Hvordan kverke brennesle? HASTER!

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Vestfold
Herdighetssone: H2

Hvordan kverke brennesle? HASTER!

Post by Vestfold »

Hvis jeg sprayer Roundup over hele brennesle-området, drepes de da? Vil det også ødelegge muligheten til å plante annet dere senere? Er det farlig å bruke Roundup hvis det streifer katter i området?

Eller hva annet kan jeg bruke mot brennesle, som har vokst seg høye?
blys

Re: Hvordan kverke brennesle? HASTER!

Post by blys »

Jeg ville ikke ha brukt Roundup.
Ta på gummihansker og luk - prøv å få med røttene. Det er miljøvennlig og også bra for dyr i området.
Brenneneslene kan du benytte som gjødsel i hagen din - helt gratis organisk gjødsel og miljøvennlig.
1 kg brennenesle i10 liter vann - la stå i 2 uker - rør av og til - sil av kraften og bland ut 1 del til 10 deler vann.
arisaema

Post by arisaema »

Ja, Roundup dreper brennesler, men det kan ta litt tid. Det er ikke farlig for katter, men om det er dine ville jeg kanskje holdt dem innendørs i et par timer til Roundup'en har tørket.
Frøliste - og plantebilder - fra Kina :)
magnolia

Post by magnolia »

Uansett hva du gjør så er det best å ta dem før de har dannet frø, ellers sår de seg og du får samme problemet neste år.
the
Herdighetssone: H3

Post by the »

Mange gode grunner til å unngå roundup, bl. a. denne: http://www.nationen.no/verden/fn-vanlig ... mkallende/
-Mette
A gardener's work is never at an end.
arisaema

Post by arisaema »

the wrote:Mange gode grunner til å unngå roundup, bl. a. denne: http://www.nationen.no/verden/fn-vanlig ... mkallende/
Komiteen som diskuterte seg frem til at Roundup er kreftfremkallende (vel og merke uten noe vitenskaplig grunnlag), putter steking av mat i stekepanne, turnusarbeid og frisør-arbeid i samme kategori som nettopp glyfosat: "trolig kreftfremkallende".

http://acsh.org/2015/03/iarcs-ruling-on ... e-science/
https://www.sciencebasedmedicine.org/gl ... -bogeyman/
http://www.producer.com/daily/toxicolog ... te-report/
Frøliste - og plantebilder - fra Kina :)
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Slå brenneslene før de blomster, rak dem sammen - og så gjenstår lukingen. Det er ganske lett å luke brennesler, mye lettere enn man kunne tro.
Last edited by salvia on 25 Jun 2015, 18:23, edited 1 time in total.
magnolia

Post by magnolia »

Salvias forslag er det beste - er neslene kuttet vekk, er det bare å grave opp røttene. Tror ikke det er en stor jobb.
island monkey

Post by island monkey »

Denne gamle tråden egner seg vel til litt brennesleforsvar. Det finnes nok flere oppskrifter til brenneslesuppe her inne, men siden vi havnet i en hav av plantene fant jeg opp at brenneslerøtter er ikke så vanskelig å høste heller. Litt skal være ganske sunt, og de smaker bra, litt lakrisaktig.
Det er noe veldig u-renset brenneslefiber, men jeg var ikke tålmodig nok til å vente og måtte prøve. Forbausende myk, og veldig sterk!
Det blir nok slik at jeg planter brennesle.. ;)
Attachments
brennesle.jpeg
brennesle.jpeg (203.52 KiB) Viewed 929 times
Gentiana nivalis

Post by Gentiana nivalis »

Hei, lagde du tau av brenneslerøttene? Jeg har lest om det - og det er jo eventyret om de hvite svanene også der jenta må strikke gensere til brødrene sine. Jeg kjenner at røttene er sterke når jeg luker dem. Skal du strikke genser? :-)
Jeg har svære mengder med brennenesle og det kommer stadig mer her... selv om de ikke likte tørka i sommer så godt. Må ha litt til sommerfugllarvene :-)
Småbruk på Østlandet, sone H4
https://gentiananivalis.blogspot.no/
Dag

Post by Dag »

Det eneste som helt sikkert virker er dype stikk med et greip.
Jeg ville ha tatt greipet fatt og systematisk fjernet alt av røtter.
island monkey

Post by island monkey »

Nei nei, jeg lagde pulver av brenneslerøtter. Det trodde jeg at ville bli et enormt økt, men det går ganske fort altså. Og siden jeg måtte ta opp brennesler alle sted i alle fall, så kjørte jeg en test, og bare lagde røttene i bløt. De ble enkelt rene og tørker ut veldig fort også. Og smaker god.
Jeg tror ikke en kan lage fiber av dem, for de var ikke fiberaktig i det hele tatt.
Attachments
brennesle rotpulver.JPG
island monkey

Post by island monkey »

Brenneslefiber lages af utkanten til stilkene. Det er en del arbeid, men alt dette er fra to stilker bare. Ikke renset godt nok, men det fungerte fint nok som prøve. Det er forbausende mykt, nesten som dun!
Men ikke så lett å spinne som ull.
Jeg tenkte ikke på gensere foreløpig, hehe, men kanskje litt tau til jul, til min store enslige parsellvenn. Det setter han nok pris på, for ellers pleier han ikke ønske seg særlig mye. Null-karbon hagetau, altså. ;)
Attachments
brennesle fiber.JPG
brennesler.jpg
brennesler.jpg (97.78 KiB) Viewed 892 times
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Åh, du Island Monkey :D
Hadde jeg vært hinduist, ville jeg satset på å bli mer som deg i mitt neste liv :lol:
Jette
island monkey

Post by island monkey »

Hahaha, javisst, og så kunne du brukt et helt liv til tulleprosjekter som disse, hehe!
Jeg formoder ofte at jeg faktisk var hinduist før, og er blitt ganske hardt straffet.. ;)

Allikevel, jeg hadde aldri tenkt at brennesle ville vært så fantastisk myk, så det var i alle fall interessant å prøve det, hva nå kommer av det. Det sies at om fibere fra brennesle hadde vært lettere å få ut, én av de fremste grunner til the britiske imperiet ville aldri vært der. Det er jo noe å tenke over.. Om ikke noe annet, så ville Trump bare operert i Skotske trakter. Kanskje brennesle er en tapt sjanse av betydning..
Post Reply