Hvordan kverke brennesle? HASTER!

Om tiltak mot skadeinsekter, plantesykdommer, ugras og andre uhumskheter.
Gentiana nivalis
Herdighetssone: H4

Re: Hvordan kverke brennesle? HASTER!

Post by Gentiana nivalis »

Snakk om nytteplante! Det er sant at det er ikke vanskelig å luke brennenesle, men det spørs hvor ivrig en skal være på det da... :-)
Småbruk på Østlandet, sone H4
https://gentiananivalis.blogspot.no/
salvia

Post by salvia »

Jeg mener ha lest at brennesle ble dyrket i Norge før bomullen dukket opp og utkonkurrerte den. Og at vikingekvinnene anså undertøy vevet av brennesle som det mykeste og fineste man kunne ha.
orm

Post by orm »

Annemarta Borgen skriver om duker o.a. av hviteste, mykeste stoff laget av brenneslefiber. De nyttet dette tidligere. Vet ikke hvor stort omfang det har hatt i Norge. A.B. vokste visst opp nord i landet.
Jeg har aldri kommet så langt som island monkey. Har lagt noen stengler til tørk og så har de blitt glemt. Tilvirkningen er omtrent som for lin. Det er visst også mulig å ta fibrene fra fersk brennesle.
Jeg har en gang luket bort det meste av brennesle i hagen her. Har siden tenkt at noe skal få stå. Som det sies her kan den brukes til litt av hvert og så var det neslesommerfuglen da. Det er bare jeg som vet hva som går i suppa her, og er det hakket smått merker ingen andre at det er noe i suppa som de ikke spiser.
Under første verdenskrig benyttet tyskerne fiberen i soldatuniformer ist.f. bomull.
Post Reply