Snegleegg

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Hanegal

Post by Hanegal »

Einar: om du er sikker på at det er "der bak" det kommer ut på ditt bilde, så er det nok ikke egg, nei. Om da ikke sneglen - som jo var i bevegelse - klemte dem ut på siden og rett og slett "kjørte over" de, slik at det bare så ut som om de kom ut der bak. Send med den største kopien du har til Bioforst og spør hva de tror sneglen driver med. Jeg tror den gjør fra seg. Eller kanskje den befrukter egg?

hilsen Cipollina
<center>Nei til grønn ørken,
ja til spiselig hage!</center>
Einar i Horten

Post by Einar i Horten »

Ja, jeg er sikker på at det kommer ut bak, men jeg er ikke sikker på at det er egg. Av Hanegals bildeserie ser det jo absolutt ut til at eggene kommer ut foran :)

Men hvor kommer denne bildeserien fra?
Inger Karin
Herdighetssone: H4

Post by Inger Karin »

Jeg ble også litt overrasket, men jeg tror nok Hanegal har rett. På denne siden ser du litt om snegleanatomien, det ser ut til at "alt" foregår i hodet.

Hagedagbok
Norsk Orkidéforening - forum
orm

Re: Snegleegg

Post by orm »

Drar denne fram igjen. Hadde stående noen bakker m. jord som jeg hadde lagt plast over for at det ikke skulle regne ned i dem. Det var vel å være overforsiktig i disse dager. Da jeg skulle flytte dem lå det snegleegg oppå jorda i to. Den ene eggklumpen hadde helt hvite egg mens den andre hadde mer gjennomsiktige. Jeg har hatt iberia i hagen noen år nå, men ikke funnet så mange. Jeg har boa og har litt tro på at den forsvarer sitt område. Etter det jeg leser fra andre, synes jeg det er rart at jeg sjelden finner iberia når jeg luker.
Nå lurer jeg på om noen har sett bilder av eggene slik at man kunne skille de.
salvia

Re: Snegleegg

Post by salvia »

Fra det jeg har gjort av observasjoner av iberiaeggene, så er de hvite. Dog med variasjoner, fra helt hvitt (tørrere? eldre?) til mer gjennomskinnelig hvitt (fuktigere, ferskere?). Boasnegleegg har jeg ikke sett. Så da ble du ikke klokere! Interessant å høre om noen kan være mer konkrete.
Post Reply