På min sedvanlige sneglekveldstur oppdaget jeg at det hadde slått seg ned kolonier av småmaur i tuppen av omtrent alle greinene på solbærbuskene, og dessuten litt på en ripsbærbusk. Jeg har aldri sett dette før, har dere? Vet ikke helt hvordan jeg skal angripe det. Det sies at de kanskje dyrker bladlus, men ikke spiser selve planten,men lusen spiser jo.... Noen som vet noe om dette?
Eg tykkjer dette ser ut som svarte bladlus. Dei kan vere leie å bli kvitt, med mindre du er av dei som orkar klemme dei. Er det berre i toppen ville eg klipt bort heile greia.
Å ja, nå har jeg studert dem igjen, og jeg ser at du har helt rett. Maurene kommer nok bare etter lusene. Buskene er ikke så store, så det blir ikke så mye igjen..;-( .
Tusen takk igjen, Inger. Vanlige lus er jeg jo vant til å håndtere, - jeg prøver med lignenede metoder først, før jeg evt klipper. SKrysser fingren! Så får heller maurene finne seg mat andre steder.
Hei, Hildur
Hvordan har det gått med solbærbuskene dine? Jeg har vært plaget med svarte lus i to år nå. De er vriene å bli kvitt, og lette å få igjen. Lurer på om jeg kan dekke buskene til sommeren.
Er redd det kan bli vanskelig å få dekt bærbusker for å hindre bladlus. Som det sies her er også den svarte vanskelig å bli kvitt. Jevnlig tilsyn og spyling m. hageslange er kanskje det som kan gi best resultater.