lokket til seg sneglene i hopetall og tatt livet av dem.

hilsen Cipollina
<center>Nei til grønn ørken,
ja til spiselig hage!</center>
Inger E

Post by Inger E »

Eg fann egg frå dei små grå inne i ein tulipan som låg på bakken i fjor. Meiner dei ikkje var slimete. Eg er ganske sikker på at det var snileegg, for det var gnage inn mellom skjella i løken. Desse er mindre enn iberiasnilen sine. Iberia har vi ikkje, heldigvis, men eg såg den og egga på Gjennestad eit år. Det held for min del. Måtte dei berre halde seg langt unna for all tid! (Eg bur berre ca. fem km frå Plantasjen i Skedsmo).
solfrid

Post by solfrid »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av aralkjoh
<br />Vi har vært en del plaget av de små. grå sneglene som er mest ved rotkalsen på planten og gnager av der:evil:. Idag da jeg tok opp en stenbedsplante,lå det en liten klynge med gule, runde kuler som jeg da tok vekk,en for en og fjernet! Kan det være egg av de små, grå? Mvh aralkjoh
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Det er gjødselkuler.;)

Evig solskinn skaper ørken.
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Det var interressant, Hanegal, at noen endelig kommer med et bilde av snile som legger egg. Til min unnskyldning må jeg si at jeg trodde det jeg tok bilde av og la ut på denne tråden 8. juli faktisk var snileegg. Vi fant samme dag flere gjennomsiktige små kuler som så veldig ut som egg, men altså ikke så matte som de du viser.

Det er uansett grunn til å tro at nyklekte sniler er veldig små, og antagelig ikke mulig for oss å få øye på i hagen. De skal nok spise en god del av hagen før vi kan se dem og ta livet av dem :evil:

Kan det virkelig være tilfelle at snilene ikke begynner å legge egg før på slutten av sommeren? Har forresten hørt nylig at den oppfatningen at bare unge sniler overlever vinteren, er i ferd med å bli revidert, og at både egg og voksne sniler overlever vinteren i tillegg til de unge snilene. Og til våren har vi dem på alle stadier klare til å plage livet av oss :x
Hanegal

Post by Hanegal »

Det er litt vanskelig å se på grunn av grønsken, men jeg synes det ser ut som egg også på ditt bilde, Einar. Hvis den farer fram i full fart (Formel 1-snegl! :D) som du beskrev tidligere mens den klemmer dem ut av seg, tror jeg nok at det er slik det kan se ut. På den annen side - kan det kanskje være avføring vi ser på bildet ditt? Har også for meg at jeg har lest at de foretrekker å legge eggene under et lag med blader eller en liten bit ned i jorden. Ikke ta meg på ordet her, for det er bare et vagt minne jeg har. Et annet - mye bedre - minne jeg har er forslaget om hvordan man skal finne ut om det er gjødsel eller egg av snegler man har funnet. Smak på dem - smaker de salt er det gjødsel! :D ;)

hilsen Cipollina
<center>Nei til grønn ørken,
ja til spiselig hage!</center>
solfrid

Post by solfrid »

Smake, nei - frister ikke. Gjødselkuler "knepper" når du klemmer på de. Harde og ikke gjennomsiktige. Iberia kan legge egg ganske så langt nede i jorda. Mellom røttene på dahlia er populært hos meg.

aralkjoh

Post by aralkjoh »

Hei!!! Ja, nå var dette en kjøpeplante, saxifraga, som de grå har vært veldig etter!Men da får jeg ta hansker på og høre om det "knepper" litt om jeg er usikker, da er det ikke egg!Det har jo og hendt at kjøpte potteplanter , har hatt og de små, gule kulene og jeg har bare satt potten på plass og ikke kjøpt.;)Men det går jo an å spøre på hagesenter, det vil jeg gjøre, om gjødsel i form av gule kuler er med når man kjøper, de skulle da vite det!Men fikk og vite fra hagesenter at man skal sjekke ned i potten, rundt hele også se på rotklumpen, for der er det visst eggene blir lagt!:evil:Ekkelt er det uansett,men det med "knepping" var lurt! Hilsen aralkjoh
Inger E

Post by Inger E »

Egga til gråsnielen er litt mindre enn gjødselkulene, om eg ikkje er på villspor.
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Hanegal: Takk for svar og kommentar til mitt bilde av det jeg trodde var snileegg :)

På ditt bilde kommer eggene ut like bak snilens hode, altså foran på snilekroppen. På mitt bilde kommer de ut bak. Er det ikke litt usannsynlig at begge bilder viser snileegg? Jeg arbeider med et brev til Bioforsk, jeg vil be om å få vite mer om slike ting som dette, som kan gjøre det lettere å utkjempe krigen mot snilene
Bjørg

Post by Bjørg »

Fant de Einar.!!!Ikke mye å rope hurra for men er ikke i tvil om at det var en god klump med snile egg.
Akkurat samme materie som det jeg hadde i Narvik under og inni bunnen på de små plantepottene mine.
Men om dette er de store brune eller de små grå ???
Aner virkelig ikke . Har jo ikke sett noen brune her enda, MEN!!!
Bar etil opplysning, de var kremgule og med ei god lupe telte jeg ca 100 stk i den klumpen. Men det der tror jeg varierer. Anntallet altså.
De gikk i eddiken.:twisted::twisted:

Bjørg:twisted:
Post Reply