Planter, motstandsdyktige mot snegler

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Post Reply
selje

Post by selje »

Har ikke vært innom på lenge og det er mulig jeg spør om noe som har vært sitert opp og ned ad stolper men tar sjansen: i den engelske grønne boka om snegler som er vist her (av Hanegal)nevnes pelargonia og hosta som planter Iberiasneglen ikke liker. Jeg har fått brunsnegler i hagen for første gang på alvor i år, men det er ikke så mange som jeg fryktet i mai! Jeg har gamle stauder: peoner, akeleie, lupiner, bergenia. Så har jeg roser, petunia, pelargonia og fuchsia. Ikke noen av de plantene ser jeg brunsnegler spise her. Når jeg ser dem "i måltidet", er det på plenene, da spiser de på løvetannblader, "regnværssopp" og de spiste på epleblomstene da de falt av. Kanskje har jeg såpass lite brunsnegler fordi jeg ikke har gode blomster?

Jeg vet at de liker georginer og stemor. Petuniaene i verandakassene spiser den pene sneglen med hus, den peller jeg av og kaster ned i hagen.
Ann

Post by Ann »

De spiser - blant annet - ikke på storkenebber :D

[image=2608]

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
Hepatica
Herdighetssone: H3

Post by Hepatica »

Til gjengjeld sprer den seg som ugress, så da er det bare å velge.
Kirsten

Post by Kirsten »

Bedre med vakkert ugress enn stygge udyr ;)

Kirsten
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Hepatica
Herdighetssone: H3

Post by Hepatica »

For så vidt enig. Jeg har mest Rhododendron, fjellplanter,Hepatica og orkideer. Det ser ikke ut til att de liker noen av dem. I område hvor jeg har orkideer har jeg en stor padde som har vært der i mange år. Mulig den holder rent. Jeg har grønnsaker men der er det andre innsekter som er plagsomme. Prøver å finne grønnsaker med lite plager. Alle kålvekster er for mye problemer med. Jeg har en del Hosta som er minst 20 år gamle. Det har ikke vært sniler på dem men de skal bort. De tålte dobbel dose Round up. Etter att det ikke skjedde noe på flere uker ga jeg dem 35% eddik, det var svært effektivt. Jeg orket ikke grave dem opp.
Ann

Post by Ann »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Kopi av melding:<hr height="1" noshade id="quote">Opprinnelig postet av Alishan
<br />Til gjengjeld sprer den seg som ugress, så da er det bare å velge.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Det fins 1400 forskjellige å velge mellom, bare et lite fåtall som er ugressaktig. Og de som er ugressaktig er ikke hageverdige.

Enda noen smakbiter :D

[image=2624]

-----------------------------
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
<b>-----------------------------</b>
Ann, Bergen
Mine hagelenketips
Hagedagboka mi
Erik

Post by Erik »

Sneglene liker ikke Flittig-Lise, disse får stå ifred hos meg iallefall.

Erik
Erik
Post Reply