Skadeinsekter på Rododendron

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
hildur
Herdighetssone: H2

Skadeinsekter på Rododendron

Post by hildur »

Jeg har fått en slags lus eller fluer på flere Rododendroner. De opptrer i mengder og ser ut til å kunne gjøre stor skade. Jeg har prøvd å vaske dem vekk med grønnsåpe, sprøyte med en landing av grønnsåpe og olje, tilsatt litt bakepulver og Zalo, men ingenting ser ut til å hjelpe. De kommer like fort igjen. Er det noen som kjenner disse insektene og har noen gode råd?
Attachments
Ukrutt.jpg
island monkey

Re: Skadeinsekter på Rododendron

Post by island monkey »

De ser ut som en eller annen nettege, 'lace bug' på engelsk. De 'vanlige' sakene gjelder; insekticid/olje, osv. Vær ekstra obs til neste vår, da kan du ta tiltak så snart de dukker opp - om de gjør det. Det sies at skygge er bra for de som bekjemper tegene (hva de nå er), noe som jeg ikke kan avkrefte, for mine får veldig lite sol og jeg har aldri sett dem på plantene.
phantom blot

Post by phantom blot »

Jeg ville ikke brukt såpe-oljeblandingen på rododendron, bladene skiftes ikke ut så ofte som på bladfellende planter. Oljen gjør ett eller annet som får bladene til å visne alt for fort. Ren såpeblanding har jeg ikke merket noe negativt med. Det er en del pyretrinbaserte spraymidler å få tak på for tiden og det skal ikke være problematisk for humler og bier om man sprayer planter som ikke er i blomst. Jeg også får slike insektsangrep på rododendron når jeg gjødsler, så derfor har jeg gått over til å legge kompost rundt dem i stedet og å gjødsle veldig sparsomt gjerne med en type naturgjødsel. Et lag med ny kompost har gitt bedre resultat på rododendorn og asalea enn gjødsel alene.
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Jeg trur også det er nebbmunner, bladteger. Ettersom jeg er skeptisk til sprøyting av hobbyplanter i hobbyhager, og kanskje særlig av planter som er flerårige og vedet; busker, lyng, trær, så må jeg spørre deg om du trur de kan komme til å gjøre skade, eller om de gjør skade. Med skade snakker vi da sjølsagt om at en vesentlig del av bladene faller av, er helt ødelagt osv. Om disse tegene bare går rundt og grafser litt, lager flekker og hull, syns jeg det bare får være slik! En mekanisk fjerning med en hageslange, med henda, såpevann eller noe slikt, kan du jo prøve, men å bruke gift syns jeg er å skyte spurv med kanoner. Rhododendronene er ferdig med blomstringa og har sikkert kraft og styrke til å stå i mot. Tenker jeg da. Når det gjelder Pyretriner, som faktisk har blitt lov til hobbybruk, så er de jo farlige for insekter. Alle sakene om bier og humler er reine symbolsaker. Disse liker vi godt og anser dem å være nyttige. Det kryr av insekter som inngår i allverdens systemer rett der ute. Å gasse løs i hagan syns jeg derfor er en dårlig ide. Det spiller ingen rolle hvor farlige/ufarlige de er for oss/katter/hunder. De dreper insekter og insektene er rett og slett ufattelig uunnværlige for plantesamfunnene. Forøvrig finnes det en god del rovteger. De er i hvertfall "nyttige".
En rhododendron jeg har på en litt stusslig plass, ble år etter år angrepet av alt mulig rart. I fjor trudde jeg den skulle dø fra meg, sjøl om jeg kosa mye med den. Nå er den utrulig fin. Hva jeg har gjort? Jeg har systematisk lagt grasavfall (klipp) og tømt pottejord rundt omkring den. Jeg trur at den var en stusslig og litt sliten plante, og at det var derfor den fikk så mye juling. Nå er den frisk og kan stå bedre i mot.
Ei eik jeg planta som nøtt i 2000 hadde galler hvert eneste år i omlag ti år. Den vokste litt ujevnt og var tydelig plaga. Den har bra jord og står skydda til, så det var egentlig bare å vente. Nå har den klart seg uten store angrep et par år. Jeg trur den har klart å produsere noe som hindrer gallevepsen i å angripe, legge egga sine.
Magnoliaen jeg planta for tre år sida (antar den var 3-5 år gml) ble nesten oppspist av brunsnegl. I år, som er et kronår for brunsnegl i hagan min, har jeg så og si ikke sett en brunsnegl på den.
Nei! Jeg trur plantene (særlig busker og trær og avanserte stauder) klarer å utvikle forsvar sjøl. Men det koster sjølsagt, slik at de ikke nødvendigvis har motstanden klar og parat. De må altså bli spist på noen sesonger før de utvikler spesifikke stoffer. Fenomenet er kjent, og dokumentert, fra starr (Carex). De utvikler proteasehemmere (stoffer som hindrer proteinenzymer i å virke) når de blir beita mye på. Dette gjør at de enmaga planteterne ikke klarer å bryte ned maten. Også for drøvtyggerne blir det vanskelig å få det ordentlig nedbrutt. Særlig for ungene (lam, kje og kalver går gjerne på et særskilt inntun, en urørt heimebø, før de slippes på fellesbeite). Planteterne har også visst om dette noen millioner av år, så de fleste av dem er svært mobile. Insektene svermer fra sted til sted, fugler og pattedyr som rein (hjortedyr) og gnu (oksedyr), vandrer og eter, vandrer og eter. Det er mulig at hagebruket er forholdsvis ferskt, men plantene er ufattelig gamle, systemene klarer en liten hop med nebbmunner på strak arm (kvist). Lykke til med det manuelle, mekaniske, bistandsarbeidet!
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
phantom blot

