kamp mot snegler

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Frode Molland
Herdighetssone: H1

kamp mot snegler

Post by Frode Molland »

Dette må vel kunne gå under plantevern :)

https://www.youtube.com/watch?v=ZoBeKS64_xc

Hva synes dere om denne metoden, er den for "rå" jeg kommer til å gjøre dette rundt diverse steder i hagen og rundt drivhuset. Ser ikke ut til att de dør med 9v, så sånn sett så er det jo litt "greit"?

Alt etter hvor slem du vil være så er det jo bare å guffe opp volten :)
hildur
Herdighetssone: H2

Re: kamp mot snegler

Post by hildur »

Jeg hørte om en som hadde kjøpt saltstein (for sauer) og lagt ut til vern mot snegler, som var effektivt. Jeg prøvde rundt et bed, og så at sneglene som var på vei mot bedet bøyde av og dro en annen vei :D Men salt er jo ikke bra for miljøet :( Og her i Bergen regner saltet fort bort og spres som gift i jorden i stedet. Og saltsteinen er vanskelig dele opp i små, passende biter.

Så her kommer ønske om århundrets nyttige oppfinnelse for hageelskere: hvis noen kunne produsere en profil i plast / metall, med ferdig innlagt saltstein, med et lite tak over, som så kunne settes opp i f.eks. 10cm elementer, hvor saltet ikke forsvant men holdt sneglene borte.........!?
Frode Molland

Post by Frode Molland »

Hvis en har x antall meter der du trenger å beskytte noe, så må du vel ha utrolige mengder saltsteiner? Bare på få meter så vil det jo gå litt vil jeg tro?

Da tror jeg att to lenger med kabel + 9v batteri er enklere, det dreper ikke snegler (alt etter volt) men får den til slutt å snu en annen retning.

Frode
hildur

Post by hildur »

Saltet får den til å snu, den går ikke på og dør, og vi setter jo likevel ned en kanting langs bedene. Hvis det ble industrielt produsert, kunne disse vær ilagt salt for å hindre snegl liksåvel som ugress. Litt skeptisk til at kabelen går lenge uten kortslutning i Bergensregnet, men med en oppbygd kasse som på filmen, er et jo verd å prøve. For blomsterbedene er det vel ikke løsningen. Her tror jeg mer på andre metoder. Så må vi jo likevel gå og drepe snegler hver kveld, for det er heller ikke kjekt å få dem mellom tærne eller oppetter vinduene.
KirstenHansen
Herdighetssone: H4

Post by KirstenHansen »

I krig og hagekjærlighet er alt lov. Jeg klarer fremdeles ikke å forholde meg til sneglene. Æ kaste dæm bare på have' med følgende metode: Jeg har en plukkestokk som jeg plukker de med, uten å ødelegge de for da blir de ennu mer ekle. Og med et langarmet kast flyr de til havs. Hvis det er flere putter jeg dem i en boks og bærer de ned til havet og så blir det kalas til måsene. Noen måser sparer meg for jobben, og derfor tilgir jeg enkelte visittkort som råker å havne på trappa. Jeg er veldig nærsynt og i fornektelse så derfor ekspederer jeg bare de aller største, i år har det vært ihvertfall 10 stk. Hvis jeg hadde hatt en mann så skulle han få gjøre den jobben for meg, helt klart. Så kunne jeg trøste han etterpå med god kake til kaffen.
hildur

Post by hildur »

Jeg vet ikke hvor mange hundre, kanskje tusener, jeg har tatt.....Og havet er et stykke unna. Det er ikke mulig å grave ned antall på hundrevis på én kveld, men jeg prøver, etter å ha kuttet dem i to.
KirstenHansen

Post by KirstenHansen »

Å så fryktelig! Det hadde jeg aldri klart, altså. Men jeg skjønner at man må, hvis man vil ha plantene i fred.
Jeg vet ikke sikkert hvorfor vi har så få snegler her nå, men gjetter på at det har noe med de to barfrostvintrene vi har hatt. Og somrene har heller ikke vært så varme. Men denne sommeren håper vi blir god og varm og lang.
Frode Molland

Post by Frode Molland »

jaja så snart jeg kan, så setter jeg iallefall opp slikt "gjerde" rundt drivhus og andre ting. Så holder sneglene seg unna mine ting iallefall.

Frode
KirstenHansen

Post by KirstenHansen »

Du kan helt trygt sette igang. Det garantert ingen som synes det er slemt, her på dette forumet.
Frode Molland

Post by Frode Molland »

Jeg setter i gang så fort foten min er iorden igjen... er så mye jeg skulle ha gjort.. Foten blei overkjørt av ein truck på jobben, så ankel og div annet er ikke helt ok ennå.

Frode
Bjørg

Post by Bjørg »

Dette jeg gjør nå er ikke helt lovlig vel Men i snilekrigens navn så gjør jeg det og så får alle som ikke leste VG på Lørdag se hva andre har å kjempe med. Jeg bøyer meg i støvet og sier. " Hadde det vært meg så hadde jeg gitt opp for lengst." Dette må være ei fantastisk dame som greier og holder ut dette.
DSC_0106.jpg
Jeg plukker en 8 til 10 stk hver dag men jeg klager ikke . Men mine er ikke store heller små.

Bjørg
Inger E

Post by Inger E »

Eg har teke nokre kvar kveld. Går ein tur langs vegen og tek det som er i grøfta. Har sett få i hagen, men det er nok nokre der og. Er mange små enno.
Men eg lurer på om skjora eller andre fuglar et sniglar? At ho tek dei som er klipte i to, trur eg sikkert. I alle fall er alt vekke morgonen etter. Hadde det bore frendar som åt dei, ville eg vel sett slim etter kalaset? Då eg klipte plenen i dag, fann eg eit stykke som var svært slimete, og der var det fleire merke etter hakking ned i plenen. Eg tolka det som at her hadde det vore eit snegledrap. Dette såg eg ein gong i fjor og, nesten på same plassen.
Eg er ikkje så glad i skjora, men om ho verkeleg et desse slimete greiene, så skal eg ikkje tykkje vondt om henne meir. Ser dei stadig langs ein mur, og i kanten av eit bed, og også langs grøfta. Av og til hakkar ho etter eitt eller anna. Synd ho ikkje er ute om natta, då!
Bjørg

Post by Bjørg »

Og hvem spiser mine snilegift bokser tomme over natta? Kan virkelig ikke tro at så mange sniler har vært i hagen min forige natt! Jeg fylte på i går og i dag var det borte i alle fire boksene.
Jeg holder en knapp på musa eller Jordrotta. Ikke fugler for de kommer ikke inn . Hullene i boksene er for små.
Men om det er mus eller Jordrotte. Kreperer de da? Er dette her farlig for den slags dyr.

Bjørg
island monkey

Post by island monkey »

Jeg setter i gang så fort foten min er iorden igjen... er så mye jeg skulle ha gjort.. Foten blei overkjørt av ein truck på jobben, så ankel og div annet er ikke helt ok ennå.
En ting du har vel gjort er vel det å heise flagget? En truck..og så skal foten osv bli helt i orden igjen? Det er jo helt fantastisk? Passende å diske opp for sneglene med litt grønnsaker spør du meg. ;)
Frode Molland

Post by Frode Molland »

Island Monkey, de to linjene der skjønte jeg ikke helt? :)

Frode
Post Reply