Post by phantom blot »

Pyretrin fra krysantemum er plantenes eget forsvar, det er ganske mildt i bruk sammenlignet med noen av de syntetiske immitasjonene fordi den brytes ned i løpet av timer. De kunstige imitasjonene er laget for å være mer stabil både i lagring og langvarig virkning planten; de er mer effektiv. Krystantemumblomster kjøper man som te på helsekostbutikken. Jeg tenker som så at jeg sprayer ikke en hel hage, kun enkelte planter, om det er grønnsåpe som tar knekken på de sugende insektene eller grønnsåpen gjør ikke stor forskjell.
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

De fleste gifter har et "naturlig" opphav. Det er derfor de virker! Hvorvidt kokain, koffein, pyretrin, muscarin, atropin, morfin, er farlige, veldig farlige eller bare litt farlige, kommer jo an på hva en bruker dem til. Alle "vesener og etater" nasjonalt og internasjonalt har laga seg rapporter om hvorvidt pyretriner er giftige, eller m.a.o. laga en risikovurdering av det. (Det er bare å sette seg ned og søke i vei på google, og google scholar). Ettersom disse rapportene i det hele tatt er laget, syns jeg kanskje det er grunn til å prøve å stå over bruken. I-det-hele-tatt. Jeg spør derfor om det kan være nødvendig! Etter de lange diskusjoner som har vært her på praten om Monsanto sine produkter, særlig Round-Up, og de ufattelige prosesser Monsanto og andre i den bransjen har satt i gang, ber jeg folk tenke seg svært grundig om. Jeg syns giftboksen dras opp omlag like fort som colten i det "ville vesten"! Kunnskapen om "skadedyr" er så lav rundt omkring, og står overhodet ikke i forhold til kunnskapen om virkemidlene mot dem. Det trengs forsåvidt heller ikke: De fleste gifter er svært lite spesifikke. Å diskutere bruk av sprøytemidler, plantegifter, herbicider, pesticider, giftstoffer, eller hva en ønsker å kalle det, blir ganske vanvittig. Vi kommer bare til å støtte oss til en haug med rapporter på hver vår side. Sjøl er jeg en dilletant og ignorant udi feltet. Derfor advarer jeg folk mot bruken av disse stoffene. Nok er nok!
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
phantom blot

Post by phantom blot »

Tja, jeg har aldri tenkt på krystantemumte som spesielt giftig, den står på hyllen ved siden av nype og kamille, ikke langt unna står kaffeboksen og boksen med natron. I skapet under vasken står grønnsåpe og zalo. Lager man et krus med krysantemunte, avkjøler den og sprayer på en plante med bladlus er det død dager etter. Det samme med grønnsåpe, men jeg ser også at ingen av dem har spesiell langtidseffekt. Jeg har så og si aldri sprayet rododendron, annet enn to busker som fikk en god omgang med grønnsåpevann for flere år siden. Jeg har riktignok sprayet mot rosesikader, det er noe herk jeg aldri har klart med noen av remediene fra kjøkkenhyllen eller skapet under kjøkkenvasken.
hildur

Post by hildur »

Tusen takk for mange og lange svar. Når jeg spurte om dette, var det fordi jeg var litt desperat. Her er situasjonen: en rododendron som har blomstret utrolig rikt og vakkert hvert år men som ser ut til å slite litt med helsen. Når den i år fikk mye bladavfall, og både gamle og nye blader ble misfarget, prikket og begynte å falle av, prøvde jeg å vaske hvert blad med grønnsåpe. Det kunne være flere titalls på hvert blad, som kom ett av. Busken er bitt ganske stor, og jeg klarte jo ikke alle bladene. Etter kort tid var det nytt angrep, og angrepet hadde spredd seg til minst to rododendroner til. Jeg prøvde ny vaskerunde, alle tre buskene nå tilsatte jeg litt matolje, bittelitt bakepulver og zalo, etter rådføring. Men nå er det nytt angrep. Jeg liker ikke heler å sprøyte med gift, og gir alle buskene kompost, men har også gitt svært forsiktig tillegg av fast rododendrongjødsel. Huffameg..... :(
skogfiolen
Herdighetssone: H5

Post by skogfiolen »

Jeg blir så glad for grundige og beroligene svar om hvordan naturen er i stand til å ta vare på seg selv, og uroen rundt sprøytemidler og alle innsektene de dreper. Jeg ønsker også å ta vare på innsektene, men syns samtidig det er helt grusomt som når mine kjære utvalgte planter blir innvadert av uhumskheter. Slik som plommetreet mitt, som et par år nå har noen greiner hvor bladene krøller seg. Hva er grunnen til det? Bør jeg sage vekk angrepne greiner eller la dem stå? Går det over av seg selv? Etplommetre i full størrelse har jo en viktig funksjon i hagen utenomfrukten det bærer, så jeg har ikke lyst å gamble heller. Hva sier du, Erik, eller andre?( Jeg sprøyter gjerne med grønnsåpe, whitesprit og vann, i den troat det bare dreper det jeg vil ha bukt med. Er det for enkelt tenkt?).
phantom blot

Post by phantom blot »

I blandingen som var laget for å ta knekken på alt mulig fra bladlus til meldugg var det 1 liter vann, 2 spiseskjeer matolje, en sprut zalo og 2 teskjeer rødsprit, ikke white spirit (!!). Krøllete blader er ofte forårsaket av sugende insekter mens bladene fremdeles er i vekts, på plomme trær går der mye rart. Har du den svarte bladlusen er det ikke noe av de hjemmelagede sprayene som funker, du må enten klippe vekk grentuppene (som bokstavelig talk kan være tett i tett med dem i verste tilfelle), eller en eller annet giftspray. Du kan sette opp fulgekasser, legge ut fuglemat og håpe de også hjelper til med insektsangrepet. Selv tar jeg i mot alle gode råd som fungerer når angrepet er ekstra ille når det gjedler den svarte bladlusen, vet ikke helt hva den heter, men den dukker opp på nesten alt av frukttrær.
island monkey

Post by island monkey »

Britiske hus er som vanlig dårlig isolert - les; ikke isolert i det hele tatt - og i tilleg er det trekk overalt. Når vinden blir begeistret ute, da blåser det i huset også. Så hvorfor vårt hus skulle få flere innredninger til lufting i tillegg er litt av en gåte, men i mange rom finnes det en stor murstein i veggen, med masse hul inni. Bak den, på innsiden altså, er det festet en fantasidings som minner litt om en skorstein, særlig de store som finnes på skip. Men åpning rett mot taket til rommet.
Det er egentlig litt forbausende at det ikke har hendt før, men iår har jeg en vepsebolle inni ventilasjondingsen på kontoret. Vepsene er fremdeles ganske unge og små, men det er rikelig med aktivitet. Men ujevne mellomrom kommer det høye lyder ut av den lille skorsteinen, noen av de minner om en katt. Åpningen til skorsteinen er nå blitt lukket med gaffer tape, men på utsiden fungerer alt som vepsedronningen tenkte seg det da hun valgte stedet.
Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Bollen er rett ved siden av døren, så det er ikke så veldig heldig. Det blir kanskje uunngåelig å drepe dem. Men når jeg er ærlig skal jeg vel savne vepsemalingen..
magnolia

Post by magnolia »

Bare for ordens skyld, IM: Selv om et vepsebol kan minne om en bolle i formen, heter det ikke vepsebolle, men vepsebol. Insekters bolig kalles bol. Ordets opprinnelse kan du kanskje finne her:

http://ordfryd.blogspot.no/

Bol uttales med lang o og kort l.
island monkey

Post by island monkey »

Ååh, tusen takk Magnolia,det var veldig nyttig! Selv om det er kanskje behøv til ordet i det norske språket?
"Å ta seg en vepsebolle"?
Jeg skulle visst, det ligner ikke en bolle i det hele tatt her, denne gangen..
hildur

Post by hildur »

Godt nytt: Vi har flere fuglekasser på tomten, og jeg har gitt fuglene mange beskjeder om å spise skadedyr, uten at de nødvendigvis er så lydige. :? Jeg unngår giftsprøyting. Det ser ut til at fuglene endelig har funnet ut at det er noe å hente i den mest utsatte busken. :) Nå har insekts-spiserne mobilisert. Til og med linerlen, som ellers er sjelden i vår hage, tar turen innom den angrepne busken. Og angrepet ser ut til å ha stoppet opp, i alle fall er det ingen økning. :D Det kan jo være årstiden, men jeg krysser fingrene for at busken overlever! Takk for alle råd.
island monkey

Post by island monkey »

Vepsene sitter fremdeles på kontoret, og akkurat som vepsene til Dag har de så langt ikke vært brysomme, enda det er rett ved inngangen. Så eneste tiltak jeg har tatt er gaffatapet.
Lyden er likevel så innimari merkelig, og jeg undrer hvordan det lages. Det finnes et godt opptak på Youtube. Ikke så rart at jeg trodde det var noe med harddisken min i en stund. Youtubemannen ser ut til å tro at det er knaging, men jeg synes at det heller høres ut som en slags vifting. Noen som vet hva de gjør i bolet deres for at det høres ut slik?
Post Reply